Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

skjønner ikke hvor folk får at man er nødt å distribuere når man laster ned via BT. Finnes innst for å låse av all ut-trafikk da :roll: .

5171292[/snapback]

 

Nå er man da fullt klar over at det er muligheter for å stenge / begrense ut trafikken da. Men jeg tviler *sterkt* på at dette er kunnskap som den jevne pirat 1) besitter og 2) benytter seg av. BitTorrent har gjort nedlasting av programvare til allemannseie; man trenger ikke lenger tilgang til obskure FTP sites eller ha en fot delvis innenfor de riktige newsgruppene. Hvem som helst med minimal kunnskap til vanlig databruk har nå ubegrenset tilgang til Wares.

 

Og ikke kom her og påstå at alle disse 1) vet at de faktisk deler noe 2) vet at de kan begrense denne delingen og 3) gidder å begrense delingen.

 

Poenget mitt var bare at for en del folk som laster ned wares og forsvarer det ut fra at et "prøv-før-jeg-eventuelt-kjøper" prinsipp, antageligvis bidrar til at andre som gir en lang faen i dette prinsippet, også får tilgang til wares. Det er i alle fall noe man burde ha i bakhodet.

 

Dette gjelder også musikk - det er vel fremdeles lov til å ta kopier til privat bruk, men det er ikke tillatt å dele. Det er også som regel mye strengere straffer forbundet med det å spre og dele, enn det å laste ned. Og ikke mange tenker over at de faktisk deler når de benytter seg av BitTorrent teknologi. Til *svært* mange brukere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skjønner ikke hvor folk får at man er nødt å distribuere når man laster ned via BT. Finnes innst for å låse av all ut-trafikk da :roll: .

5171292[/snapback]

 

Nå er man da fullt klar over at det er muligheter for å stenge / begrense ut trafikken da. Men jeg tviler *sterkt* på at dette er kunnskap som den jevne pirat 1) besitter og 2) benytter seg av. BitTorrent har gjort nedlasting av programvare til allemannseie; man trenger ikke lenger tilgang til obskure FTP sites eller ha en fot delvis innenfor de riktige newsgruppene. Hvem som helst med minimal kunnskap til vanlig databruk har nå ubegrenset tilgang til Wares.

 

Og ikke kom her og påstå at alle disse 1) vet at de faktisk deler noe 2) vet at de kan begrense denne delingen og 3) gidder å begrense delingen.

 

Poenget mitt var bare at for en del folk som laster ned wares og forsvarer det ut fra at et "prøv-før-jeg-eventuelt-kjøper" prinsipp, antageligvis bidrar til at andre som gir en lang faen i dette prinsippet, også får tilgang til wares. Det er i alle fall noe man burde ha i bakhodet.

 

Dette gjelder også musikk - det er vel fremdeles lov til å ta kopier til privat bruk, men det er ikke tillatt å dele. Det er også som regel mye strengere straffer forbundet med det å spre og dele, enn det å laste ned. Og ikke mange tenker over at de faktisk deler når de benytter seg av BitTorrent teknologi. Til *svært* mange brukere.

5171483[/snapback]

 

-SMELL- Der var jeg inne igjen :tease:

Jeg har innstalert BitTorent for jeg ville laste ned AO, men hvordan er det at jeg deler med andre da? hvordan stopper jeg det? Jeg har ikke noe i lista i programmet.

Lenke til kommentar
Jeg har innstalert BitTorent for jeg ville laste ned AO, men hvordan er det at jeg deler med andre da? hvordan stopper jeg det? Jeg har ikke noe i lista i programmet.

5171529[/snapback]

Du laster opp samtidig som du laster ned. For å stenge dette må du strupe båndbredden programmet har tilgjengelig opp 100%.

Lenke til kommentar
Jeg har innstalert BitTorent for jeg ville laste ned AO, men hvordan er det at jeg deler med andre da? hvordan stopper jeg det? Jeg har ikke noe i lista i programmet.

5171529[/snapback]

Du laster opp samtidig som du laster ned. For å stenge dette må du strupe båndbredden programmet har tilgjengelig opp 100%.

5171546[/snapback]

 

Men det er ikke noe i listen, er hele pcen åpen for andre med programmet?

Har allerede lastet ned AO.

Lenke til kommentar

Som Goophy sier. Det handler om hvordan BitTorrent teknologien fungerer.

 

Svært forenklet forklart: Når du laster noe ned vha BT, henter du små bitpakker fra en rekke ulike maskiner. Etter hvert som du begynner å få lastet ned, vil din maskin også begynne å sende ut slike pakker til andre som laster ned, men som ikke har de pakkene du har.

 

Hvis du ikke struper ut-båndbredden fra Bittorrent applikasjonen din, blir disse pakkene spredd utover til alle som også laster ned. Dermed bidrar du til at andre også får lastet ned. En ganske genial løsning for å dele filer, men verdt å ha i tankene for hobby-pirater.

Lenke til kommentar
Som Goophy sier. Det handler om hvordan BitTorrent teknologien fungerer.

 

Svært forenklet forklart: Når du laster noe ned vha BT, henter du små bitpakker fra en rekke ulike maskiner. Etter hvert som du begynner å få lastet ned, vil din maskin også begynne å sende ut slike pakker til andre som laster ned, men som ikke har de pakkene du har.

 

Hvis du ikke struper ut-båndbredden fra Bittorrent applikasjonen din, blir disse pakkene spredd utover til alle som også laster ned. Dermed bidrar du til at andre også får lastet ned. En ganske genial løsning for å dele filer, men verdt å ha i tankene for hobby-pirater.

5172084[/snapback]

 

Strupe ut-båndbredden? Er det den "dra knappen" øverst?

 

Det var i allefal AO som er gratis.

Lenke til kommentar
Nå er man da fullt klar over at det er muligheter for å stenge / begrense ut trafikken da. Men jeg tviler *sterkt* på at dette er kunnskap som den jevne pirat 1) besitter og 2) benytter seg av. BitTorrent har gjort nedlasting av programvare til allemannseie; man trenger ikke lenger tilgang til obskure FTP sites eller ha en fot delvis innenfor de riktige newsgruppene. Hvem som helst med minimal kunnskap til vanlig databruk har nå ubegrenset tilgang til Wares.

 

Og ikke kom her og påstå at alle disse 1) vet at de faktisk deler noe 2) vet at de kan begrense denne delingen og 3) gidder å begrense delingen.

 

Poenget mitt var bare at for en del folk som laster ned wares og forsvarer det ut fra at et "prøv-før-jeg-eventuelt-kjøper" prinsipp, antageligvis bidrar til at andre som gir en lang faen i dette prinsippet, også får tilgang til wares. Det er i alle fall noe man burde ha i bakhodet.

 

Dette gjelder også musikk - det er vel fremdeles lov til å ta kopier til privat bruk, men det er ikke tillatt å dele. Det er også som regel mye strengere straffer forbundet med det å spre og dele, enn det å laste ned. Og ikke mange tenker over at de faktisk deler når de benytter seg av BitTorrent teknologi. Til *svært* mange brukere.

5171483[/snapback]

 

 

:dontgetit: Jeg tror den jevne pirat vet at uthastighet kan begrenses. Og veldig mange vet at de deler. Alle har alltid hatt tilgang til warez. I Amiga sin tid gikk vi fra dør til dør og kopierte disketter. Det var en utrolig rask spredning av spill og software. Og enda lengere tilbake, i commodore64 sin tid, da gikk vi fra dør til dør og kopierte kassetter. Hadde man en c64 måtte man også ha en dobbel kassettspiller med record :) Den første versjonen av bittorrent :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

det vil altså si at det er ulovlig å "vise" linker til filer som folk selv MÅ akseptere og laste ned selv..?

 

hvordan er reglene på dette egentlig? greit nok at det er ulovlig å dele filer,men er det ulovlig å dele linker som den enkelte bruker er ansvarlig for å benytte\ikke benytte seg av?

Lenke til kommentar
Er det så vanlig å piratkopiere at folk ikke lenger skjønner at det er ulovlig selv om man stadig vekk blir foret mede reklamer osv. om at dette er ulovlig?

Jeg tror reklamen virker mot sin hensikt. Blant mange jeg kjenner er det kommet en slags motreaksjon i stedet. De blir så provosert over denne reklamen at de heller piratkopierer, når industrien først behandler kundene sine som forbrytere.

 

Dessuten føler mange at det er sikrere å piratkopiere. Vi vet jo hvordan f.eks. Sony sniker inn spyware på PCene våre, og spill som Doom 3 vil diktere hva slags programmer du skal ha lov til å ha installert, noe som er uhørt. Dessuten prøver de aktivt å hindre en fra å ta backup-kopi av data man faktisk har betalt for.

 

Jeg husker da Half-Life 2 kom ut... Da satt det tusenvis som skulle spille singleplayer og bannet fordi Valves servere var nede. Piratene, derimot, spilte i vei som om ingenting hadde skjedd.

 

Når piratkopiering gir deg mindre problemer enn det å faktisk kjøpe et spill så sier det seg selv at folk går lei. Å kreve online-aktivering er idioti, og derfor er det også mange som piratkopierer av prinsipp.

 

Hvis industrien hadde sluttet å behandle kundene sine som søppel, og kanskje skrudd ned prisene litt, så tror jeg flere hadde betalt for seg. Folk er faktisk villige til å betale når de føler at de blir behandlet med respekt og får noe igen for det.

 

Å spytte kundene sine i ansiktet og tvinge dem til å gå gjennom labyrinter for å ta i bruk noe de har betalt for gir ikke respekt, og derfor er det også enklere å gi faen og heller bare piratkopiere. Hvorfor vise industrien respekt når de fornærmer kundene sine på denne måten?

Lenke til kommentar

Disse tiltakene er simpelthen er resultat av piratkopieringen. Og piratkopieringen er som du sier, til en viss grad er resultat av disse tiltakene. Det blir *nesten* som en hønen-og-egget problemstilling, bortsettfra at vi med sikkerhet kan si at:

 

* Piratkopiering vil forekomme uavhengig av pris og anti-piratkopieringstiltak. Enkelte personer har 0 betalingsvilje for noe de mener de har krav på gratis. Det skal svært mye til for å overbevise meg om noe annet. Mange av innleggene i denne debatten viser nettopp dette.

 

* De som utgir og produserer spill, ønsker å få noe igjen for investeringene sine. Derfor vil de innføre tiltak som motvirker piratkopieringen. Ikke alle tiltak er like vellykkede (Sony har vel erkjent dette nå), og en del tiltak kan også skade selskapene. Men de vil alltid forsøke å gjøre piratkopiering av spill / programmer / musikk så vanskelig at det avskrekker et tilstrekkelig antall personer fra å gjøre det.

 

Man kan argumentere og krangle seg både grå og gammel, men en slipper ikke utenom disse to punktene, og debatten vil alltid være preget av disse to forholdene.

 

Med mindre vi får et dramatisk paradigmeskifte over til spill basert på open source / veldedighet / betal-hvis-du-vil prinsipper, vil det alltid være noen som ønsker å få avkastning på investeringene sine. Og dagens spillmarked *krever* spill som har et høyt budsjett. Kanskje noen av oss her inne er mer enn lykkelig med lavbudsjettspill, men for massemarkedet er det totalt uaktuelt med denne type spill.

 

Anti-piratkoperingstiltak er en ting vi er nødt til å leve med, og å drive ytterligere piratkopiering som en motreaksjon mot dette er helt feil vei å gå. Det fører bare til ytterligere tiltak. Det eneste som kan nytte, er å stemme *både* med lommeboken *og* med å la være å laste ned. Jeg antar at spillutgiverne er såpass rasjonelle at hvis de ser at salget daler, UTEN at piratkopiert programvare stiger tilsvarende, så vil de måtte ta hensyn til dette. Så lenge piratkopieringen ligger på et høyt nivå, ser de tapt inntekt. Selvfølgelig vet de også at det er noen som aldri ville brukt et øre på produktet, de vil de aldri klare å stoppe, men de stopper kanskje mange nok, som betaler for produktet, slik at tiltakene lønner seg.

 

Så lenge du spytter på dem, vil de spytte tilbake.

Lenke til kommentar

Bortforklaringer er ikke akseptable. Hvis jeg kjøper en pølse av deg og du slår meg i ansiktet, er det akseptabelt hvis du slår meg fordi "det kunne jo være at du hadde tenkt å stjele"? Selvsagt ikke.

 

Det industrien i praksis gjør er å slå kundene sine i ansiktet. Hardt. Mange ganger. Noen vil si at "jaja, men det er jo mange som stjeler, så et slag i ansiktet vil nok få dem til å tenke seg om før de gjør det", men jeg synes ikke det er et holdbart argument.

 

Det som er poenget mitt er at forsøk på å forhindre piratkopiering er nytteløst, og blir bare en ulempe for de som faktisk betaler for seg. Dette gjør igjen at de som betaler for seg føler seg dårlig behandlet, noe som igjen fører til at mange av disse tyr til piratkopiering fordi det er mye enklere, og det blir mindre trøbbel.

 

Se på det som en kunde på et bilverksted som blir behandlet dårlig av de ansatte. Han går til et annet verksted i stedet, for der blir han behandlet godt. Det samme skjer med pirater. De blir behandlet dårlig av underholdningsindustrien, men her er det ingen reell konkurranse, så de har ingen andre konkurrenter å vende seg til. Så de tyr til piratkopiering.

 

Industrien har dessuten aldri hatt økonomiske vansker. Filmindustrien setter stadig nye rekorder. Det er ingen rasjonelle grunner til å slå kundene sine i ansiktet, men de gjør det likevel, og det er ingen måte å bygge kundeforhold på.

 

De som faktisk betaler for seg må betale høyere pris fordi industrien bruker milliarder på virkningsløse tiltak!

 

Når det gjelder Sony, så har de ikke erkjent noe som helst. De bare ser en PR-katastrofe, men vil fortsette å kaste kundenes pengere ut av vinduet ved å betale for ubrukelig "kopisikring" som bare fører til trøbbel for betalende kunder, ikke for piratene.

 

Så lenge du spytter på dem, vil de spytte tilbake.

Ja, det er holdningen. Her skal vi ikke yte kundene service. Vi skal spytte på dem, fordi det kan jo være at de spytter på oss. Hva slags kundebehandling er det?

 

I andre markeder vil kunden snu i døra hvis de møtes med slike holdninger! Men i underholdningsindustrien er det monopoler som kan behandle kundene sine som søppel og fortsatt overleve.

 

Dette er uholdbart. Det finnes ingen unnskyldninger.

 

Så lenge industrien behandler kundene sine som søppel vil folk piratkopiere av prinsipp, og de vil aldri, aldri klare å stoppe piratene.

 

Det eneste de kan gjøre er å begrense piratkopiering, og den mest effektive måten å gjøre det på er å bygge gode kundeforhold så kunden faktisk føler seg vel med å betale for noe. Kunden føler at han blir behandlet med respekt, og da viser han respekt tilbake.

 

De som absolutt ikke ønsker å betale for seg vil du aldri få til å betale uansett. Og å slå kundene dine i ansiktet vil ikke endre dette. Tvert imot.

Endret av howzer
Lenke til kommentar

Det Howzer er inne på nå er noe folk glemmer, nemlig kundebehandling. "Dataverdenen" er preget av halvferdige produkter og dårlig service. Hadde jeg jobbet i kundebehandlingsavdelingen til f.eks Blizzard, Valve eller Vivendi (osv, listen er lang) så hadde jeg skammet meg. De skal sikre mot piratkopiering, dette går utover oss ærlige mennesker.

 

En annen ting jeg så vidt nevnte er halvferdige produkter. Da tenker jeg på alle de problemene man har med spill og maskinvare. Eksempel: Jeg betalter jo penger for å spille World of Warcraft, en god del penger i løpet av året. Jeg betaler ikke for å sitte i kø for å komme inn på laggete servere eller for å utallige ganger starte WOW bare for å finne ut at serveren er nede. Hadde dette skjedd med et produkt "In Real Life" så hadde jeg mest sansynlig fått kompensasjon.

Lenke til kommentar

Jeg beklager, men jeg klarer rett og slett ikke å sette meg inn i den situasjonen det er du beskriver med å bli slått i ansiktet. De spillene jeg har, er originaler. Jeg har aldri hatt noen problemer med å få installert, brukt, avinstallert eller noen som helst andre problemer knyttet opp mot kopibeskyttelse som et resultat av dette.

 

Dette gjelder også i veldig stor grad de fleste andre som har problemer. Det vil desverre alltid være noen som har problemer med kopibeskyttelse av typen Starforce eller Steam, men de er til gjengjeld også de mest vokale gruppene. Som vet å gjøre veldig mye av seg.

 

Poenget mitt er bare å innse at vi aldri kommer til å oppleve en verden der folk som har investert store mengder ressurser i et produkt, ikke vil beskytte sin investering mot at personer blir gratispassasjerer. De vil alltid beskytte seg.

 

Økende piratvirksomhet, teknologi som gjør spredning av ulovlig programvare, og ikke minst evnen og viljen til folk flest til å bruke dem, fremtvinger denne type beskyttelse.

 

Dere sier at piratene unngår problemer, og at det er de reelle brukerne som sitter igjen med slitet. Nivå 3 starforce beskyttelse er et rent *helvete* å få brukt hvis du ikke har en original. Ta en titt på warez scenen og se hva som må til for å kjøre et slikt program - som regel må du fjerne IDE stasjoner eller tilsvarende for å i det hele tatt få startet det.

 

IKKE kom og si at dette er ting som virker avskrekkende på "vanlige" PC brukere med tilgang til bredbånd, bittorent og de store søkemotorene. Det fungerer. Og for de aller, aller fleste lovlydige brukerne er det ingen problemer med denne type beskyttelse.

 

Samme med Steam. Greit nok, det var noen problemer da HalfLife 2 kom på grunn av overbelastede servere. Det var begrenset til en (i den store sammenhengen) veldig kort periode. Lev med det.

 

Og ang. kundebehandlingen så er jeg helt enig. Det er mye som er vondt og fælt i bransjen, det produseres mye møkk, og det er mange som går for raske løsninger for raske penger. Men det er ikke denne debatten. I alle fall ikke det jeg snakker om.

 

Det kan være lurt å holde kortene fra hverandre og ikke blande inn ting som strengt tatt ikke er relevant for det som diskuteres.

Lenke til kommentar

Vet at jeg gikk litt utenfor tema, men måtte bare nevne det. Har mye aggresjon når det kommer til sånne temaer :blush:

 

Og nei, jeg kan ikke som du sier "leve med det". Jeg har betalt for et produkt. Skulle jeg liksom bare godtatt at halvparten av grillpølsen jeg kjøpte på Statoilen var kald bare fordi at de hadde det litt hektisk akkurat der og da? :p

 

-----

 

Litt mer relevant: Ja, det er skikkelig leit for de som lager spill at folk heller laster ned produktet istedet for å kjøpe det. Er enig at dette er et stort problem, de taper potensielle kjøpere.

 

Så må det også nevnes at det er også veldig plagsomt for de av oss som er ærlige (for det meste).

Lenke til kommentar
Jeg beklager, men jeg klarer rett og slett ikke å sette meg inn i den situasjonen det er du beskriver med å bli slått i ansiktet. De spillene jeg har, er originaler. Jeg har aldri hatt noen problemer med å få installert, brukt, avinstallert eller noen som helst andre problemer knyttet opp mot kopibeskyttelse som et resultat av dette.

Nei, men andre har hatt det. Mange andre. Half-Life 2 var en skandale.

 

Kopibeskyttelse virker ikke, og hvis det virker så er det fordi det hindrer folk som faktisk har kjøpt produktet fra å benytte sin lovlige rett til å lage kopier til eget bruk.

 

Igjen, slag i ansiktet på kunden.

Lenke til kommentar

"Mange andre". Igjen - det er alltid de som har problemer som skriker opp. Og om det er mange eller få har jeg faktisk ikke realistisk bilde over, noe jeg også tviler på at du har. I så fall kan jeg gjerne få noen tall som viser dette.

 

Og igjen - hvordan kan du si at kopibeskyttelse ikke virker? Hvordan i all verden kan du underbygge en slik påstand?

 

Kom ikke her og si at dette er noe vanlige, tilfeldige PC brukere orker å gjøre:

 

http://www.nforce.nl/index.php?switchto=nf...ewnfo&id=100392

 

http://www.nforce.nl/index.php?switchto=nf...ewnfo&id=100136

 

Jeg har naturligvis heller ikke noen tall som kan si noe i ene eller andre retningen, men jeg tør påstå at denne type kopibeskyttelse skremmer vekk i alle fall en god del av de som har blitt fortalt av sin datakyndige fetter hvor de skal laste ned ting, og hvordan de skal gjøre det. Dette er prosedyrer som faktisk er ganske krevende for mange, og i noen tilfeller kreves det at optiske IDE medier faktisk fysisk kobles fra hovedkortet.

Lenke til kommentar

Det skulle bare mangle at de som har problemer skriker opp. De har faktisk kjøpt en vare som ikke virker. De blir behandlet som søppel.

 

Og igjen, kopibeskyttelse hindrer bare lovlig kopiering. De som vil ha ulovlige kopier får tak i det, og hvis det blir for vanskelig å piratkopiere noe så kommer det snart nye teknologier som tar seg av det. Null problem.

 

Piratene ler, kundene blir slått i ansiktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...