Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

 

Jeg har gitt deg reelle kilder som beviser det motsatte av det du sier. Så kom med en troverdig kilde hvis du skal fortsette å si at IP ikke er reelt, når det brukes i lovgivning så er det nettopp det det er.

Du har kommet med en side med overskriften 'Intellectual Property'. I alle sakene som henvises brukes 'copyright infringement' eller andre begrep som faktisk betyr noe. Du har dermed faktisk ikke bevist noe annet enn at 'Intellectual Property' brukes som et udefinert samlebegrep, noe som er akkurat det Pricks påsto. Les dine egne referanser!

 

At Intellectual Property er et begrep er det ikke overhodet ikke noe tvil om. Problemet er at det ikke er veldefinert og avgrenset. At samme begrep kan bety enten patent, kopirettighet, merkenavn eller 'trade-secret' er jo helt hårreisende. Det gjør at utsagn om Intellektual Eiendom blir meget vanskelig å etterprøve / forstå, da ofte faktisk kan bety omtrent hva som helst.

 

'Kopirettighet' er veldefinert og absolutt, imens hva som betegnes som industri-hemmeligheter er alt annet enn veldefinert og varierer ekstremt mellom land. Firma vil typisk forsøke å betegne alt imellom himmel og jord som industri-hemmelighet (se Apple som jevnlig har kallt alt fra release-schedules på produkter til brukermanualer som industri-hemmelighet f.x.). Disse er ikke nødvendigvis gyldige før de faktisk er rettbestemte. Er det derimot tvil om kopirettigheter er det aldri om disse finnes, men derimot hvem som eier dem. Når man ser en referense til IP vet man ikke dermed om det er objektiv IP, som kopirettighet, eller subjektiv IP, som trade-secrets.

 

IP er ,kort sagt, latterlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg startet å spille dataspill på en datamaskin som het Amiga 500. Dette var circa 1990. Alle spillene jeg hadde var piratkopier untatt operativsystemdiskettene (Workbench) og noen utility disketter. Hadde faktisk en hel bærepose full med disketter til Amiga 500. Her i Norge solgte man vel ikke Amiga spill sånn i storskala uansett som man gjør med spill i dag. Ikke at det forsvarer noe, men det gjør det lettere for enkelte å piratkopiere. Jeg tror ikke at jeg hadde hatt noen spill overhodet om det ikke hadde vært for at jeg fikk dem gratis. Når jeg senere begynte å spille på PC fikk man tak i CD-ROM med massevis av DOS spill fra kompiser og slikt. Tror nok dette var folk med CD brennere (uvanlig på den tiden) som distribuerte rundt siden Internett ikke var det store enda her i Norge ihvertfall. Selvfølgelig lastet man ned på BBS-er også. Poenget med denne skildringen er at piratkopiering har foregått i alle tider og vil fortsette å foregå.

 

Men jeg har faktisk begynt å bruke penger på spill i det siste. Jeg er trofast tilhenger av VALVe sitt Steam system for digital distribusjon av spill. Dette er noe flere spillprodusenter burde se på istedet for å bruke Vivendi Universal og EA som utgiver. Det at man har disse håpløse mellomleddene som utgivere og distributører gjør at spillene koster mye mer enn det faktisk behøver. Spill er digitalt innhold og behøver ikke nødvendigvis selges i form av CD-ROM eller spillkasetter. Man kan betale for spilet via internett og laste ned lovlig. Steam gjør dette mulig og viser seg å være et system som faktisk fungerer. Nå tror sikkert mange her at jeg kun kjøper spill på Steam bare fordi VALVe har et så bra anti-piratsystem, men det er fullt ut mulig å spille Half-Life 2 uten å betale for det (kunne nevnt programmer, men det bryter med forumreglene). Jeg kjøpte Half-Life 2 fordi jeg fikk spillet på en flott DVD (slipper å laste ned hver gang jeg må installere på nytt) og siden Counter-Strike: Source fulgte med. Jeg har også kjøpt Half-Life 2: Episode One og SinEpisodes Emergence. Disse spillene er faktisk rimelige på Steam. Tror jeg sparer veldig mange penger ved å kjøpe via Steam. Jeg kommer ihvertfall ikke til å kjøpe noe i butikk mer. Så håper inderlig at EA får igang Downloader systemet sitt så man kan kjøpe EA spill via internett. Og jeg er glad på VALVe sine vegne at flere spillfirmaer velger å selge spillene sine gjennom Steam (uansett om de er laga med VALVe teknologi eller ikke).

Lenke til kommentar

Datamaskinprogrammer og databaser

 

Overskriften endret ved lov 16 april 1999 nr. 19.

 

§ 39g. Opphavsrett til datamaskinprogram som er skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet eller etter arbeidsgivers anvisninger går, med den begrensning som følger av § 3, over til arbeidsgiveren, med mindre annet er avtalt.

 

Ny bestemmelse tilføyd ved lov 15 juni 1990 nr. 26 som § 39a, endret ved lov 4 des 1992 nr. 128, omnummerert ved lov 2 juni 1995 nr. 27 (i kraft 30 juni 1995).

 

§ 39h. Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet.

 

Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille sikkerhetseksemplar i den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet.

 

Den som har rett til å bruke et eksemplar av et datamaskinprogram kan, i forbindelse med slik lesning, fremvisning på skjerm, kjøring, overføring eller lagring av programmet som brukeren er berettiget til å utføre, iaktta, undersøke eller prøve ut hvordan programmet virker for å fastslå idéene og prinsippene som ligger til grunn for de enkelte deler av programmet.

 

Den som har rett til å bruke en database, kan foreta slike handlinger som er nødvendig for tilgang til databasens innhold og normal utnyttelse av denne.

 

Bestemmelsene i andre, tredje og fjerde ledd kan ikke fravikes ved avtale.

 

Tilføyd ved lov 4 des 1992 nr. 128 som § 39b, omnummerert 2 juni 1995 nr. 27 (i kraft 30 juni 1995), endret ved lov 16 april 1999 nr. 19 - se dens II med overgangsregler.

 

§ 39i. Det er tillatt å fremstille eksemplar av et datamaskinprograms kode og oversette kodens form når dette er en forutsetning for å skaffe til veie de opplysninger som er nødvendige for å oppnå funksjonelt samvirke mellom et selvstendig utviklet datamaskinprogram og andre programmer, dersom

a) handlingene utføres av en person som har rett til å bruke et eksemplar av et datamaskinprogram, eller på dennes vegne av en person som har tillatelse til det,

b) de opplysninger som er nødvendige for å oppnå funksjonelt samvirke ikke tidligere har vært lett tilgjengelige for de i bokstav a) nevnte personer og

c) handlingene er begrenset til de deler av det opprinnelige program som er nødvendige for å oppnå funksjonelt samvirke.

 

De opplysninger som er innhentet ved anvendelse av bestemmelsen i første ledd, må ikke

a) nyttes til andre formål enn å muliggjøre funksjonelt samvirke med det selvstendig utviklede datamaskinprogram,

b) gis videre til andre, bortsett fra når dette er nødvendig for å muliggjøre funksjonelt samvirke med det selvstendig utviklede datamaskinprogram, eller

c) nyttes til utvikling, fremstilling eller markedsføring av et datamaskinprogram som vesentlig svarer til det opprinnelige i sin utforming, eller til noen annen handling som krenker opphavsretten til programmet.

 

Bestemmelsene i denne paragraf kan ikke fravikes ved avtale.

 

Tilføyd ved lov 4 des 1992 nr. 128 som § 39c, omnummerert ved lov 2 juni 1995 nr. 27 (i kraft 30 juni 1995).

 

 

Ref: Norsk lovverk, §39g - §39i

Lenke til kommentar
Tror ikke spillutviklere lider noen nød. For litt siden hadde alle som jobbet for id Software Ferrari, John Carmack har faktisk flere. Dessuten går mesteparten av engene til utgiveren, ikke utvikleren.

6081684[/snapback]

Akkurat som i platebransjen så går de fleste utgivelser i spillbransjen med dundrende underskudd. At det finnes noen virkelige gullgruver innimellom (alikevel ganske få av det totalt antall utgivelser) endrer ikke det faktum at den jevne spillutvikler (og plateselskap/band/artist osv.) har mer enn nok med å holde hodet over vannet.

Lenke til kommentar
Men jeg har faktisk begynt å bruke penger på spill i det siste. Jeg er trofast tilhenger av VALVe sitt Steam system for digital distribusjon av spill. Dette er noe flere spillprodusenter burde se på istedet for å bruke Vivendi Universal og EA som utgiver. Det at man har disse håpløse mellomleddene som utgivere og distributører gjør at spillene koster mye mer enn det faktisk behøver.

6105468[/snapback]

 

Vel, husk nå på at utgivere og distributører faktisk ikke *bare* er fordyrende mellomledd. I veldig mange tilfeller er de faktisk helt nødvendige for å i det hele tatt få produsert spill. Selv om du har en knakende god idé, og er verdens dyktigste programmerer, er det kostnadskrevende å utvikle spill. Du skal ha noe å leve av mens du utviklet spillet - osmose og solenergi er som kjent ikke en særlig god strategi for å holde seg i live. Utgivere, som f eks Vivendi, sitter på store, gode pengesekker og har mulighet til å finansiere utviklingsfasen din. Mot enkle vederlag (Eiendomsrett til produktet, skjorten din og til syvende og sist sjelen din).

 

Det er riktignok en del som har benyttet seg av Steam nå, men det er ofte Indie titler som er utviklet på lavt budsjett eller på andre måter har klart seg uten solid finansiering fra de store utviklerne. Nå har jeg ikke tatt en titt på tilbudet over Steam i det siste, men sist jeg sjekket var det ikke så vanvittig mange AAA titler tilgjengelig der.

 

Hvis du er interessert, kan du lese litt mer omkring denne problemstillingen i siste nummer av nettmagasinet The Escapist, spesielt saken Scratchware Auterus. Ganske interessant lesning.

 

For øvrig er jeg selv en sterk tilhenger av både Steam og digital nedlasting generelt, men jeg innser hvor viktig de store utgiverne er. Håper bare at de snarest innser hvor viktig det er for dem å gå over til digital nedlasting, spesielt med tanke på kampen mot piratkopiering. Jeg vet at en viktig grunn til at mange som normalt ville kjøpt et spill vanligvis velger alternative kanaler, både ulik lanseringsdato for ulike regioner, samt tiden det tar fra et spill er ferdigprodusert til det er tilgjengelig som et fysisk produkt. Jeg antar at en simultan digital lansering kan føre til relativt store reduksjoner av piratkopiering innen i alle fall dette segmentet.

 

Bare så synd at det er en hel industri som spesialisert seg på fysisk distribusjon av spill / programmer. Det ligger mye penger og makt i den industrien :(

 

Akkurat som i platebransjen så går de fleste utgivelser i spillbransjen med dundrende underskudd. At det finnes noen virkelige gullgruver innimellom (alikevel ganske få av det totalt antall utgivelser) endrer ikke det faktum at den jevne spillutvikler (og plateselskap/band/artist osv.) har mer enn nok med å holde hodet over vannet.

 

Hmf. Akkurat denne type argumenter er det jeg har prøvd å komme til livs tidligere her. Har du noen som helst kilde til dette? Hvis det er slik at de fleste utgivelser faktisk går med dundrende underskudd, ville vi så absolutt ikke sett sånne lister som dette. Hvis virkeligheten faktisk var slik, ville pengene for *lenge* siden gått over til mer lønnsomme området. Husk på at hoveddelen av industrien styres av utgivere som EA, Vivendi og tilsvarende, og dette er rene kommersielle aktører som må ta hensyn til aksjonærer, eiere, aksjemarkedet etc, og ikke gleden av å lage og spille spill. Der er det pengene som til syvende og sist styrer. Du har naturligvis også utgivere som IKKE lar seg styre primært av penger, f eks Shrapnel Games, men hadde utgivelsene fra Shrapnel vært preget av den ene dundrende fiaskoen etter den andre, hadde selskapet vært slått konkurs for flere år siden.

 

Hvis du derimot modererer uttalelsen din til at mange titler faktisk ikke tjener *godt nok* til at pengejukkerne bak er fornøyd nok, så kan vi antageligvis møtes på halvveien. Uten at jeg kommer på noen konkrete akkurat mens jeg skriver nå, er det til stadighet eksempler på at utviklerstudio blir lagt ned etter lansering av titler, eller at det ikke blir produsert oppfølgere / nye varianter av spill som tilsynelatende er utrolig bra, men ikke selger godt nok til at pengeknugerne er fornøyd med avkastningen. Resultatet? Stengt pengekran til et gitt studio, konkurs og satsning på tryggere titler.

 

Og til sist - Superseven: At John Carmack og en del andre superegostjerneskudd i en periode kjørte rundt i Ferrarri betyr IKKE at spillutviklere generelt svømmer i penger. Det er generelt ikke en spesielt lukrativ bransje for utviklere. De fleste har nok til salt i grøten og vel så det, men jeg tror nok at f eks gutta på gølvet i Lionhead og Funcom ikke akkurat kjører rundt i Ferrarri.

 

(Det hører riktignok med til historien at i perioden før Funcom lanserte AO, hadde de blant annet faste massører som gikk rundt og pleiet slitne programmerere, samt en rekke andre overflødighetsgoder. Situasjonen der er ikke akkurat sånn nå i dag :D )

 

Edit: Krøll med quotefunksjonen.

Endret av cetram
Lenke til kommentar
Akkurat som i platebransjen så går de fleste utgivelser i spillbransjen med dundrende underskudd. At det finnes noen virkelige gullgruver innimellom (alikevel ganske få av det totalt antall utgivelser) endrer ikke det faktum at den jevne spillutvikler (og plateselskap/band/artist osv.) har mer enn nok med å holde hodet over vannet.

Hmf. Akkurat denne type argumenter er det jeg har prøvd å komme til livs tidligere her. Har du noen som helst kilde til dette? Hvis det er slik at de fleste utgivelser faktisk går med dundrende underskudd, ville vi så absolutt ikke sett sånne lister som dette. Hvis virkeligheten faktisk var slik, ville pengene for *lenge* siden gått over til mer lønnsomme området.

6106044[/snapback]

Langt i fra - det som holder investorene i gang - akkurat som i film- og musikkbransjen - er muligheten for å få en storselger innimellom som da dekker inn alle tapsprosjektene i tillegg til å gi en god inntjening. Publishere som finansierer spillutviklingen vet utmerket godt at mye av det de putter penger inn i ikke vil gi noen gevinst. Men denslags er vanskelig å si før spillet faktisk er ferdig og kommer på markedet. Dette er risikosport - med et visst potensiale for å treffe gull innimellom.

 

Ta et kjapt Google-søk a la dette og du ser at det langt i fra er noen garantert pengemaskin å drive med spill - selv for ringrever i bransjen:

 

http://www.google.no/search?hl=no&q=game+c...publisher&meta=

 

Bankruptcy strikes Hip Interactive

Acclaim to File for Bankruptcy

Linux game maker Loki runs out of cash

321 Studio moots bankruptcy

Early Video Game Pioneer in Bankruptcy

 

...og det er bare noen av titlene fra første side i søket.

Lenke til kommentar

De verste piratene er jo industrien selv. Særlig filmindustrien, som manipulerer papirene så filmer som går med dundrende overskudd går med "underskudd" på papiret, så de slipper å betale royalties osv. til manusforfattere m.m.

Lenke til kommentar

Jeg nekter ikke for at det er mange konkurser der ute, stengte utviklerstudio er ofte regelen enn unntaket. Men det behøver ikke å bety det samme som at et spill er et underkuddsprosjekt; det betyr kun at en utgiver ikke lenger har penger til å finanisere videre drift.

 

Videre - en liste over utviklere som har gått konkurs sier ikke noe som helst annet enn at de bare har gått konkurs. Det er ikke et argument for at de fleste utviklingsprosjekt går med tap. Ut fra en kursorisk lesing av de første treffene kan jeg heller ikke finne noe som støtter oppunder en slik påstand.

 

 

Husk på at i tilfeller der det er store utgivere som finansierer utviklingsprosjekter, får utviklerne stort sett liten del av salget. De får gjerne royalties, men inntekten av salget går stort sett direkte til utgiverne. En liste av spill*utgivere* som hadde gått konkurs, kunne antageligvis vært mer beskrivende; gitt at årsaken til konkursen var mislykkede utviklingsprosjekter.

 

Men det er kanskje noen her inne som har noen klare fakta, slik at dette ikke bare blir synsing? Vi kan krangle oss både blå og gule over dette, men så lenge vi ikke har noe annet å forholde oss til enn at google klarer å hoste opp noen saker der "game company Bankruptcy publisher" inntreffer samtidig, blir det en ganske meningsløs debatt.

 

Og Pricks -har du noe som helst belegg for den påstanden du presenterer i forrige innlegg? Igjen, jeg nekter ikke for at det er tilfelle, men hvis du skal presentere såpass kontroversielle utsagn som sannheter bør du i det minste ha anstendighet nok til å støtte dem opp med harde fakta. Hvem som helst kan slenge ut FUD og bidra til ytterligere misoppfatninger hos folk som tar hva som helst for god fisk.

Lenke til kommentar

Interessant. Har ikke sett denne vinklingen før, men det er jo egentlig ganske interessant lesning i forhold til problemstillingen mellom utviklerstudio og utgivere. Spesielt med tanke på at utviklere som regel blir avlønnet i form av royalties.

 

Har du sett noe tilsvarende for programvare/spillindustrien? En jo lett tenke seg at tilsvarende kreativ bokføring kan finne sted der.

Lenke til kommentar

Som et lite apropos til innlegget over om utgivere vs utviklere, konkurser og påståtte dundrende underskudd i de fleste utgivelser, kan kanskje artikkelen "The Conquest of Origin i det siste nummeret av Escapist Magazine være interessant lesning.

 

[La dette inn som et nytt innlegg fremfor å redigere mitt forrige da jeg syntes dette fortjente en ny melding, samt at det ikke er direkte relatert til det forrige jeg skrev]

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er nesten et must å laste ned TV-programmer nå om dagen. Det begynner nesten å bli amerikanske tilstander, med reklame hele forbanna tida.

 

Så kan man si at "jammen, hvis de ikke tjener på det, så vil de jo ikke lage nye serier, og det er ingen rettighet å se på TV". Da sier jeg som så at det finnes nok av folk der ute som godtar dette tullet (meg inkludert - jeg ser f.eks. Lost og Prison Break på norsk TV, med reklame og alt), men jeg håper industrien får merke piratkopiering. En gang må de skjønne at det ikke er gøy å bli avbrutt hele tiden. Dessuten er TV-serier og slikt en viktig del av kulturen vår. De omtales over alt. Mange ganger er det slik at hvis man ikke har sett visse serier så er man helt "ute". Mennesket har behov for mer enn mat og tak over hodet: Et menneske som ikke får delta i samfunnet er ikke et lykkelig menneske. Og skal man utestenge alle som ikke godtar hva som helst fra big business, så er det noe som er galt.

Lenke til kommentar
Det er nesten et must å laste ned TV-programmer nå om dagen. Det begynner nesten å bli amerikanske tilstander, med reklame hele forbanna tida.

 

Det er jo bare å kjøpe seriene på DVD, ingen reklamer der.

 

Så kan man si at "jammen, hvis de ikke tjener på det, så vil de jo ikke lage nye serier, og det er ingen rettighet å se på TV". Da sier jeg som så at det finnes nok av folk der ute som godtar dette tullet (meg inkludert - jeg ser f.eks. Lost og Prison Break på norsk TV, med reklame og alt), men jeg håper industrien får merke piratkopiering. En gang må de skjønne at det ikke er gøy å bli avbrutt hele tiden.

 

Om de en gang merker effekten av dette, vil TV-seriene bli ødelagt for godt. Da vil de se seg nødt til å plassere reklamene i seriene i stedet for rundt seriene. De vil dermed zoome inn på Snickers-sjokoladen som Hurley spiser i Lost, og la han spise denne i stillhet i ti sekunder mens kameraet er fokusert på sjokoladelogoen. Kona til Tony Soprano vil vaske kjøkkenet, og setter vaskemiddelet på kjøkkenbenken, slik at kameraet kan dvele over merket i 6-7 sekunder, før de klipper til neste scene.

 

Som sagt, det beste er å kjøpe serier på DVD. Ikke laste de ned. Da får produsentene av seriene pengene sine, du får se det uten reklameavbrekk, og vi slipper å risikere at scenariet ovenfor vil dukke opp i altfor nær fremtid.

 

Dessuten er TV-serier og slikt en viktig del av kulturen vår. De omtales over alt. Mange ganger er det slik at hvis man ikke har sett visse serier så er man helt "ute".

 

Jeg tror du overdriver betydningen av TV-serier i vår kultur.

 

Mennesket har behov for mer enn mat og tak over hodet: Et menneske som ikke får delta i samfunnet er ikke et lykkelig menneske.

 

Det er derfor vi har noe som heter bibliotek, der mennesker gratisk kan utvide sine horisonter og sin kultur.

Lenke til kommentar
Dessuten er TV-serier og slikt en viktig del av kulturen vår. De omtales over alt. Mange ganger er det slik at hvis man ikke har sett visse serier så er man helt "ute".

''Mange ganger'' betyr bare Lost og Prison Break her jeg bor. Lite ''kultur'' i det du.

Lenke til kommentar
Mennesket har behov for mer enn mat og tak over hodet: Et menneske som ikke får delta i samfunnet er ikke et lykkelig menneske. Og skal man utestenge alle som ikke godtar hva som helst fra big business, så er det noe som er galt.

6545849[/snapback]

 

Ærlig talt. Det er ingen menneskerett å få gratis tv. Og god tv *koster penger å lage* - dersom ingen betalte for det hadde vi ikke hatt perler som Sopranos, Deadwood, 24, Six Feet Under, Rome, etc etc.

 

Og jeg har ingen forståelse for at det skulle påføre deg noen lidelse å ikke umiddelbart kunne prate om den seneste plot-twisten i Lost; jeg kastet selv ut tv'en for 3-4 år siden, og er strålende fornøyd med det. De gode seriene kjøper man på dvd, evt leier til en svært billig penge.

 

Hvis du lider så fryktelig av kultur-sult: som nevnt finnes det masse kultur (faktisk flere tusen års verdenslitteratur) som er public domain og som fritt kan hentes fra ditt lokale bibliotek eller f.eks Gutenberg-prosjektet på nettet.

 

Slutt å syte!

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...