Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

"Mange andre". Igjen - det er alltid de som har problemer som skriker opp. Og om det er mange eller få har jeg faktisk ikke realistisk bilde over, noe jeg også tviler på at du har. I så fall kan jeg gjerne få noen tall som viser dette.

 

Og igjen - hvordan kan du si at kopibeskyttelse ikke virker? Hvordan i all verden kan du underbygge en slik påstand?

 

Kom ikke her og si at dette er noe vanlige, tilfeldige PC brukere orker å gjøre:

 

http://www.nforce.nl/index.php?switchto=nf...ewnfo&id=100392

 

http://www.nforce.nl/index.php?switchto=nf...ewnfo&id=100136

 

Jeg har naturligvis heller ikke noen tall som kan si noe i ene eller andre retningen, men jeg tør påstå at denne type kopibeskyttelse skremmer vekk i alle fall en god del av de som har blitt fortalt av sin datakyndige fetter hvor de skal laste ned ting, og hvordan de skal gjøre det. Dette er prosedyrer som faktisk er ganske krevende for mange, og i noen tilfeller kreves det at optiske IDE medier faktisk fysisk kobles fra hovedkortet.

5302038[/snapback]

 

Det der gjelder ikke lenger. Alt man trenger er Deamon Tools v.4. Funker som bare juling det. Piratsperrene lager kun trøbbel for de som kjøper spillet. Piratene er de som kommer lettest fra det vil jeg påstå.

 

Og hvorfor kjører industrien så aggresive sperrer når spillsalget aldri har vært høyere før? Man leser jo stadig i media at spillindustrien tjener penger som aldri før. Det eneste de kommer til å oppnå med å fortsette som dette her, er at kjøperne forsvinner. Kommer til å bli noe lignende som Sony sin rootkit sak.

 

Og hvorfor skal man ikke få lov til å ta backup av spillene sine? Helt bak mål synes jeg. De som vil piratkopiere spill gjør det jo uansett. Er jo kun de som lovlig kjøper spillet som blir berørt av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spill-industrien spyr ut en hel haug med drittdaarlige spill. Alle de spill eg har likt har eg alltid kjoept. Dette betyr at brukerene forlanger kvalitet, og det skulle bare mangle at spillutviklere boeyer seg for denne etterspoerselen og tenker seg grovt om foer de starter paa neste prosjekt.

 

Utviklerene fortjener ikke en krone viss de ikke klarer aa lage et produkt som beriker folks liv, for det er det alt dette er om, at utviklere skal gjoere mange folks liv litt rikere mens deres blir veldig mye rikere.

Lenke til kommentar
Spill-industrien spyr ut en hel haug med drittdaarlige spill. Alle de spill eg har likt har eg alltid kjoept. Dette betyr at brukerene forlanger kvalitet, og det skulle bare mangle at spillutviklere boeyer seg for denne etterspoerselen og tenker seg grovt om foer de starter paa neste prosjekt.

Utviklerene fortjener ikke en krone viss de ikke klarer aa lage et produkt som beriker folks liv, for det er det alt dette er om, at utviklere skal gjoere mange folks liv litt rikere mens deres blir veldig mye rikere.

5304045[/snapback]

 

 

Se for deg at du er snekker. Du bygger et hus på oppdrag fra en arkitekt. Når huset er ferdig får du vite at kunden ikke likte huset. Synes du da at du ikke fortjener en krone for arbeidet du har gjordt?

 

Eller se for deg om du hadde vært maler. Kunden plukker ut en fargeprøve i butikken, og du maler huset hans i den fargen han plukket ut. Når du er ferdig merker kunden at han ikke likte fargen i det hele tatt, han syns den var drittstygg. Han sier du ikke fortjener en krone for arbeidet du har gjordt, fordi resultatet ble drittdårlig. Er dette riktig?

 

 

Håper du skjønner poenget mitt. Og hadde du brydd deg med å lese hele tråden så ville du fått med deg at det er ikke utviklerne som blir veldig rike, det er det utgiverne som blir.

Lenke til kommentar
Se for deg at du er snekker. Du bygger et hus på oppdrag fra en arkitekt. Når huset er ferdig får du vite at kunden ikke likte huset. Synes du da at du ikke fortjener en krone for arbeidet du har gjordt?

En snekker snekrer huset slik du vil ha det. Hvis han ikke følger planen og gjør det annerledes enn dere ble enige om så må han selvsagt finne seg i å gjøre det om igjen eller ikke få betalt.

 

Eller se for deg om du hadde vært maler. Kunden plukker ut en fargeprøve i butikken, og du maler huset hans i den fargen han plukket ut. Når du er ferdig merker kunden at han ikke likte fargen i det hele tatt, han syns den var drittstygg. Han sier du ikke fortjener en krone for arbeidet du har gjordt, fordi resultatet ble drittdårlig. Er dette riktig?

Hvis kunden forteller maleren hvilken farge han skal bruke, men maleren bruker en annen, selv om det bare en farge som såvidt er annerledes, så må maleren gjøre jobben på nytt, eller så kan han ikke regne med å få betalt.

 

Håper du skjønner poenget mitt. Og hadde du brydd deg med å lese hele tråden så ville du fått med deg at det er ikke utviklerne som blir veldig rike, det er det utgiverne som blir.

5304137[/snapback]

Det er vel en sannhet med modifikasjoner.

 

Dessuten er vel poenget fortsatt at det kommer ut mye møkk på markedet, hvilket jo er sant. Dette gjelder både film, musikk og spill.

Lenke til kommentar

har jeg rett til å returnere en musikk-cd , et dataspill eller en film hvis jeg ikke likte den - etter at jeg har kjøpt den ?

pakken er selfølgelig åpnet - jeg spille den av.

La oss si at programmet hadde en veldig god omtale også

 

det enest jeg har hørt at foreningen ikke vil ta i mot musikcder som er opnet . Det samm skal vistnokk også gjelde dataspill.

 

'det er en annen sak hvis det er feil med det mediet som programmet er lagret på.

 

hvis der kjøper et program vil dere da ikke ungå å bruke orginal platen ( dvd/cd) som det er lagret mest mulig ?

 

 

Så lenge du får lyd i høytaleren så hvil det altid vere mulig å kopiere musikk

Lenke til kommentar

Skulle forresten ønske at folk sluttet å bruke sammenligninger mellom programvare og fysiske varer og tjenester. Denne typen analogier er rett og slett ikke egnet til å beskrive problemstillingen omkring piratkopiering. Verken i den ene eller andre retningen.

 

Man må nesten bare ta stilling til om man mener at man har rett til å være gratispassasjer på det andre betaler for. Ingen taper noe direkte på at man fremstiller en kopi av et dataspill. Det er ingen fysiske ting som blir tapt, og ingen kostnader man ikke får dekket opp.

 

Problemet blir bare at når det blir tilstrekkelig mange gratispassasjerer, forsvinner grunnlaget for å i det hele tatt orke å fremstille nye produkter. Og hva blir resultatet da?

 

Hvis det er et spill man ønsker å ha, så kjøp det. Hvis det ikke er noe du er interessert i å betale for, så ikke last det ned. Hvor vanskelig kan det være?

 

Edit - tilføyinger

En god grunn til å laste ned kan jo være at staten skal ha så mye penger av det du betaler for spillet.

 

Nå er jeg litt forvirret her. Er det noen luksusskatt på dataspill? Ekstra avgifter? Eller er det MVA du refererer til her? Kanskje vi skulle begynne å utveksle varer og tjenester svart istedenfor, så slipper vi å betale penger til staten når vi får malt huset vårt?

Endret av cetram
Lenke til kommentar

:ohmy:

Se for deg at du er snekker. Du bygger et hus på oppdrag fra en arkitekt. Når huset er ferdig får du vite at kunden ikke likte huset. Synes du da at du ikke fortjener en krone for arbeidet du har gjordt?

En snekker snekrer huset slik du vil ha det. Hvis han ikke følger planen og gjør det annerledes enn dere ble enige om så må han selvsagt finne seg i å gjøre det om igjen eller ikke få betalt.

 

Eller se for deg om du hadde vært maler. Kunden plukker ut en fargeprøve i butikken, og du maler huset hans i den fargen han plukket ut. Når du er ferdig merker kunden at han ikke likte fargen i det hele tatt, han syns den var drittstygg. Han sier du ikke fortjener en krone for arbeidet du har gjordt, fordi resultatet ble drittdårlig. Er dette riktig?

Hvis kunden forteller maleren hvilken farge han skal bruke, men maleren bruker en annen, selv om det bare en farge som såvidt er annerledes, så må maleren gjøre jobben på nytt, eller så kan han ikke regne med å få betalt.

 

Håper du skjønner poenget mitt. Og hadde du brydd deg med å lese hele tråden så ville du fått med deg at det er ikke utviklerne som blir veldig rike, det er det utgiverne som blir.

5304137[/snapback]

Det er vel en sannhet med modifikasjoner.

 

Dessuten er vel poenget fortsatt at det kommer ut mye møkk på markedet, hvilket jo er sant. Dette gjelder både film, musikk og spill.

5305353[/snapback]

 

Det er ikke en sannhet med modifikasjoner i det hele tatt. Der er det ingen som blir rike, siden det blir laget av folk som har annen inntekt, og som gjør dette på hobbybasis. Det fins ingen utgivere i modverdenen, siden det ikke er lov å ta penger for modifikasjoner. Det sirkulerer egentlig fint lite penger i modverdenen når jeg tenker meg om. Men det var ikke poenget. Utviklere strever som oftest med å holde seg flytende, og veldig ofte ser vi at mindre-enn-vennlige oppkjøp og likvideringer er regelen foran unntaket. Små utviklere med kreative og originale ideer drukner rett og slett.

 

 

Du overså poenget mitt totalt. Det jeg ville frem til er at utav et team på 100 personer, så er det kanskje bare en håndfull som kan ta avgjørelser på hvordan spillet skal se ut og spilles. De resterende på teamet følger ordre fra toppen, og gjør jobben de blir bedt om. Mener du at disse personene ikke fortjener en krone for arbeidet de har gjordt? De har jobbet hver dag i tre år, med tonnevis av overtid, men siden du ikke likte spillet, så fortjener de ingen kompensasjon... Jeg prøver å få fram at dette er en JOBB, som alle andre. Det er ikke alltid kunden blir fornøyd, noe som kan komme av et utall grunner, men du må fremdeles ha mat på bordet.

Lenke til kommentar
Så nå skal man begynne å definere stjeling utifra noe man kanskje ville gjort! :no:

5123250[/snapback]

Treng ikkje definere det på den måten for å kalle piratkopiering for "stjeling". Kan seie det slik: Stjeling er å ta noko som kostar pengar utan å betale for det.

 

Kay

5124035[/snapback]

 

Men igjen kommer det spørsmålet en må stille seg. Hadde du kjøpt spillet hadde du ikke hatt mulighet for å laste det ned? Personlig laster jeg ned de fleste større spillene, av den enkle grunn av at jeg rett og slett ikke har råd som student. Det blir hevdet av andre, at utgiveren osv taper penger på piratkopiering. På en side, så er det riktig da mange hadde kjøpt spillet om de ikke kunne ha lastet det ned. På den andre siden, så har du de som meg, som garantert ikke hadde kjøpt spillet uansett. Mao. utgiveren taper ikke noe på min piratkopiering. Egoistisk kanskje, men ingen lider et økonomisk tap av min piratkopiering. Innen film og musikk-bransjen, så kan de takke meg for min nedlastning. Har vel 150 dvd'er og 100 av dem kjøpte jeg etter å ha lastet dem ned først... det samme gjelder cd-samlinga.

 

Selvfølgelig er dette hvordan jeg har det. Andre er langt verre enn meg og gir aldri en krone tilbake til spill, film og musikk-bransjen. Jeg prøver bare å bevise at bildet faktisk ikke er så svart/hvitt som mange her skal ha det til.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Tjalla,

 

Spørsmålet er egentlig *hvorfor* du laster ned spill du ikke har råd til å kjøpe? Du opptrer faktisk som en gratispassasjer her. Som du sier, det er ingen som direkte taper på at du faktisk laster ned noe her. Så rent økonomisk er det ikke noen direkte effekt av det du gjør her. Men det er to store problematiske ting ved denne argumentasjonen.

 

For det første, så bør du ta stilling til om det du gjør er en etisk og moralsk god handling. Du får gratis tilgang til noe en rekke mennesker har brukt mye tid, penger og andre ressurser på å lage. Det er produkter folk faktisk *lever* av å lage, og de forventer å få noe tilbake for det de har gjort, i form av penger. På den måten får de anledning og motivasjon til å lage flere spill. Hva er det som er spesielt ved din person som gjør at du har rett til å forsyne deg av dette? I min verden er ikke det at du har lite penger et godt argument for å være gratispassasjer. Men det er ut fra mitt etiske ståsted.

 

For det andre, så kan du se det ut fra et mer indirekte økonomisk ståsted. Du er gratispassasjer, og verken utgiverne eller verden for øvrig taper så veldig mye på dette. Greit nok så lenge du tilhører et stort mindretall. Men hvor mange gratispassasjerer skal man tillate? Blir antallet gratispassasjerer stort nok i forhold til de som faktisk betaler for seg, eller omvendt, hvis de som betaler for produktet blir forsvinnende lite, så vil det ikke lønne seg å produsere ting lenger. Verken ut fra forventninger om avkastning på investeringer, eller i form av brød på bordet til trøtte, sultne utviklere.

 

Men for all del, jeg gir ikke deg skylden for sult blant verdens spillutviklere eller noe sånt, og du hadde vel antageligvis betalt for deg hvis du kunne. Det største problemet mitt er alle de som ser på det som sin gudegitte rett å laste ned absolutt alt, og aldri legge igjen en krone hos noen. Det er mange av dem. Også her på dette forumet.

 

Skulle bare ønske at disse kunne stoppe opp og tenke seg om før de lastet ned noe. De burde i alle fall gjøre det.

Lenke til kommentar

Ser ut til at du kjemper en forgjeves kamp, cetram. Piratene vil alltid være pirater, eller i hvertfall til de har råd til ikke å være det lengre. Jeg sier ikke at dette er riktig, moralsk eller på andre måter, men det er nå slik mentalitet som råder blandt den generelle befolkningen i dag.

 

Men selv om det virker som om du ikke når fram til motparten i diskusjonen her er jeg overbevist om at en og annen leser av tråden får seg en tankevekker her, for argumentene dine er logiske og godt begrunnede. Keep up the good work :thumbup:

 

Selv har jeg kjøpt utallige av spillene jeg før kun har hatt ulovlige versjoner av. Bedre sent enn aldri. Det var først etter at jeg begynte på videregående jeg innså hvorfor spill skal kjøpes, ikke kopieres.

Lenke til kommentar
Problemet blir bare at når det blir tilstrekkelig mange gratispassasjerer, forsvinner grunnlaget for å i det hele tatt orke å fremstille nye produkter.

Neida, det blir det ikke. Kanskje grunnlaget for å lage mer masseprodusert søppel forsvinner. Men det er ikke nødvendigvis negativt.

 

Hvis det er et spill man ønsker å ha, så kjøp det. Hvis det ikke er noe du er interessert i å betale for, så ikke last det ned. Hvor vanskelig kan det være?

Det er vanskelig fordi underholdningsindustrien behandler kundene som møkk, og reaksjonene blir deretter. Dette er den eneste industrien du kan behandle kundene dine dårlig og slippe unna med det!

 

 

Det er ikke en sannhet med modifikasjoner i det hele tatt. Der er det ingen som blir rike, siden det blir laget av folk som har annen inntekt, og som gjør dette på hobbybasis. Det fins ingen utgivere i modverdenen, siden det ikke er lov å ta penger for modifikasjoner.

Hva i all verden er det du snakker om? Jeg viser til at utviklerne i aller høyeste grad får nok av penger å boltre seg med. Hva mods for spill har med saken å gjøre aner jeg ikke.

 

Utviklere strever som oftest med å holde seg flytende

Ja og nei. Mange gjør ikke det, men det er også de som gjør det fordi markedet oversvømmes av søppel uansett.

 

 

Du får gratis tilgang til noe en rekke mennesker har brukt mye tid, penger og andre ressurser på å lage. Det er produkter folk faktisk *lever* av å lage, og de forventer å få noe tilbake for det de har gjort, i form av penger.

Verden er hard. Bare fordi man ønsker å få penger for noe betyr ikke at man får det. Jeg kan lage en strektegning og kreve en million for den, men hva kan jeg gjøre hvis ingen vil betale for den? Jeg kan ikke kreve at noen skal betale, kan jeg vel?

 

Les forresten dette innlegget

Lenke til kommentar
Neida, det blir det ikke. Kanskje grunnlaget for å lage mer masseprodusert søppel forsvinner. Men det er ikke nødvendigvis negativt.

 

Hvordan i all verden kan du påstå noe sånt? Hvilket grunnlag har du til å påstå dette? Du kan i det minste *prøve* å komme med et argument, istedenfor å putte fingrene i øret og rope høyt ut din mening!

 

Hvordan mener du at grunnlaget ikke vil forsvinne? Hvis 80% av de som spiller et spill, er gratispassasjerer? 90%? Hvis den andelen som betaler blir forsvinnende liten, ikke bare relativt sett til de som ikke betaler, men faktisk liten, så mener du altså at man vil fortsette å produsere spill av høy kvalitet? Kan du være så vennlig og forklare meg logikken i det?

 

Det er vanskelig fordi underholdningsindustrien behandler kundene som møkk, og reaksjonene blir deretter. Dette er den eneste industrien du kan behandle kundene dine dårlig og slippe unna med det!

 

Punkt 1. At *du* mener at hele industrien behandler kunder som møkk, får stå for din regning. Du kan ikke benytte dette som et argument for å forsvare en umoralsk og til dels ulovlig handling. Kan du forklare meg logikken i det? Jeg er enig i at *noen* utgivere og til dels *noen* utviklere både bruker kopibeskyttelsesmetoder som i beste fall kan diskuteres, og at det lanseres mange uferdige produkter, men gir det likevel deg, og andre, rett til å piratkopiere? Kan du være så snill og forklare dette på en god måte?

 

Ja og nei. Mange gjør ikke det, men det er også de som gjør det fordi markedet oversvømmes av søppel uansett.

 

Igjen dette tvilsomme, subjektive "søppel" argumentet. Hvem bestemmer hva som er søppel? Det som du kanskje oppfatter som søppel, er kanskje noe andre setter stor pris på? Og igjen, jeg skjønner ikke logikken. Hvis det er søppel, hvorfor gidder du da å laste det ned og bruke det? Og hvis det er søppel, hvorfor gidder du å engasjere deg? Hvorfor ikke bare ignorere det? Hvis det *ikke* er søppel, hvorfor ikke bruke penger på å kjøpe det? Kan du være så snill og forklare meg dette også?

 

Verden er hard. Bare fordi man ønsker å få penger for noe betyr ikke at man får det. Jeg kan lage en strektegning og kreve en million for den, men hva kan jeg gjøre hvis ingen vil betale for den? Jeg kan ikke kreve at noen skal betale, kan jeg vel?

 

Nå er du på siden av poenget igjen, med en sammenligning som ikke holder vann. For det første, hvis du produserer en strektegning og krever en million for den, er det høyst tvilsomt at noen vil være villig til å betale for den. Selv om du setter prisen til EN krone, er det tvilsomt at noen vil ha det. Først og fremst fordi det ikke har noen verdi for dem. Men dette gjelder ikke ved dataspill (og andre åndsverk). Hvis du laster ned noe, og du bruker det, om det så bare er i noen timer, så har det faktisk en verdi for deg. Du er villig til å bruke tid på det, og du får antageligvis noe igjen for det. Du får altså noe gratis, noe som andre har vært med på å betale for.

 

Hva hvis du hadde brukt svært mye tid på denne strektegningen din? La oss si et års tid? Og du faktisk regnet med å kunne leve av denne tegningen en stund? Og la oss, gud forby, si at det var noen som faktisk ville ha denne tegningen på grunn av dens estetiske kvaliteter, for eksempel henge den på veggen over sengen, slik at de får en god dag når de våkner? Men de gidder ikke betale for den, de tar kun en kopi av dem. Alle som synes denne tegningen din er en estetisk nytelse, benytter høykvalitetskopimaskiner til å kopiere den, og du sitter ikke igjen med en dritt for det året du brukte på å lage den.

 

DA først kan du sammenligne strektegningen din med spill og andre åndsverk. Det argumentet du fører over her, holder ikke vann i det hele tatt. Du kan i det minste *prøve*.

 

Les forresten dette innlegget

5307487[/snapback]

 

Jeg kan ikke se hvordan det innlegget der er relevant i denne sammenhengen? Jeg snakker om gratispassasjerer, og sier i det forrige innlegget at man ikke kan sammenligne dataspill eller åndsverk med fysiske produkter. Det en helt feilslått argumentasjon. Men for å vise litt velvilje, så er det kanskje siste utsagnet i posten du mener:

 

Det er ingen menneskerett å kunne tjene penger på hvilken som heslt metode man selv vil. Hvis bakeren stifter opp brødoppskriften på en tavle i det offentlige rom, så kan han ikke i ettertid komme å kalle deg en tyv fordi du har bakt hans brød.

 

Jeg påstår heller ikke at det er en menneskerett å tjene penger. Alt jeg sier dreier seg om hvordan folk som faktisk benytter seg av andres åndsverk, og får noe ut av det, er gratispassasjerer, og bør ta en seriøs moralsk diskusjon med seg selv. Og tenke over konsekvensene det kan få når man er gratispassasjer.

 

Edit:

 

Men selv om det virker som om du ikke når fram til motparten i diskusjonen her er jeg overbevist om at en og annen leser av tråden får seg en tankevekker her, for argumentene dine er logiske og godt begrunnede. Keep up the good work

 

Så ikke svaret ditt inneklemt mellom der :) Takker for den. Jeg skjønner av og til ikke hvorfor jeg gidder å diskutere dette. Sikkert fordi jeg det aldri slutter å overraske / sjokkere meg hvordan de knallharde forsvarerne av piratkopiering ikke engang klarer å *se* at det finnes gode grunner til at man ikke skal bedrive Warez.

 

Jeg kan ærlig talt ikke si at jeg har 100% rent, jomfruelig mel i min egen pose. Da jeg var yngre lastet jeg ned hva det skulle være, og den eneste grunnen til at jeg kjøpte spill var at de var utilgjengelig som warez. Men har etter hvert tenkt veldig mye igjennom dette, og har innsett hvor feil det egentlig er å laste ned. Så nå kjøper jeg heller det jeg vil spille. Det har desverre resultert i et og annet bomkjøp, noe som kan være ganske smertefullt på en skarve stipendiatlønn, men jeg har det i alle fall godt med meg selv ;)

Endret av cetram
Lenke til kommentar

Spill industrien er et arbeid. Arbeide trenger folk. Folk krever lønning. Får lite støtte. Vi må støtte.

 

Når vi kjøper et spill så er vi også med på å støtte opp industrien som vi krever skal levere nye spill til oss. Om vi ikke støtter opp og driver med piratkopiering hele tiden, ville det til slutt ikke være noe å piratkopiere. Ganske enkelt.

 

Er en pengestyrt industri som alt annet her i verden. Og som med Hollywood, ting koster penger, og penger kommer aldri gratis. I hollywood tjener de inn produksjons summen ved salg av diverse ting som f.eks kinobiletter og noe ganger også spill (King Kong f.eks).

 

Men men, folk må bare piratkopiere så mye de vil, men da må de heller ikke syte og klage over hvor dårlig spillet er, for da skyter de seg selv i leggen. De har selv latt være å støtte opp industrien, så da har de ingen grunnlag for å klage for 5 flate øre. Den dagen de støtter opp industrien ved å kjøpe spillet, er den dagen de og har lov å syte over dårlige spill.

Lenke til kommentar
Men men, folk må bare piratkopiere så mye de vil, men da må de heller ikke syte og klage over hvor dårlig spillet er, for da skyter de seg selv i leggen. De har selv latt være å støtte opp industrien, så da har de ingen grunnlag for å klage for 5 flate øre. Den dagen de støtter opp industrien ved å kjøpe spillet, er den dagen de og har lov å syte over dårlige spill.

5308235[/snapback]

 

Hehe :) Ganske enig faktisk. Jeg har aldri klagd til spillprodusenten for spill jeg har "priatkopiert" fra nettet. Det ville vært tåpelig. Men jeg klager til kompiser og andre folk jeg møter. På den måten vet de hvilket spill de ikke burde kjøpe. De spillene jeg har kjøpt klager jeg mye over. Spesielt klager jeg over å måtte betale 500 spenn for noe drit som det bare er problemer med. Jeg driver ikke veldedighet som forbruker. Jeg betaler ikke blodpris til spillprodusenter fordi jeg synes synd på dem. Vi lever i et kynisk konkurranse samfunn og konsekvensene av det er at spillprodusenter som ikke har noe å tilby går dukken. De syter selvfølgelig. Klager over at folk "piratkopierer". Men de fortjener det, av den årsak at det er bare slik det er. For når rike folk blir litt fattigere gråter dem som noen drittunger. Og skal vi gråte med dem? Nei, overse dem. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...