Chevelle Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Det er folk som jobber eit eller to år med spelet som fortjener pengene! 5085543[/snapback] Er ikke helt enig med deg der gitt for makan til mye dritt som kommer ut av spill for tiden. Har ikke noe problem med og laste ned ett spill for og teste før jeg kjøper. Driver3 er ett godt eksempel på det lastet det ned og testet men var ikke vært plassen på hardisken en gang. Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Det er folk som jobber eit eller to år med spelet som fortjener pengene! 5085543[/snapback] Er ikke helt enig med deg der gitt for makan til mye dritt som kommer ut av spill for tiden. Har ikke noe problem med og laste ned ett spill for og teste før jeg kjøper. Driver3 er ett godt eksempel på det lastet det ned og testet men var ikke vært plassen på hardisken en gang. 5085656[/snapback] Hva hadde du sagt viss du hadde våre med og laget et spill. Dere hadde brukt 2 år på det. Og alle dere var utrolig glade og UTROLIG stolt over arbeidet. Men så viser det seg vist at de fleste laster det ned istedenfor å betale for det. Hadde ikkje du reagert da? Endret 31. oktober 2005 av XeLix Lenke til kommentar
Toa Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Hvis de fleste laster det ned istedet for å kjøpe det, så er det kanskje fordi de får svært lite igjen for å kjøpe det i forhold til å laste det ned... Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Som nevnt før.. Demo er tingen gutter og jenter Det med å laste ned for å prøve er reinspikka løgn. Husker spesielt da Doom 3 kom ut og folk lasta det ned som bare faen. "Skal bare prøve det, se om det funker på PC-en osv". En uke etter hadde retardene som ikke klarer å lese systemkrav eller å laste ned en demo fullført Doom 3 og hadde egentlig ikke så veldig lyst til å kjøpe det. De har jo fullført spillet, og det er ingen multiplayer som frister i Doom 3. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Som nevnt før.. Demo er tingen gutter og jenter Det med å laste ned for å prøve er reinspikka løgn. Tja ta nå ikkje under samme hånd her, men ja er nok mange som sier de skal prøve det ja Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Forleden var det vel en svenske som fikk en stor bot for å ha spredd EN film, og det synes jeg faktisk var bra. Det viser at rettsvesenet tar slike ting på alvor. Dommen var nok mer enn prinsippsak enn riktig straff for et så lite lovbrudd. 5085027[/snapback] Det som da blir tankekorset ved et slikt resonnement er at det viser at rettsvesenet overhodet ikke tar harde lovbrudd som feks. voldsepisoder på alvor. Lovbrudd som er med på å ødelegge menneskers liv både fysisk og psykisk, i motsetning til lovbrudd som er med på å hindre potensiell!! inntekt hos et selskap... Lenke til kommentar
SteveVice Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Er imot nedlastning av spill og film. Det finnes kino, det finnes videoutleie. Og for spill finnes det demoer av mange spill. Folkene bak produktene er ikke fattige mennesker, men alikevel blir det helt feil å ikke betale for å bruke produktet de lager for oss. Jeg er imot warez-prat og derfor liker jeg dette forumet siden det holdes rent for slikt. Folk som er for nedlastning av spill (konsoll eller pc) burde ikke vert tillatt å snakke positivt eller diskutere fordelene om det på dette forumet. Det er ulovlig og slik er det. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Ellers er jo det ironiske med denne tråden at den burde stenges da den faller under forumets regel om at "informasjon som kan lede til piratvirksomhet" ikke er lov. Lenke til kommentar
gobyfly Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Jeg har bestilt Vietcong2 fra Gamezone for 2 måneder siden , men ingen spill ennå her nei. Sendt mail men ingen svar så langt. Nå tar jeg steget et hakk lengre å laster det ned... Ellers vill jeg kalle meg selv en X piratmann. Jeg gjør det ikke nå lengre. Hvorfor jeg gjorde det før ? Lite penger. Hvorfor jeg ikke gjør det nå ? For jeg har en del penger å rytte med Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 I gamle dagar, dvs. i barndommen min, piratkopierte eg alle spela eg brukte. Alle andre gjorde det, det var slik ein fekk tak i spel, og eg visste oppriktig talt ikkje eingong at det var ulovleg. Eg hadde vel ikkje den store innsikta i korleis verda fungerte den gongen. No til dags piratkopierar eg absolutt ingenting av spel eller filmar. Nokre få musikkfiler blir det, men kjøper vanlegvis CD-en etter ei stund. Når eg finn ei god lovlig nedlastingsteneste som har dei songane eg vil ha i MP3-format, skal eg renske opp i samlinga mi. Æresord. Synest eigentleg det er ganske tåpeleg å ha ei haldning om at ein lastar ned alt ein vil spele, og so betalar for dei få spela som "fortenar det". Dersom du spelar spelet, fortenar det å bli betalt for. Dei fleste spel har ein gratis demo-versjon som kan lastast ned dersom du berre vil prøve det ut før du kjøper det. Å laste ned eit spel, spele det i timesvis, og so ikkje kjøpe det likevel, blir litt som å gå inn på eit bakeri, ete fem bollar, og so nekte å betale fordi dei "ikkje smakte godt nok". Dersom eit spel ikkje har nokon demo, er det sjølvsagt ikkje heilt det samme. Men det går an å danne seg eit brukbart bilete av korleis spelet er utifrå dei store mengdene med omtalar og skjermskot som kan finnast på nettet. Kay Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Forleden var det vel en svenske som fikk en stor bot for å ha spredd EN film, og det synes jeg faktisk var bra. Det viser at rettsvesenet tar slike ting på alvor. Dommen var nok mer enn prinsippsak enn riktig straff for et så lite lovbrudd. 5085027[/snapback] Det som da blir tankekorset ved et slikt resonnement er at det viser at rettsvesenet overhodet ikke tar harde lovbrudd som feks. voldsepisoder på alvor. Lovbrudd som er med på å ødelegge menneskers liv både fysisk og psykisk, i motsetning til lovbrudd som er med på å hindre potensiell!! inntekt hos et selskap... 5086102[/snapback] Her dreier det seg om å beskytte opphavsretten. Piratkopiering har utrolig stort omfang, og det kan ikke rettsvesenet ingorere. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Her dreier det seg om å beskytte opphavsretten. Piratkopiering har utrolig stort omfang, og det kan ikke rettsvesenet ingorere. 5086259[/snapback] Er ikke snakk om å ignorere her. Som noen liker å si "Det er forskjell på å snyte seg og fjerne hele nesa". Dersom ikke straffen svarer til forbrytelsen er jo det det samme som å ignorere den totalt: Rettsvesenet og dets virke mister respekt. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Det de heller skulle blitt fokusert på er å gå etter de store fiskene, altså de som deler i stort omfang eller drivere med disse tjenestene.Man kommer ikkje særlig langt ved å fange noen småfisker i ny og ne. Ser heller ikkje ut til at folk lar seg skremme så allvorlig masse heller Endret 31. oktober 2005 av Mala Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 I dette tilfellet var det snakk om en bot, og ikke straff. Om en bot er høy eller lav er en vurderingssak, og en høy bot viser at dette ikke blir sett mellom fingrene på. Det er på ingen måte å tape respekt. Selvfølgelig ønsker de å ta storfiksene, men det er ikke lett. Det viktigste er at det vises nulltoleranse for piratkopiering. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 I dette tilfellet var det snakk om en bot, og ikke straff. Om en bot er høy eller lav er en vurderingssak, og en høy bot viser at dette ikke blir sett mellom fingrene på. Det er på ingen måte å tape respekt. Selvfølgelig ønsker de å ta storfiksene, men det er ikke lett. Det viktigste er at det vises nulltoleranse for piratkopiering. 5086519[/snapback] At det teknisk sett er "bot" og ikke "straff" er egentlig irrelevant i ditt resonnement. Om man feks. får 5.000kr i bot for å slå inn trynet på en kar og 16.000kr for å ha brutt en opphavsrett så er det noe som skurrer kraftig, det tror jeg de fleste nogenlunde oppegående personer er enige i. At bøtene/straffen ikke står i forhold til lovbruddet er helt klart med på å minske respekten for rettsinstansen. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Må si meg veldig enig med Vice akkurat der. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 De fleste er nok enige om at isolert sett er vold mer alvorlig enn beskjeden piratkopiering, men det er ikke poenget her. Det viktigste er nulltoleransen for en type lovbrudd som utføres i stort og økende omfang. Om boten er for stor eller for lav i forhold til andre tenkte lovbrudd av mer alvorlig grad kan så være, men et rettssystem har mange hensyn å ta og denne gange ble det fokusert på piratkopiering. Det finnes nok utallige eksempler på "urettferdige" bøter. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 og hvorfor piratkopierer vi ? Lenke til kommentar
Mala Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 og hvorfor piratkopierer vi ? 5086710[/snapback] Det er rett og slett fordi mage mener det er for dyrt. Men en samme sak har to sider, utviklerene tjener ikkje slik det det er pga. piratkopiereing. Ein stygg sirkel. Lenke til kommentar
Galdrafadr Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Jeg har en bærbar mac som jeg leiger fra skolen (alle elevene på VK2 har en hver) Her ligger selvfølgelig programmer som photoshop og flah med lisenser. Jeg liker ikke å jobbe på macen.. min PC er mye kjappere, større skjerm, og det er PC (Mac er OK men liker PC hakket over) Jeg har jo programmene på macen "min", sier så loven imot at jeg kan hente flash ned på min maskin å bruke det hjemme? Noen som vet? Da vi lærte om Åndsverkloven og opphavsrett på skolen, var det noe som "å laste ned musikk til privatbruk er lov.." """ Eksemplarframstilling tillatt i lov Åndsverkloven tillater visse former for eksemplarframstilling uten tillatelse fra rettighetshaverne, og uten at det skal betales vederlag. Her er noen sentrale tilfeller: Til privat bruk kan det framstilles enkelte eksemplarer av verk såfremt det ikke skjer i ervervsøyemed, lovens § 12. Med privat bruk menes først og fremst eksemplarframstilling til bruk i familie- og vennekretsen. Kopiering i undervisningsvirksomhet, i bedrifter, administrativ virksomhet, institusjoner og organisasjoner er vanligvis ikke omfattet av begrepet privat bruk og krever derfor tillatelse fra rettighetshaverne. Studenters kopiering av pensumlitteratur kan for eksempel ikke regnes som kopiering til privat bruk. Normalt vil man med hjemmel i § 12 heller ikke til privat bruk fritt kunne framstille selv én enkelt kopi av en hel bok som er å få i handelen (eller fra forlaget). Reglene tillater heller ikke at man til privat bruk lager eksemplar av maskinlesbare dataprogrammer (f.eks. kopiering av programvaredisketter), ettergjør bygningskunst eller lage kopier av kunstverk som kan forveksles med originalen. Hentet fra http://www.kopinor.no/opphavsrett """" Lærerene mine mente at det var ikke de som lastet ned musikk som gjorde de store lovbruddene, det var de som delte dem ut. og det står jo svart på hvitt at til privatbruk er lov. Nå er ikke jeg spesiellt for piratlasting.. selv om jeg gjør det selv, så går det hest i den samme duren som andre "skal bare prøve spillet før jeg kjøper" og jeg kjøper spill hvis det er bra. Jeg laster ned demoen før selvfølgelig, men finnes ingen demo hiver jeg opp ja.. dere vet. Men ellers holder jeg meg mest til å "snylte" på beta spill, spille så mye en vil og bli lei. Eller jeg og brodern deler på ett spill. Nå har jeg ikke så mye tid uansett å spille så det er ikke det store på min side. Når det kommer til programmer klarer jeg med langt med de gratisprogrammene der ute. Blender 3D er et godt alternativ hvis man vil begynne innen 3d.. ikke laste ned 3dstudio eller Maya. Flash, photoshop og illustrator har jeg på Macen, så jeg har det jeg trenger der. Filmer har man jo i utleigesjapper over alt for en rimelig penge. og er det en film som er vert det spanderer jeg en 50lapp ekstra for kino altså. EDIT: Tv serier.. er det lov å laste ned disse? jeg mener.. hvis man mister en eller to episoder av LOST er man jo rett og slett "lost". Jeg må innrømme at eg er en smule hekta på lost. Ser ellers aldrig på tv. Men er det lov? jeg kunne sett det på TV'n men hadde ikke muligheten. Er det lov å se den ene episoden man miser på privaten? Endret 31. oktober 2005 av mort2k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå