Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.

Anbefalte innlegg

Åja, nå skjønner jeg tegninga! Siden de fleste som laster ned spill kjøper det etter å ha testet det noen minutter, betyr det at spillprodusentene faktisk tjener på piratkopiering! For et supert tilbud! Hvem vet, kanskje noen av produsentene til og med deler spiller ulovlig, som en slags demo med verden. For de stoler jo selvfølgelig på at 95% av de som laster ned spillene kommer til å kjøpe det.

Det er selvsagt mange som ikke vil kjøpe spillet, selv om dem laster det ned og bruker det mye. Men det er nok flere som kjøper spillet etter å ha testet det og/eller snakker så positivt om spillet at andre kjøper det.

Jeg ville iallfall aldri kjøpt noen programvare overhodet uten først å ha testet den grundig. Dette kan gjøres nesten lovlig ved å prøve programvaren hos andre som har kjøpt det. Nesten lovlig fordi lisensavtalene ofte forbyr andre enn kjøper å benytte programmet. Noe som er svært tåpelig. Jeg har derfor stor forståelse for dem som vil laste ned kopier fra nettet for testing, da dette ikke er mer ulovlig.

Microsoft hadde neppe vært like ledende på OS dersom det ikke var for de millioner av piratkopier som har blitt spredt opp igjennom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gjør akkurat det samme når jeg går på kino. Jeg går rett inn i salen og setter meg og ser filmen uten å betale. Hvis jeg synes filmen var verdt pengene, så betaler jeg når jeg går ut. Var den dårlig så gidder jeg ikke å betale.

6703956[/snapback]

Slik burde det nesten vært. Altfor mange filmer er rent søppel, eller det skjer andre ting som ødelegger filmopplevelsen. Men pengene får man ikke tilbake uansett.

6704039[/snapback]

Ja, klart det. Det er jo en menneskerett å se film og spille spill. Står vel i Geneve-konvensjonen eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Å stoppe piratkopiering er omtrent umulig. Hvorfor tar ikke folkene i spillbransjen å putter 2 min med reklame når man loader spillet eller lignende. Sikkert en del penger i det, slik at de kan senke prisene på spillene og enda flere kjøper de.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Det er en ting som har fått meg til å tenke noe.

Hva er det med folk som lager post på dette (og andre) forum ang. hjelp til ditt å datt når det gjelder for.eks piratkopiering av spill/filmer/progz osv.

Hvor blir det av tankegangen?

Er det så vanlig å piratkopiere at folk ikke lenger skjønner at det er ulovlig selv om man stadig vekk blir foret mede reklamer osv. om at dette er ulovlig?

Piratkopiering er også en ting som ''alle'' har gjort, (ikke nekt) men som ingen egentlig prater høyt om.

PS: synes at de som lager spillene fortjener betaling for arbeidet, spill har begynt å ta seg opp igjenn etter en liten dødperiode med evneveike spill.

:hmm:

5083312[/snapback]

merkelig at du ikke skjønner at folk rett og slett ikke bryr seg. de fleste tenker mer på seg selv enn å gi 500kroner til et random spillselskap. og det er vel naturlig. noen er jo 100% bastante på at alle lover og regler skal følges 100%, jeg og mange andre mener at regler er til for å brytes etter hvilke fordeler det gir deg. at piratkopierte spill gir meg tjente inntekter på minst 3000 i året er grunn nok for meg. der har du grunnen, det er ikke fordi folk ikke skjønner det, eller at de er dumme. Det er fordi de bryr seg mer om sin egen lommebok en andres. noen har mer samvittighet enn andre :) aksepter det, jeg har plenty :p

Lenke til kommentar
Underholdningsbransjen er alt for godt betalt spør du meg (musikk og film i hvertfall). De fleste store artistene/skuespillerne lever i et liv av luksus og millioner. Når de igjen begynner å klage på at vi piratkopierer deres materiale setter jeg spørsmål til deres rettferdighetssans. Tenk om man gjorde lønna til slike kjendiser til en gjennomsnittlig lønn og heller brukte pengene til å få prisen på filmer/plater ned?

6707575[/snapback]

Hvis du noen gang har lest litt på rulleteksten til en film, finner du fort ut at det er MANGE som er involvert, og de fleste av disse har dårlig eller vanlig betalt. De artistene / skuespillerne som tjener godt er de som skummer fløten av industrien, ofte fordi de er dyktige (og en liten dose flaks). For hver stjerne er det mange slitere.

Filmer og plater er ikke dyrt i Norge i dag, for en gjennomsnittelig lønn kan jeg kjøpe både en CD og en DVD pluss litt til for en times arbeid. Det er ikke dyrt. Men noen får vel aldri nok? Grådigpetterne. Spill er fortsatt litt dyrere enn musikk / film, men prisene er på vei nedover, og for PC-spill er det vanlig å kunne plukke opp nye titler for 350kr. Det er også gledelig at det er mye å spare ved å kjøpe f.eks gjennom Steam.

Lenke til kommentar

For meg er piratkopiering helt greit så lenge det er til eget privat, moderat forbruk. Selvsagt er det moralsk galt, men det er en minimal forbrytelse for egen vinning som skader andre i liten grad. Det er som å kjøre 10 km over fartsgrensa eller å snike på trikken en gang i blant. Med andre ord, helt greit etter mine mening.

1) Piratkopiering er en fin "try-it-before-you-buy-it"-greie. Jeg har flere ganger kjøpt spill/musikk/film originalt som jeg tidligere har hatt kopi av. Rett og slett fordi jeg føler det holder bra nok kvalitet til å kjøpe og at folka bak fortjener pengene. Piratkopiering er på denne måten kvalitetsfremmende og man gir ikke penger til overhypede produkter.

2) 90% av alt jeg har piratkopiert ville jeg aldri funnet på å kjøpe originalt hvis piratkopiering ikke eksisterte. Det blir rett og slett for dyrt. Når det gjelder spill til fullpris (les: 600 kr.) er nok prosentandelen svært nær 100%. Hvis jeg laster ulovlig ned et program som originalt koster 10.000 kroner, men som jeg uansett ikke ville ha kjøpt, så har ikke industrien tapt 10.000 kroner. De har tapt 0 kroner. Dette gjør jo seg enda mer gjeldende i fattige land hvor piratkopieringen er enorm, men det reelle tapet til industrien er minimalt. De har nemlig ikke råd til å kjøpe originalt uansett.

3) Piratkopiering bidrar til økt interesse. Jeg har kjøpt flere konsoller grunnet at de har mulighet for å kjøre kopispill. Jeg har oppdaget ny musikk, spill og film som jeg senere har kjøpt originalt takket være piratkopiering. PK kan på denne måten faktisk øke inntektene til industrien.

4) De fleste som piratkopierer bruker også over gjennomsnittet på originale produkter. Dette gjelder også meg.

5) DRM og andre kopisperrer gjør det ofte mer beleilig å bruke en piratkopiert versjon.

Lenke til kommentar

jeg laster rett som det er ned ett nytt spill/program rett og slett fordi jeg ikke har mulighet eller penger til det der og da. ta f.eks Photoshop:

koster svinmye! jeg har ingen planer om og brenne av 7-10k når jeg har MSpaint basta.

piratkopiering er rett og slett normalt. alle gjør det og det er derfor ingen stopper det! rett og slett fordi de som skal stoppe det kansje gjør det selv og!

Lenke til kommentar
Å stoppe piratkopiering er omtrent umulig. Hvorfor tar ikke folkene i spillbransjen å putter 2 min med reklame når man loader spillet eller lignende. Sikkert en del penger i det, slik at de kan senke prisene på spillene og enda flere kjøper de.

6708275[/snapback]

det er faktisk mange spill med reklame i seg allerede. det første jeg kommer på er Splinter Cell, de har reklame for mange forskjellige greier.. Axe bl.a. mener jeg det var.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

6708275[/snapback]

det er faktisk mange spill med reklame i seg allerede. det første jeg kommer på er Splinter Cell, de har reklame for mange forskjellige greier.. Axe bl.a. mener jeg det var.

6709502[/snapback]

Jeg er virkelig ikke interessert i 2min reklame hver gang jeg loader et spill. og det vet de nok.

Lenke til kommentar
For meg er piratkopiering helt greit så lenge det er til eget privat, moderat forbruk. Selvsagt er det moralsk galt, men det er en minimal forbrytelse for egen vinning

6709260[/snapback]

Privat moderat forbruk? Jeg vil gjerne at du definerer hva slags produkter det er du snakker om piratkopiering her. Hvis det er spill, er nettopp beregnet på privat, moderat forbruk. Ved at du piratkopierer dette, handler du direkte i strid med hele hensikten til produktet.

Hvis du snakker om film eller musikk, stiller det seg *litt* annerledes. Hvis du ser vekk fra film som går direkte til DVD, har du i tillegg til privat bruk, også kino og TV, eller radio og annen kommersiell utnyttelse.

Helt i andre enden har du programvare som AutoCAD, Photoshop og tilsvarende produkter primært beregnet på profesjonelle brukere. Her kan man antageligvis argumentere for at privat, moderat forbruk kan være til nytte for produsentene da privatpersoner gjør seg kjent med programvare som utnyttes i profesjonell sammenheng. Hvorvidt totaleffekten på bunnlinjen er positiv eller negativ blir en noe annen diskusjon.

Poenget her er at man kan ikke gjøre en fullstendig generalisering omkring piratkopiering slik du har gjort. De argumentene som til en viss grad kan forsvare piratkopiering av profesjonell programvare, kan ikke brukes på spill og andre produkter beregnet på privat forbruk, eller motsatt. Det er to ganske forskjellige diskusjoner.

Lenke til kommentar

6708275[/snapback]

Som tidligere nevnt her - hvem er det som gidder å se gjennom to minutter med reklame hver gang de starter et spill? Jeg synes det er mer enn nok med 20 sekunder reklame når jeg skal se en video på Gamespot.

PS: synes at de som lager spillene fortjener betaling for arbeidet, spill har begynt å ta seg opp igjenn etter en liten dødperiode med evneveike spill.

5083312[/snapback]

merkelig at du ikke skjønner at folk rett og slett ikke bryr seg.

6708436[/snapback]

Merkelig at du ikke skjønner at sånne som deg ødelegger spillindustrien og bidrar til å holde prisene oppe. :) Stå på Rasch - utviklere som bryr seg om fansen/communityet og som lager virkelig gode spill (f. eks. Bethesda (The Elder Scrolls) og Egosoft (X-serien)) fortjener betaling for bragdene sine.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

6708275[/snapback]

Som tidligere nevnt her - hvem er det som gidder å se gjennom to minutter med reklame hver gang de starter et spill? Jeg synes det er mer enn nok med 20 sekunder reklame når jeg skal se en video på Gamespot.

5083312[/snapback]

merkelig at du ikke skjønner at folk rett og slett ikke bryr seg.

6708436[/snapback]

Merkelig at du ikke skjønner at sånne som deg ødelegger spillindustrien og bidrar til å holde prisene oppe. :) Stå på Rasch - utviklere som bryr seg om fansen/communityet og som lager virkelig gode spill (f. eks. Bethesda (The Elder Scrolls) og Egosoft (X-serien)) fortjener betaling for bragdene sine.

6710068[/snapback]

men på konsoll spill så er det jo mikroskopisk antall folk som kopierer spill iforhold til pc, og alikevel er de like dyre eller dyrere enn pc spill :dontgetit:

Lenke til kommentar
men på konsoll spill så er det jo mikroskopisk antall folk som kopierer spill iforhold til pc, og alikevel er de like dyre eller dyrere enn pc spill  :dontgetit:

6710820[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at det har å gjøre med andre ting. Kanskje noen kan utdype?

Lenke til kommentar
men på konsoll spill så er det jo mikroskopisk antall folk som kopierer spill iforhold til pc, og alikevel er de like dyre eller dyrere enn pc spill  :dontgetit:

6710820[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at det har å gjøre med andre ting. Kanskje noen kan utdype?

6710839[/snapback]

Konsollen er billig i innkjøp og selges med minimal fortjeneste (sikkert med tap noen ganger også). For å tjene penger må man på konsoll ha bedre inntjening på spillene.

Lenke til kommentar
men på konsoll spill så er det jo mikroskopisk antall folk som kopierer spill iforhold til pc[...]

6710820[/snapback]

Det har vel med at det er enklere å ta i bruk piratkopier på PC enn på konsoll...

6711500[/snapback]

Selvfølgelig. men poenget mitt var at det er drastisk færre folk som piratkopierer / laster ned spill til konsoller, men spillene er alikevel like dyre eller som oftest dyrere enn pc spill. 499 / 549,- er ikke uvanlig for et PS2 spill feks.

6710820[/snapback]

6710839[/snapback]

Konsollen er billig i innkjøp og selges med minimal fortjeneste (sikkert med tap noen ganger også). For å tjene penger må man på konsoll ha bedre inntjening på spillene.

6711077[/snapback]

det kan tildels stemme, men produsenten av maskinen vil jo kun tjene på spill utviklet av egne studioer ( i tillegg til lisens penger fra de øvrige spillene) så det er ikke helt logisk at praktisk talt alle spill koster såpass som de gjør. delvis er det jo de 25% mva som vi har her i landet, men jeg synes de kunne vært litt billigere.

de tenker vel at de kan melke forbrukerne siden det er så få som gidder bryet med å modde konsollen sin og laste ned spill uansett.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Jeg tror spill ville vært billigere hvis piratkopiering ikke hadde fantes. Grunnen er fordi at færre utvikler/uitgiverselskap hadde måtte nedlegges, og dermed hadde konkurransen blitt større, ettersom flere spill hadde blitt laget. Med større konkurranse og større utvalg, ville prisene gå ned.

Uansett, at spill er så dyre i Norge, skal ikke skyldes på spillutgiverne eller noen slike folk. Det er den latterlige prisingen i Norge. Man trenger ikke dra lenger enn til England før man finner vanlige spill til 2-300kr, som koster 4-500kr i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...