Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Angående Opera: Heller ikke dette er et godt eksempel. For det første har Opera alltid vært gratis hvis man godtok reklamebanneret. Videre er denne sammenligningen som å sammenligne epler og pærer; jeg snakker om hvordan folk nekter å betale for noe de har nytte for, du skriver at Opera fikk flere brukere da det ble gratis. Hvor er sammenhengen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hva som er galt med å prøve noe før man kjøper noe..? Hva er det som liksom gir den ultimate hjernen Cetram/Slash/Bear retten til å avgjøre hvor mange prosent som kjøper (gjennomsnittlig) et spill etter å ha kopiert det? Jeg fatter ikke at dere engang tør å spy ut prosenter og tall uten en kilde. Til motsetning har jeg lest flere poster hvor piratdelen faktisk henviser til kilder om økt cd-salg etc. Dere sier at "søppel"-argumentet er oppbrukt, men her er en newsflash: det er også moral og etikk. Er så lei av å lese det om og om igjen her.

 

En annen ting jeg gjerne vil legge til er sammenligningen med en snekker som bygger et hus etter oppdrag fra en arkitekt. For å klore på overflaten, det er flere kunder.. :roll: Litt mere "dypt", om snekkern gjør en drittdårlig jobb så selvfølgelig skal han ikke få lønn for strevet sitt. Insinuerer du at du faktisk vil ha rævva snekkere som bygger hus? Snekkere som ikke engang klarer å sette opp en vegg fremfor de som faktisk gjør en ordentlig jobb? Hele greia for piratdelen er kvalitet, ikke kvantitet. Og i kvantitet mener jeg da at f.eks spillutviklere pøser ut masse spill i året med et fåtall gode spill, fremfor noen få spill med ordentlig kvalitet. Om dere enda ikke skjønner dette budskapet må det være noen kromoson mangler her. Trodde faktisk dette var solnedklart.

 

Edit: skriveleif

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Jeg har da aldri kommet med noen faktiske andeler, hvis du hade lest innlegget mitt ville du sett at jeg brukte det som eksempler for å prøve å illustrere poenget mitt slk at det forhåpentligvis ble mer forståelig.

 

Videre, så handler det ikke primært om å prøve før man kjøper, jeg henvender meg i første rekke til de som prøver og ALDRI kjøper noe. Det er nok av dem som er her.

 

Og kan du peke på noen av disse kildene som viser til økt salg? Og kan disse kildene også si noe om det økte salget motvirker effekten av tapt salg? Hvis ikke, er det argumentet ditt uten verdi i denne sammenhengen.

 

Videre, hvordan i all verden har manglende kvalitet noe å gjøre med piratkopiering? Som jeg sa her (eller var det i en annen tråd); hvis du synes noe er av dårlig kvalitet, så *ikke last det ned*. Du trenger ikke å spille det hvis det er "søppel". Det er ingen som tvinger deg til å spille det, og det er ingen som tvinger deg til å bruke en dårlig snekker. Verken argumentet eller sammenligningen er noe videre holdbare. Hvis du liker det, hvofor ikke kjøpe det? Jeg mangler tydeligvis et kromoson siden jeg ikke skjønner dette.

 

Til slutt; hvordan kan moral og etikk være oppbrukt? Hva er vi uten moral? Har du virkelig ikke noen begreper om rett og galt?

Lenke til kommentar
Det er ikke en sannhet med modifikasjoner i det hele tatt. Der er det ingen som blir rike, siden det blir laget av folk som har annen inntekt, og som gjør dette på hobbybasis. Det fins ingen utgivere i modverdenen, siden det ikke er lov å ta penger for modifikasjoner.

Hva i all verden er det du snakker om? Jeg viser til at utviklerne i aller høyeste grad får nok av penger å boltre seg med. Hva mods for spill har med saken å gjøre aner jeg ikke.

 

Utviklere strever som oftest med å holde seg flytende

Ja og nei. Mange gjør ikke det, men det er også de som gjør det fordi markedet oversvømmes av søppel uansett.

 

5307487[/snapback]

 

 

Uff.. jeg lovet meg selv å ikke bli dratt inn i denne diskusjonen igjen. Men Jeg må bare si noe. Du har misforstått hele opplegget. Det søppelet som markedet oversvømmes av kommer pga av at dette er såkalte sure-fire hits som f. eks need for speed whatever 2 psycho edition. Utgiverne tjener seg smellrike på å gi ut lass på lass med såkalt søppel. Når de har en så sikker inntektskilde er det få som gidder å satse på spillutviklere med en god og original ide. Derfor blir det bare mer og mer søppel, og mindre og mindre virkelig gode spill. Så nei, utviklere generellt sett får ikke nok av penger å boltre seg i. De som holder seg flytende er de som serieproduserer sportsspill, bilspill e.l. for electronic arts. De som drukner er de som lager spillene vi HELST vil se.

Lenke til kommentar

Når folk i USA blir tatt for å spre ulovlig kopiert materiale og får en dom som er værre enn å drepe et menneske her i Norge, syntes jeg det går for langt.

Å ødelegge livet til folk med usannsynlige store bøter og fengselsstraffer som ikke ligner grisen bare for å vise et poeng er sløseri med menneskeliv mener nå jeg. Spillutviklere og programutviklere må snart fatte at det er internet som er tingen å distribuere seg på. Ta Steam platformen feks, en ganske genial distribusjonsmetode.

Lenke til kommentar
Uff.. jeg lovet meg selv å ikke bli dratt inn i denne diskusjonen igjen. Men Jeg må bare si noe. Du har misforstått hele opplegget. Det søppelet som markedet oversvømmes av kommer pga av at dette er såkalte sure-fire hits som f. eks need for speed whatever 2 psycho edition. Utgiverne tjener seg smellrike på å gi ut lass på lass med såkalt søppel. Når de har en så sikker inntektskilde er det få som gidder å satse på spillutviklere med en god og original ide. Derfor blir det bare mer og mer søppel, og mindre og mindre virkelig gode spill. Så nei, utviklere generellt sett får ikke nok av penger å boltre seg i. De som holder seg flytende er de som serieproduserer sportsspill, bilspill e.l. for electronic arts. De som drukner er de som lager spillene vi HELST vil se.

Nemlig! På grunn av at markedet oversvømmes av masseprodusert søppel går det ikke an å prøve på noe nytt. De store gir ut masse møkk som folk kjøper, og så forsvinner de innovative i flommen.

Lenke til kommentar

og hvor lange skal man prøve ut søplet før men må/bør betale for det ?

 

Je gjentar meg selv her : hvis man oppdager et spilet ikke er etter ønsket

og instalert . man har da også betalt for det

kan man levere tilbake spillet og få pengene tilbake ?

 

Jeg vet at butiken tar tilbake cder hvis pakken er uopnet , men vis den er opnet ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

elg elg, jeg er 110% prosent sikker. de tar ikke tilbake i de fleste tilfeller. Om det hadde vært separert multiplayer/singleplayer så kanskje, men alt ligger i de verdifulle online-nøklene. Er spillselskaper gode, lager de noe folk vil ha, og da lager de en god online del. Dermed er de også sikret salg. Enkelt og greit. Cetram :p , du mangler sikkert ikke et kromoson. Jeg ville bare poengtere at noen av oss er drittlei av å betale summer som vi sliter rævva for, for å kjøpe noe dritt som man ikke rører med ildtang etter andre dag. Gjerne med filmer også. Og musikk. Hadde man hatt noe ala softwaredelen av industrien, altså en prøveperiode hadde nok piratdelen hatt mye mindre andel. Horfor du legger så stor tro i spill/film og musikk industrien skjønner jeg ikke, men det er nå ditt valg ;) . Det er greit at det er galt i dine øyne, men i mine er det miinst like galt å snyte småunger og intetanende for penger.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Noen nevnte Starforce...

 

Det er en del interessant informasjon om Starforce der ute, blant annet at det installeres i all hemmelighet som en systemdriver, at det ødelegger andre programmer, og at det i visse tilfeller til og med ødelegger CD/DVD-spilleren i maskina di!

 

Her ser vi altså hvor risikabelt det er å være ærlig.

 

Etter å ha lest dette vet jeg ikke om jeg tør å kjøpe originalspill lenger! Når jeg kjøper spillet, så betaler jeg jo ikke for at de skal snike inn programmer og drivere på PCen min som ødelegger den! Jeg bruker faktisk DVD-brenneren til å ta backup av viktige data og oppbevare det på forskjellige steder for å unngå tap av det jeg finner aller mest verdifullt.

 

Igjen, er det rart folk blir pirater? Det er jo tryggere enn å være ærlig!

Lenke til kommentar

Dette er helt riktig Howser, men du unngår som regel ikke problemet på starforce-spill med cracker. Derimot er løsningen "Starfuck"/"Starforce-Tool"-serien som det heter. Er vel heller ikke et faktum at mange har ødelagt dvd-brenneren sin, men risikoen fordi at du klusser med systemet og såvidt jeg vet selve programvaren i spilleren er der. Tror dette kommer mer ann på ekspertisen/research som blir gjort av bruker mer enn starforce i seg selv. Vet også at det er mulig å fjerne starforce med noen spesielle og vanskelige teknikker, men om det hadde vært fullstendig krise er det jo ikke verre en re-innst. MEN at det er helt meningsløst med starforce er jeg fullstendig enig i ettersom det alltid vil komme en crack som åpner et hull.

Lenke til kommentar

Ja, hele saken er vel ganske ironisk. Et annet godt eksempel er jo Sony's skjulte tracker elns. De har vel trekt tilbake flere millioner cder nå fordi det var ulovlig (og umulig å fjerne).

 

Men samtidig kan man jo si at dette delvis er vår egen skyld, da det er vi som fremfropovserer det. Samtidig kan man jo også lure på hvor lenge det hadde tatt å selskapene å utvikle noe for å spionere på folk, for å se hva de liker/hører på mest. Eller kanskje de rett og slett tok alle fuglene med en stein nå? :p

Lenke til kommentar

"Om du kan bevise det"! Dette er et tåpelig PR-stunt og ikke annet. Du kan ikke bare knipse i fingrene og så ødelegges ting. Men det betyr ikke at folk ikke har fått utstyret sitt ødelagt.

 

Og hva med driverne Starforce installerer i all hemmelighet, som ødelegger andre programmer og generelt skaper mye trøbbel?

 

Det er ikke trygt å være ærlig. Piratkopiering for alle penga (ha-ha), kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...