Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Mort2k: Jepp, det skal være lov og laste ned hele sesongen av Lost, siden u betaler Canal Digital for tvNorge skal du ha lov til dette, da du betaler en avgift som gjør så du kan ta opp tingene du ser på tv. Altså du har lov til og ta de opp på VHS eller DVD, da vil du vel også ha lov til og laste det ned.

 

Er en liten ting jeg ikke skjønner ang. piratkopiering, jeg har 1 spill som har StarForce protection. Og jeg har sett mange andre spill som har dette og. Men jeg har ikke funnet 1 crack til et spill som har StarForce protection, har sjekket ut dette litt og fant noe som heter "StarForce nightmare" et program man skrur av stasjonene i pc'en med. Så StarForce ikke skal kunne se at du bruker virtuell cd/dvd stasjon. Jeg kan ikke fatte at ikke alle spill bruker denne beskyttelse, fleste gidder vel ikke og flytte på kabler og deaktivere masse dritt for og kunne spille et spill? Det gidder hvertfall ikke jeg. Men uansett, jeg repeterer meg selv: "Hvorfor bruker ikke alle spill denne beskyttelsen" Da hadde det vel ikke vært mye piratkopiering igjen. BTW, Det finnes ingen NO-CD til Trackmania Sunrise enda, og det spillet begynner jo å bli gammelt nå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fri flyt av data har gitt oss det teknologiske kunnskapsnivået vi har i verden i dag. Ett hvert forsøk på å kontrollere og regulere dette er å regne som et angrep på våre grunnleggende demokratiske prinsipper. Å forsvare hvert eneste forsøk på kontroll med en økonomisk begrunnelse har i dag blitt en legitim fremgangsmåte, og man kan i sin paranoide tro lure på om rettsapparatet er kjøpt og betalt for å drive en meningsløs jakt på piratkopierere og kodeknekkere. Enda mere mistenkelig blir det når vi vet at de fleste med en PC, det være seg politikere, dommere, politi, og kvisete tenåringer, har PCen stappa med mp3 og filmer.

 

Dette er ikke en politisk kamp. Dette er ideologi. Vi er ikke kriminelle. Vi er soldater.

 

"sadle up!"

Lenke til kommentar

Vel. Jeg nekter å tro at de som som sitter her og vifter med sin moralske pekefinger, ikke har noen form for warez og ulovlig nedlastede programmer/spill/musikk/filmer på PC'en. Eller kanskje shareware som det skal betales for om du bruker programmet?

 

Jeg kan overhodet ikke se at noen spillindustri taper en eneste krone på at jeg laster ned et spill som jeg ellers aldri ville ha kjøpt.

Lenke til kommentar
Det er en ting som har fått meg til å tenke noe.

Hva er det med folk som lager post på dette (og andre) forum ang. hjelp til ditt å datt når det gjelder for.eks piratkopiering av spill/filmer/progz osv.

Hvor blir det av tankegangen?

Er det så vanlig å piratkopiere at folk ikke lenger skjønner at det er ulovlig selv om man stadig vekk blir foret mede reklamer osv. om at dette er ulovlig?

Piratkopiering er også en ting som ''alle'' har gjort, (ikke nekt) men som ingen egentlig prater høyt om.

 

PS: synes at de som lager spillene fortjener betaling for arbeidet, spill har begynt å ta seg opp igjenn etter en liten dødperiode med evneveike spill.

 

:hmm:

5083312[/snapback]

 

Skjønner poenget ditt, kjøper selv alle mine spill, men over til poenget :

Jeg skjønner det som foregår meget godt, det er nok ikke store delene av salg av spill som går til utviklerne, og det er vel det som er problemet. Er liksom litt harry å gjøre f.eks. vivendi rike når valve har laget hl2. Men der har du også mitt håp om at steam kan gjøre noe med dette =)

Lenke til kommentar
Fri flyt av data har gitt oss det teknologiske kunnskapsnivået vi har i verden i dag.

[..]

Dette er ikke en politisk kamp. Dette er ideologi. Vi er ikke kriminelle. Vi er soldater.

5088317[/snapback]

 

Og når resultatet blir en kraftig reduksjon av tilgjengelige produkter, filmer, musikk etc? Resultatet av fullstendig anarki på deling av det som i dag er opphavsberettighet informasjon vil antageligvis bli at de som sitter på pengesekken og finansierer det vi underholder oss med, heller vil investere pengene i noe som gir avkastning.

 

Vi vil naturligvis ha en rekke idealister som produserer ting gratis, eller baserer seg på frivilling donasjon. Men er det nok? Vil produktene de leverer kunne være av en tilfredsstillende kvalitet?

 

De driver tross alt ikke med veldedighet. Hvor langt er du villig til å ta denne 'krigen' din? Hvor mye er du villig til å gi avkall på?

Lenke til kommentar

Vel, kanskje denne problematikken vil få utviklerne til å lage noe som folk faktisk er villig til å betale for, istedet for å bare gi ut de samme spillene år etter år (med nye navn, og forbedret grafikk) ?

 

I disse internett tider burde det vel være mulig å gi de som faktisk kjøper spillet noe ekstra?

Lenke til kommentar
Fri flyt av data har gitt oss det teknologiske kunnskapsnivået vi har i verden i dag. Ett hvert forsøk på å kontrollere og regulere dette er å regne som et angrep på våre grunnleggende demokratiske prinsipper. Å forsvare hvert eneste forsøk på kontroll med en økonomisk begrunnelse har i dag blitt en legitim fremgangsmåte, og man kan i sin paranoide tro lure på om rettsapparatet er kjøpt og betalt for å drive en meningsløs jakt på piratkopierere og kodeknekkere. Enda mere mistenkelig blir det når vi vet at de fleste med en PC, det være seg politikere, dommere, politi, og kvisete tenåringer, har PCen stappa med mp3 og filmer.

 

Dette er ikke en politisk kamp. Dette er ideologi. Vi er ikke kriminelle. Vi er soldater.

 

"sadle up!"

5088317[/snapback]

:laugh: :laugh: :laugh: Ja, akkurat, det er DERFOR folk piratkopierar. Det er ikkje fordi dei vil spare nokre kroner ved ikkje å betale for det dei brukar, neidå, det er eit ledd i ein edel kamp for demokrati og ytringsfridom! Faktisk, om det ikkje hadde vore for dykk, ville Hitler heilt sikkert ha vunne 2. verdskrig!

 

Å få spele Doom3 gratis, det er DET ytringsfridom og fri flyt av informasjon eigentleg handlar om! I tillegg gjer vi det i protest mot dei franske atomprøvesprengningane! :thumbup: Jaudå.

 

Kay

Lenke til kommentar
Grunnen til at det ikek kan diskuteres er at det kan gå ut over forum eier osv. De kan bli anmeldt for Virksomhet elns. er  ikke helt sikker

r

5089457[/snapback]

 

Grunnen til at det ikkje er lov å diskutere det her, samt kopiering til privatbruk er at folk som har andre hensikter kan med f.eks ein kopieringsguide,misbruke denne, sjøl om det fullt ut er lovlig å ta kopier av programvare/spill som man har kjøpt sjøl :)

Lenke til kommentar
Fri flyt av data har gitt oss det teknologiske kunnskapsnivået vi har i verden i dag. Ett hvert forsøk på å kontrollere og regulere dette er å regne som et angrep på våre grunnleggende demokratiske prinsipper.

 

Kva for "grunnleggende demokratiske prinsipper" er dette da?

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar

jeg har nå hørt at mange synes det tar for lang tid til den nye versjone av et spill kommer ut.

skal utviklerne da skynde seg slik at spillet blir dårlig ( liten forskjel fra forige vesjon)

 

dette gider man da ikke å bertale for.

 

hvorfor er det slik at spillen er så dyre at mange kopierer dem slik at utvikleren må ta enda mere kr for dem for å tjene penger på dem ?

 

kansje utviklerene hadde tjent mere penger hvis spilene hadde ver niligere. mulig det hadde ver mindre pirat kopiering.

 

dette gleder også for en del dataprogrammer

 

jeg har brukt delphi ( pascal programering ) i mange år.

 

den første versjone jeg brukte kopierete.

senere kjøpte jeg en versjon . det er blit feler med årene.

 

det som er litt merkelig er at borland bestemte seg plutselg at den vesjonen jeg brukte som kostet ca tusen kr da jeg kjøpte den skulle koste flere tusen kroner i neste versjon.

 

tro om ikke det samme kan skje med dataspilene også ?

 

det er nå bare å se på f.eks skjermkorten som har økt i pris de siste generasjonene , spesiselt top kortene

Lenke til kommentar

Jeg var en stornedlaster av alt mulig, men ble litt "lei" av hele greia. Spill gir meg ikke den gleden som det gjorde før, og det er kun et fåtall av spill jeg faktisk hadde vilt betalt penger for å spille (noe jeg faktisk har gjort i ettertid;P) Men fårstår generelt godt at folk ikke vil betale 590kr for et spill (ny 120gb harddisk koster jo det samme!) Men at nedlasting er moralsk urett er jo ikke et spørsmål engang, alle vet at det ikke er lovt...

 

Jeg kjøper bare spill jeg VET jeg skal spille mye. Sist var PES5. Alt annet laster jeg ned for å teste det. Jeg betaler ikke 600 kroner bare for å teste om et spill egentlig er moro, eller for å se grafikken.  Demoer pleier å suge, så det gidder jeg ikke. Hadde de lagt litt mer arbeid ned i demoene, så kanskje det også hadde hjulpet.

 

Når spillindustrien skjønner at internet og multiplayer er det som er framtiden, så vil jo problemet bli mindre. Nekter å tro at de sliter med så mange piratkopier i WoW?

5084493[/snapback]

 

har faktisk greid å skaffet meg WoW gratis privatkopiert fult fungerende over nettet (men har bare spilt det til sammen en halv time, kjedelig spel asså)

 

Spill det faktisk er verdt å bruke noen lapper på:

- Half life serien (spes 2en)

- FM

- Battlefield

 

(har kjøpt alle sammen utenom half life 2, vurderer og kjøpe det og)

 

i tillegg har jeg gode barndomsminner fra disse spillene:

- The sims 1

- RCT (roller coaster tycoon)

og sist men ikke minst sim city serien

:love:

Lenke til kommentar

En av grunnene til at folk blir lei er vel at alt er tilgjengelig bare noen tastetrykk unna.

 

Før (mange år siden) lastet jeg ned og kopierte som en vårkåt kanin, men etter et grundig oppgjør med meg selv sluttet jeg med dette (Ble voksen). Etter dette har jeg stort sett hatt mye mer glede ut av de spillene jeg faktisk har kjøpt og spiller.

 

Jeg er også ganske kresen og kjøper kun ting jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å kjøpe. Riktignok blitt noen bomkjøp, men det koster strengt tatt ikke mer enn en tur på byen...

Lenke til kommentar
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...1&st=&p=entry

Jeg ville få avklart hvorfor man ikke kan diskutere lovlig backup av dine egne spill her på HW.no men moderator stengte tråden med skjegget i postkassa :lol: ...fortsatt litt ergelig på å ikke få et ordentlig svar men..

5092989[/snapback]

Det er vel mer et resultat av at enkelte har et ganske anstrengt/panisk forhold til selve begrepet kopiering og automatisk får panikk når noe lignende nærmer seg. :shrug: Men så lenge forumet er gratis for brukerne må man egentlig bare godta at de har snodige regler/sensur. Men det er jo litt bekymringsverdig at de ikke kan komme med gode argumenter/forklaringer for reglene sine, eller i det minste ta en diskusjon på det. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det er jo forbud mot hjemme-brenning (bus) også men ingen har noe mot det selv lens-mannen har jo smakt så dette har med folke sjela å gjøre, man kan jo saktens fornekte sin fortid.

Så da har man kanskje en pc som står og putrer og går med en feit HD som fylles med alslags skrot ? :innocent:

Lenke til kommentar

Når det gjelder profesjonelle programmer som Photoshop, Illustrator, GoLive og andre store og ikke minst dyre programmer (bruker Adobe som eksempel, fordi det er det jeg har jobba mest med), så har utviklerne flere ganger sagt at de har forståelse for at disse lastes ned i fullversjoner så lenge de ikke brukes til kommersielt bruk. Dette fordi det er med på å gjøre folk mer kompetente innenfor disse arbeidene.

 

Når det er sagt så er det fortsatt snakk om piratkopiering, og det er fortsatt straffbart.

Lenke til kommentar
Det er jo forbud mot hjemme-brenning (bus) også men ingen har noe mot det selv lens-mannen har jo smakt så dette har med folke sjela å gjøre, man kan jo saktens fornekte sin fortid.

5093728[/snapback]

 

Tja. Er en fra harry trøndelag et sted, så er det kanskje normalt. Det er ikke normalt her i Bergen.

 

Og piratkopiering er mer normalt i enkelte miljøer enn andre. ..

Endret av Toa
Lenke til kommentar
Det er jo forbud mot hjemme-brenning (bus) også men ingen har noe mot det selv lens-mannen har jo smakt så dette har med folke sjela å gjøre, man kan jo saktens fornekte sin fortid.

5093728[/snapback]

 

Tja. Er en fra harry trøndelag et sted, så er det kanskje normalt. Det er ikke normalt her i Bergen.

 

Og priatkopiering er mer normalt i enkelte miljøer enn andre. ..

5094840[/snapback]

 

Det er jeg enig i!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...