Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.

Anbefalte innlegg

Piratkopiering fører til lavere priser. Noen som har hørt om sammenhengen mellom pris og etterspørsel her?

6712178[/snapback]

Som jeg har presisert i et tidligere innlegg nå nylig, kan du ikke automatisk bruke prinsippet om pris og etterspørsel på en ikke-fysisk vare. Det er ikke noen kostnad forbundet med å fremstille eksemplarer, og derfor vil ikke mekanikken som ligger til grunn for T/E fungere. Hvis du ser vekk ifra de fysiske komponentene (boks, manual, ...) som pirater likevel ikke bryr seg om, har du en fullstendig flat kostnadskurve på tilbudssiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett, at spill er så dyre i Norge, skal ikke skyldes på spillutgiverne eller noen slike folk. Det er den latterlige prisingen i Norge. Man trenger ikke dra lenger enn til England før man finner vanlige spill til 2-300kr, som koster 4-500kr i Norge.

6712498[/snapback]

Og for 2-300 kr er det mer interesant og kjøpe spill som du ikke er helt sikker på.

Lenke til kommentar
Sammenligningen er ikke gyldig for fem flate øre! For hver person som laster ned, taper produsenten.

Nei, det gjør den ikke. Denne påstanden er ugyldig frem til du kan påvise et direkte tap ved at noen laster noe ned. Det kan du ikke, for nedlasting fører ikke til at produsenten mister noe dhar hatt.

Nei, når man stjeler bensin, forsvinner det noe fysisk. Det forsvinner ingenting når man piratkopierer; det blir ikke en DVD-plate mindre i butikken fordi man laster ned et spill.

6706654[/snapback]

Den sammenligningen har vært oppe flere ganger før, og er vel per nå slaktet. :)

6706772[/snapback]

Nei, den er fortsatt 100% gyldig. At du ikke liker den betyr ikke at den ikke er gyldig.

Slik burde det nesten vært. Altfor mange filmer er rent søppel, eller det skjer andre ting som ødelegger filmopplevelsen. Men pengene får man ikke tilbake uansett.

6704039[/snapback]

Ja, klart det. Det er jo en menneskerett å se film og spille spill. Står vel i Geneve-konvensjonen eller noe slikt.

6708225[/snapback]

Det er det ingen som har påstått (bortsett fra at et liv der du ikke får delta i kulturlivet og ikke har tilgang til underholdning ikke er noe særlig bra liv siden alle andre har det). Men poenget er at i motsetning til andre situasjoner, f.eks. hvis du kjøper en defekt vare, så kan du ikke få pengene tilbake.

Hvis en butikk er så frekk at den selger meg en defekt bukse, så får jeg pengene tilbake. Hvis en kino er å frekk at den selger meg billetter til en drittfilm så har jeg ikke muligheten til å få hverken tiden eller pengene jeg kastet bort tilbake.

Jeg tror spill ville vært billigere hvis piratkopiering ikke hadde fantes.

Tja. Hvis det ikke hadde vært piratkopiering så hadde jo industrien kunne priset spill høyere, for det ville ikke vært noen mekanismer som gjorde det ulønnsomt. Nå, derimot, så er det flere og flere som laster ned piratkopier etter hvert som spillprisene blir høyere.

Lenke til kommentar
Det er det ingen som har påstått (bortsett fra at et liv der du ikke får delta i kulturlivet og ikke har tilgang til underholdning ikke er noe særlig bra liv siden alle andre har det). Men poenget er at i motsetning til andre situasjoner, f.eks. hvis du kjøper en defekt vare, så kan du ikke få pengene tilbake.

6715211[/snapback]

Det er derfor vi har noe som heter bibliotek, slik at alle samfunnslag skal få anledning til å ta del i kulturlivet.

Og det finnes spillforhandlere i Norge som tilbyr deg full returrett på spill om du ikke er fornøyd. Akers Mic gjorde det, EB Games gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Pricks, de siste innleggene dine er kun et par setninger som sier "jo, sammenligningen min er fortsatt gyldig". Det faktum at du ikke klarer å forstå hvor latterlig dumt det er å sammenligne et PC spill med et eple eller en bil og at du i tillegg har med deg noen fjortisser med "OMFG WAREZ EIER ASS! FUCK TEH POLICE!!"-instilling forteller meg at denne diskusjonen kommer vi ingen vei med. En ting er at dere ikke skjønner hva vi forklarer dere, men dere har også ingen ikke et snev av moral.

For å kanskje blidgjøre dere litt og få dere med på tankegangen min så skal jeg prøve å forklare et par ting dere ikke forstår eller glemmer.

• Jeg påstår ikke at alle nedlastninger automatisk fører til at det forsvinner penger ut av kassa til produsenten. Det er dette med potensielle kunder igjen..
  • Jeg mener heller ikke at en hver nedlastning gjør at man taper en potensiell kunde. Det stemmer at det finnes folk som ikke hadde spilt spillene hvis det ikke var for piratkopiering (pga økonomi). Men jeg vet at dette gjelder langt i fra alle.
  • En annen ting dere glemmer, men som Cetram skrev, er at man kan ikke fullstendig generalise omkring piratkopiering.

Hvis du vil det, så kan jeg gjerne skrive ENDA et innlegg hvor jeg detaljert forklarer forskjellene på et spill og eple eller en bil. For å gjøre det kort nå; alle mulige produkter her i verden kommer ikke ut av den magiske fabrikken i drømmeland hvor et spill og en bil koster like mye å lage, selges på samme måte og hvor begge kan lastes ned fra nettet. "Mamma, jeg lasta ned en Porsche!"

PS: Det er mulig jeg har problemer med øynene mine, eller er det faktisk en smarting som klarte å sammenligne at man ikke liker et spill med det å få en defekt vare?!! Nei, jeg nekter å tro at noen ville gjøre det.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Jeg tror spill ville vært billigere hvis piratkopiering ikke hadde fantes.

Tja. Hvis det ikke hadde vært piratkopiering så hadde jo industrien kunne priset spill høyere, for det ville ikke vært noen mekanismer som gjorde det ulønnsomt. Nå, derimot, så er det flere og flere som laster ned piratkopier etter hvert som spillprisene blir høyere.

6715211[/snapback]

:blink:

...Hvor i huleste heiteste svarteste <varmt område> er logikken i det?

Zythius: Bra innlegg, godt oppsummert.

Dere andre (du også, Pricks): Lær av Zythius.

Lenke til kommentar

hjulene på bussen de går rundt og rundt....

Dere holder på enda? synes det er akkurat de samme argumentene som spinnes inn i mer eller mindre fint formulerte omformuleringer jeg..

la tråden dø, ingen her kommer til å forandre mening uansett, de som laster ned spill kommer til å fortsette, og de som kjøper spillene på ærlig vis kommer til å fortsette med det!

Lenke til kommentar
hjulene på bussen de går rundt og rundt....

Dere holder på enda? synes det er akkurat de samme argumentene som spinnes inn i mer eller mindre fint formulerte omformuleringer jeg..

la tråden dø, ingen her kommer til å forandre mening uansett, de som laster ned spill kommer til å fortsette, og de som kjøper spillene på ærlig vis kommer til å fortsette med det!

6720537[/snapback]

Du skjønner bare ikke gøyen med selve diskusjonen; kverulantenes evige kamp for å omvende alle andre til sitt eget synspunkt. :) Visst står vi fast, men ingen kan si at vi ikke er vant med det. ;)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Ja og hvor mange slike tråder skal vi ha? Finnes i hvertfall en EKSTREMT stor her allerede vet jeg. Begynner å ta seg litt opp denne også.

Enig med slash, la tråden dø.

Ingen diskusjon får folk til å endre seg alikevel, må nok annet til for at det skal bli noen merkbare endringer

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Ja vi har jo denne tråden som jeg siktet til, her:

en stor piratkopieringsdebatt?

Og siden den døde ut så kom denne i steden, så er vel et godt poeng og la de nye samma svara ikke skli over i enda en tråd.

Den forrige var på over 80 sider

Kanskje stenge denne og fortsette med den som døde ut hvis folk skal fortsette? Skulle vel være mulig og flytte denne over i den gamle?

SÅ kan den lange tråden bli ekstremt mye lenger og vi har alt i en tråd, og kanskje den kunne vært sticky så vi slipper flere :hmm:

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Tråden må gjerne dø ut. Folk kommer til å piratkopiere, jeg har ingen ambisjoner om å utrydde piratkopiering. Det eneste jeg reagerer på er folk som til stadighet må dikte opp unnskyldninger for å forsvare den umoralske handlingen det er å piratkopiere et produkt. De prøver å gjøre seg selv til en slags Robin Hood med sine handlinger.

Jeg har forlengst innsett at vi aldri blir kvitt piratkopiering. Og jeg dømmer ingen for at de piratkopierer ting. Men da bør de selv være såpass bevist at de klarer å innrømme at det de gjør er moralsk galt, og leve med det, i stedet for å finne opp stadig tynnere unnskyldninger for å forsvare det de gjør ovenfor seg selv.

Lenke til kommentar
Tråden må gjerne dø ut. Folk kommer til å piratkopiere, jeg har ingen ambisjoner om å utrydde piratkopiering. Det eneste jeg reagerer på er folk som til stadighet må dikte opp unnskyldninger for å forsvare den umoralske handlingen det er å piratkopiere et produkt. De prøver å gjøre seg selv til en slags Robin Hood med sine handlinger.

Jeg har forlengst innsett at vi aldri blir kvitt piratkopiering. Og jeg dømmer ingen for at de piratkopierer ting. Men da bør de selv være såpass bevist at de klarer å innrømme at det de gjør er moralsk galt, og leve med det, i stedet for å finne opp stadig tynnere unnskyldninger for å forsvare det de gjør ovenfor seg selv.

6721924[/snapback]

Å piratkopiere er ikke verre moralsk enn å ta opp filmer fra TV-en, det eneste som gjør det litt umoralsk, er at utgiverene mister en potensiell kunde.

Lenke til kommentar

Jeg inrømmer ærlig at jeg har piratkopiert ganske mye opp gjennom årene, og jeg er ikke stolt av det. Jeg skylder på pengemangel, som selvsagt ikke på noen måte er en unnskyldning. Jeg vet at mange av inleggene mine her prøver å gi det motsatte inntrykket, og det kan føles som om jeg er en hvilken som helst dobbeltmoralist. Vel - jeg sverter ingen andre fordi de har piratkopiert, her i tråden er jeg bare interessert i å diskutere prinsipper. Som jeg som nevnt ikke alltid følger.

Det blir som røykere som advarer andre mot røyk. Det virker teit, egentlig, men hey - de må da få gjøre sitt for at ikke andre faller ned i det samme mørket.

Forgive me or condemn me, jeg er i det minste på bedringens vei.

Just my confession. :)

Lenke til kommentar

6721924[/snapback]

Å piratkopiere er ikke verre moralsk enn å ta opp filmer fra TV-en, det eneste som gjør det litt umoralsk, er at utgiverene mister en potensiell kunde.

6722884[/snapback]

Gjelder for film/musikk ... Kan du dra en slik sammenheng med spill?

Lenke til kommentar

6721924[/snapback]

6722884[/snapback]

Ugh, jeg blir IKKE dratt inn i diskusjonen igjen... IKKE! Men jeg må bare få si at det du ser på tv blir betalt for av lisensen du må betale og reklamen du må se. Du kan ikke sammenligne opptak fra tven og piratkopiering av spill.

Men uansett, la gjerne tråden leve for min del... Det finnes vel ikke en gjennomstnittlig forumbruker som gidder å lese mer en to sider bakover uansett... Det er vel derfor du ser de samme argumentene på annenhver side.

Lenke til kommentar

6721924[/snapback]

6722884[/snapback]

Ugh, jeg blir IKKE dratt inn i diskusjonen igjen... IKKE! Men jeg må bare få si at det du ser på tv blir betalt for av lisensen du må betale og reklamen du må se. Du kan ikke sammenligne opptak fra tven og piratkopiering av spill.

6724065[/snapback]

Etisk sett er det akkurat det samme. Vi betaler også for internett-abonoment, DVD-brenner, og tomme DVD-plater.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Pricks, de siste innleggene dine er kun et par setninger som sier "jo, sammenligningen min er fortsatt gyldig". Det faktum at du ikke klarer å forstå hvor latterlig dumt det er å sammenligne et PC spill med et eple eller en bil

Det er ikke selve eplet/bilen som sammenlignes, men markedsmekanismene rundt. At du ikke skjønner dette viser bare hvor lite du har fulgt med, og hvordan du ignorerer alle fakta som sier noe annet enn det du mener er riktig.

6715211[/snapback]

:blink:

...Hvor i huleste heiteste svarteste <varmt område> er logikken i det?

Hvis du leser det jeg skriver så har jeg allerede forklart det. Hvis de priser for høyt nå så laster folk det bare ned i stedet, så de kan ikke prise det for høyt. Mange vil si at spill er for dyre allerede, men uten piratkopiering så kunne de tatt hva som helst for spillet fordi det ikke hadde vært noen "konkurranse".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...