Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til alle som sier at de laster ned soill ulovelig bare for "å prøve dem", det finnes noe som heter demoversjoner som man kan laste ned gratis og helt lovlig.

Det finnes riktig nok spill uten demoversjoner, men det er ikke poenget her.

5162703[/snapback]

Og kan alle disse demoversjonene vise aller høyeste kvalitet i grafikk? Og hvor mange ganger hører vi ikke "nei, det er feil i demoversjonen, men er sikkert rettet i fullversjonen." Jeg vil ikke teste en nedstrippet og buggete versjon av et spill.

Sist jeg lastet ned en demoversjon var av Battlefields 2. Oppsettet av kontrollene var en skandale. Jeg har mitt faste oppsett i FPS'er, og det var komplett umulig å få stilt inn (ved konflikter måtte man lete etter tasten som lagde konflikten, og den lå ofte ikke i listen i det hele tatt. vet ikke om dette ble rettet i fullversjonen). Det endte med at jeg avinstallerte hele demoen, og sa til meg selv: "ikke kjøp dette spillet!".

Lenke til kommentar
Til alle som sier at de laster ned soill ulovelig bare for "å prøve dem", det finnes noe som heter demoversjoner som man kan laste ned gratis og helt lovlig.

Det finnes riktig nok spill uten demoversjoner, men det er ikke poenget her.

5162703[/snapback]

Hva er poenget da?? Argumentet med at noen spill har demoversjoner faller vel litt i grus dersom det ikke eksisterer demoversjoner.... :roll:

Lenke til kommentar

jeg har vert litt uheldig med poengen mine.

er det ikke ullovlig å ta opp prgrammer fra radio eller tv i mange tilfeller ?

hvis tv2 sender rigenes here so skal man strengt tat ikke ta den opp , men gå i butikken for å kjøpe filmen hvis man ønsker å se den senere .

er dere eninge med meg ?

det er nå ingen som bryr seg om man tar opp et pgram fra tv selv om det er en fiml som man kan kjøpe .

nå er jeg ikke helt sikker på om trådstatter bare mente spill når han startet denne tråden . er det greit å diskutere kopiering ( opptakk ) fra radio og tv også .

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å ta opptak fra sendinger via radio eller tv...

Staten har tatt høyde for at slik "kan" forekomme og betaler derfor rettighetshaverne en sum for at dette skal være akseptert både av lovverk og av rettighetshaverne...

Så hver gang du ser en film på tv, så har lille Norge betalt litt for at nettopp DU skal få ta den opp og se den senere... :)

Lenke til kommentar
jeg har vert litt uheldig med poengen  mine.

er det ikke ullovlig  å ta opp prgrammer fra radio eller tv  i mange tilfeller ?

hvis tv2 sender  rigenes here so skal man strengt tat ikke ta den  opp , men gå i butikken  for  å kjøpe  filmen  hvis man ønsker å se den senere .

er dere eninge med meg ?

det er nå ingen  som bryr seg  om man tar opp et pgram fra  tv selv  om det  er  en fil sommman kan kjøpe .

nå er  jeg ikke helt  sikker på om trådstatter  bare  mente  spil når  han startet  denne tråden . er det greit  å diskutere kopiering ( opptakk ) fra radio og  tv også .

5164745[/snapback]

Kasettene du kjøper for å ta opp fra radio og tv er med på å finansiere det du tar opp. Slik var det før, og slik er det sikkert ennå.

Lenke til kommentar
Siden folk innser at piratkopiering er ULOVLIG og umoralsk, men likevel ikke har noen kvaler i det hele tatt ved å gjøre dette, føler jeg at jeg ikke har noe mer å si i denne diskusjonen. Jeg trekker meg stille og rolig tilbake.

5163353[/snapback]

Jeg trekker meg også tilbake nå, men jeg banner og steiker høyt over "piratene". og SMELLER igjen den usynlige døren som egentlig ikke er der.

Lenke til kommentar

Jepp, så for å oppsummere min "pirat"-virksomhet:

- jeg laster ned enkelte spill for å teste de, eller for å sjekke ut grafikken

- jeg kjøper spillene jeg vet jeg skal spille

- jeg går ikke aktivt ut og deler spillet med andre

Hadde man ikke kunnet modde xbox og spille nedlastete spill, hadde jeg heller aldri kjøpt en xbox, og dermed hadde jeg ikke kjøpt PES4, PES5, Rallisport Challenge 2 etc.

Konklusjon:

Spillindustrien tjener penger på meg. Tilgangen til piratkopier har gjort meg mer interessert i spill generelt, og dermed kjøper jeg mer spill enn om piratkopiering ikke var mulig.

Dette gjelder også med musikk. Etter at mp3 og nedlasting ble populært har jeg blitt mer interessert i musikk, har fått en bredere musikksmak, og bruker dermed mer penger på CD'er, musikk-DVD'er og konserter enn jeg gjorde før.

Dermed tjener alle på min "virksomhet", og da ser jeg ikke noen grunn til å sitte med dårlig samvittighet.

Mon tro om spillindustrien hadde vært så stor idag hadde det ikke vært for piratkopiering...

Lenke til kommentar

Tenk på de stakkars hackerne da! De tjener jo også penger på den piratkopieringen. Pengene spillbransjen taper går til andre litt mer uheldige, som må gjøre ulovlig virksomhet. De bruker mye tidog penger på det de og. :!:

Men fra spøk til alvor: De 5000 menneskene som får den piratkopien fra den hackeren (fra forige side). De mister jo ikke de kundene! De var karnkje ikke potensielle kunder, og etter å ha prøvd spillet var det karnkje noen som også kjøpte det. Det er en lite balanse nærmest, som antageligvis veier litt "nedover" for utviklærne. De taper nok litt på det, men kan da absolutt ikke si at de TAPER 5000 kunder. Er kun et spill som jeg ville ha kjøpt hvis jeg ikke hadde lastet ned det, og det er HL2! Har nå fått en orginal cd uansett av en venn av meg, slik at nå har jeg en lovlig versjon. (for å spille CS:S)

Og EA har tjent penger på meg så de kan heller ikke klage! Bare valve som tapte noen få kroner på meg siden jeg ikke kjøpte det, men har jo orginal nå, så de kan ikke klage.

BTW: Så er det filDELERENE som blir straffet (hardest), ikke det at jeg sier at de som laster ned er uskyldige heller, men bare nevner det av en eller annen ukjent grunn:P

Lenke til kommentar

JA, Jeg lovte å trekke meg tilbake, men jeg må bare svare på posten over, da jeg hater at folk ikke forstår hva jeg skriver. :p

Det var 10000 nedlastinger. Jeg tok høyde fra at HALVPARTEN, altså fem tusen, lastet ned for å prøve før en kjøper, eller aldri ville kjøpt spillet uansett. De resterende fem tusen er de som ville kjøpt spillet om de ikke hadde kunnet forsyne seg gratis.

Takk, farvel, og god natt.

//edit: Jeg glemte å nevne noe jeg kom på tidligere, et motargument til de som sier at de ikke vil flekke ut 400 kroner for et spill de er usikre på om de kommer til å like. Det er ikke noe problem å få solgt spillet igjen. Er spillet i mint condish så trenger du ikke høvle mye av retail-prisen for å få solgt det igjen. Og da blir bomkjøpet ikke så trist lenger.

Endret av slash
Lenke til kommentar
Tenk på de stakkars hackerne da! De tjener jo også penger på den piratkopieringen. Pengene spillbransjen taper går til andre litt mer uheldige, som må gjøre ulovlig virksomhet. De bruker mye tidog penger på det de og. :!:

5165500[/snapback]

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente med 'hackere' i denne sammenhengen, men om du tenker på de som cracker og distribuerer spillet ulovlig tjener de fint lite på det.

Eneste er donasjoner av små summer til hardware og filservere.

Lenke til kommentar

Du tegner et perfekt bilde av en "pirat", slik alle spillutviklere skulle ønske de var (når man først ikke blir kvitt de), men det gjør det ikke mer riktig å laste ned for det.

Mon tro om dette ikke er for å overbevise deg selv om at det du gjør er "lovlig"...

Lenke til kommentar

Du tegner et perfekt bilde av en "pirat", slik alle spillutviklere skulle ønske de var (når man først ikke blir kvitt de), men det gjør det ikke mer riktig å laste ned for det.

Mon tro om dette ikke er for å overbevise deg selv om at det du gjør er "lovlig"...

5166363[/snapback]

Jeg har aldri sagt at det jeg gjør er lovlig, men jeg er heller ingen storpirat. Jeg laster ned toppen 1 spill i måneden. Men det virker jo som dere overhodet ikke klarer å se forskjell på dette og de som aktivt deler ut hauger av spill. Siden dere tydeligvis sitter der med en av/på knapp: enten er man pirat og en simpel tyv og forbryter, eller så er man en lovlydig borger som fortjener et klapp på skulderen. Så følger man deres logikk: har du NOENSINNE lastet ned en mp3 fil, et spill, et program etc. som du ikke har rett til å laste ned, da sitter du selv med piratstempelet i pannen. Mye dobbelmoral og hykleri her inne ja...

Edit: 4 timer gått... det ble svært stille her.

Endret av Toa
Lenke til kommentar

Jeg viste at det var no som het "kassettavgift" . denne blir jo også lagt på alle cd medier. om det er retferdig er nå en annen sak.

Når jeg kjøper en pakke med cder kun berenet til data ( ikke mp3 heller) så må jeg like forbasket betale en avgift som skal brukes for å støtte musikbransen. Brukes denne til å støtte filmbransen også . Hva med dataspil bransen . får de støtte fra denne avgiften ?

det hadde vert mere retferdig

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

5165432[/snapback]

Regner med at du ikke benytter deg av BitTorrent for å laste ned spill da. Veldig mange tenker i alle fall ikke over at når de benytter seg av denne type teknologi, er de også med på å spre ut produktet til en rekke andre mennesker. Som gjerne ikke har like "noble motiver" som det du tilsynelatende gir uttrykk for her.

Lenke til kommentar

5165432[/snapback]

Regner med at du ikke benytter deg av BitTorrent for å laste ned spill da. Veldig mange tenker i alle fall ikke over at når de benytter seg av denne type teknologi, er de også med på å spre ut produktet til en rekke andre mennesker. Som gjerne ikke har like "noble motiver" som det du tilsynelatende gir uttrykk for her.

5170084[/snapback]

Javel, så er jeg en del av bittorrent nettverket den tiden jeg laster ned et spill, osv osv bla bla bla. Jeg er lei hele diskusjonen. Fint vær idag, men litt kaldt om morgenen. Gjør at det er vanskelig å komme inn i bilen, men det går stort sett greit. (dårlig skjult temaskifte... the end)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...