Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se at noen utviklere har tapt penger på at jeg har lastet ned spill som jeg uansett ikke hadde kjøpt.

 

Og hvis utgiverne tjener så dyrisk mye penger allerede, så ligger jo problemet i fordelingen av inntektene og ikke mangel på inntekter.

 

Så lenge de ikke klarer å gi kjøperne av et spill noe som helst annet ekstra enn en manual, så vil folk fortsette å laste ned. Her må de gi de som faktisk kjøper spillet litt ekstra, og i disse internettider har de få unnskyldninger å komme med. Å bare skylde på at folk piratkopierer er for dumt. Kanskje de bør spørre seg selv HVORFOR folk foretrekker en piratkopiert versjon av spillet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke se at noen utviklere har tapt penger på at jeg har lastet ned spill som jeg uansett ikke hadde kjøpt.

 

Og hvis utgiverne tjener så dyrisk mye penger allerede, så ligger jo problemet i fordelingen av inntektene og ikke mangel på inntekter.

 

Så lenge de ikke klarer å gi kjøperne av et spill noe som helst annet ekstra enn en manual, så vil folk fortsette å laste ned. Her må de gi de som faktisk kjøper spillet litt ekstra, og i disse internettider har de få unnskyldninger å komme med. Å bare skylde på at folk piratkopierer er for dumt. Kanskje de bør spørre seg selv HVORFOR folk foretrekker en piratkopiert versjon av spillet...

5156912[/snapback]

 

I en "perfekt" verden hadde det kansje vert låvlig å laste ned spill vist man hadde låvet og kjøpe dem, men vist man da (sier) at man ikke liker dem og ikke kjøper dem så sitter du alikavel med en versjon av spillet. Og det er lett for deg å gi kopier til kompisene dine som digger spillet, og det samme hos dem. Det sprer seg og alle de som potensielt sett hadde kjøpt dem gjør det ikke for de har en kopi.

Selskapene taper ikke på at du laster ned, men de tjener ikke så mye som de kunne gjort, kansje spillet blir lastet ned så mye at de ikke tjener nok til det neste prosjektet.

Dessuten er det dårlig moral, og den eneste grunnen til at du er en tyv er at alt skjer fra rommet ditt du trenger ikke gå ut i "virkeligheten" å se offerene i øynene, eller stikke fra pollitiet. Vist det er så greit å stjele spill hele tiden så har du vel baller til å gå i butikken å stjele spillene der?

Å nei de er sikret, akkurat som om noen bryr seg om dem, jøss! :nei:

Men vist du er tyv så har du vel en plan?

 

Nei jeg er ikke perfekt, brant noen spill før i tiden: comandos, worms, tiberian sun er de jeg kommer på i farten.

Jeg gikk også inn på ekspert et par ganger og bytta prislapp på: Rally Championchipp 2000 og Heavy Gear, så de ble noen hundrelapper billigere.

Men det var før, gjør ikke de nå lengre!!

Lenke til kommentar
Dessuten er det dårlig moral, og den eneste grunnen til at du er en tyv er at alt skjer fra rommet ditt du trenger ikke gå ut i "virkeligheten" å se offerene i øynene, eller stikke fra pollitiet. Vist det er så greit å stjele spill hele tiden så har du vel baller til å gå i butikken å stjele spillene der?

Å nei de er sikret, akkurat som om noen bryr seg om dem, jøss!  :nei:

Men vist du er tyv så har du vel en plan?

 

 

hahah hohoho hihihihi....se offerene i øynene....hihih hahahahahohohho....eller stikke fra pollitiet...hahah host hark! kremt! :thumbup: Gi meg et offer så skal jeg stirre han i senk. hahah hohohoho oh man, your funny :)

 

forresten, arrest my case; http://www.dagbladet.no/kultur/2005/11/15/449438.html

 

dagens sitat

"du trenger ikke gå ut i "virkeligheten" å se offerene i øynene"

Lenke til kommentar
Dessuten er det dårlig moral, og den eneste grunnen til at du er en tyv er at alt skjer fra rommet ditt du trenger ikke gå ut i "virkeligheten" å se offerene i øynene, eller stikke fra pollitiet. Vist det er så greit å stjele spill hele tiden så har du vel baller til å gå i butikken å stjele spillene der?

Å nei de er sikret, akkurat som om noen bryr seg om dem, jøss!  :nei:

Men vist du er tyv så har du vel en plan?

 

 

hahah hohoho hihihihi....se offerene i øynene....hihih hahahahahohohho....eller stikke fra pollitiet...hahah host hark! kremt! :thumbup: Gi meg et offer så skal jeg stirre han i senk. hahah hohohoho oh man, your funny :)

 

forresten, arrest my case; http://www.dagbladet.no/kultur/2005/11/15/449438.html

 

dagens sitat

"du trenger ikke gå ut i "virkeligheten" å se offerene i øynene"

5157445[/snapback]

 

Kansje du er en barsk jævel som driter i andre og ikke har noe problem med å gå rolig ut av butikken med noen spill i honden?!

Snakket om de offerene som kunne vert til stede vist du hadde rana en bank, eller en bensinstasjon. Ikke mannen i kassa på elkjøp.

Lenke til kommentar
Ifølge Dagens Industri ble deltakerne i undersøkelsen også spurt om generell betalingsvilje på nett. Og fildelerne var klart mer villige til å betale for raskere internettoppkobling, tv-program og filmer. De var imidlertid mindre villige enn andre til å betale for antivirusprogrammer, brannmurer og liknende.

At de ikke vil betale for antivirus og branmur har ikke noe å si, det finnes masse gratis av den slags.

 

Og det står at fildelere bruker mer penger enn andre på nettet, men det betyr ikke at pengene går til dem som har lagt produktet.

Lenke til kommentar

Stjeling og piratkopiering er noe helt forskjellig! Er bare dumt å nevne stjeling siden, stjeling er når du tar noe som en annen person eier. Du hadde stjålet spillet hvis du hadde tatt slutt ideen dems for så å selge det selv!

Piratkopierning blir da heller mer at en fyr tar å "kopierer" pcen din (hvis det hadde gått ann), som du tilfeldighvis skulle selge på qxl og da mister du en kunde. Og den personen som stjal pcen "kopierer" det videre til andre, slik at det er mindre kunder og mindre personer som byr på pcen! Det er det næmeste jeg kan sammenligne piratkopiering og stjeling.

Tyver stjeler også mye større verdier og da. Det er jo en del innbrudd i verden!

Tror nok mye heller at de som lagde spillet setter MYE mer pris på at du piratkopierer spillet dems enn at du stjeler bilen!? Ikke vet jeg, men det ville ihvertfall jeg!

 

BTW: Tjener de som lager spillet noe mer hvis vi kjøper spillet? Eller er det f.eks EA som får beløpet? Er det ikke slik at det er EA som ingår en fast avtale med programerere osv..

Lenke til kommentar
Stjeling og piratkopiering er noe helt forskjellig! Er bare dumt å nevne stjeling siden, stjeling er når du tar noe som en annen person eier. Du hadde stjålet spillet hvis du hadde tatt slutt ideen dems for så å selge det selv!

Piratkopierning blir da heller mer at en fyr tar å "kopierer" pcen din (hvis det hadde gått ann), som du tilfeldighvis skulle selge på qxl og da mister du en kunde. Og den personen som stjal pcen "kopierer" det videre til andre, slik at det er mindre kunder og mindre personer som byr på pcen! Det er det næmeste jeg kan sammenligne piratkopiering og stjeling.

Tyver stjeler også mye større verdier og da. Det er jo en del innbrudd i verden!

Tror nok mye heller at de som lagde spillet setter MYE mer pris på at du piratkopierer spillet dems enn at du stjeler bilen!? Ikke vet jeg, men det ville ihvertfall jeg!

 

BTW: Tjener de som lager spillet noe mer hvis vi kjøper spillet? Eller er det f.eks EA som får beløpet? Er det ikke slik at det er EA som ingår en fast avtale med programerere osv..

5158573[/snapback]

 

Det går fint an å stjele ting fra andre plasser i samfundet en i andres hjem. Det er mye som kan stjeles som ikke en annen person eier, men et selkap eller en bedrift eier.

Piratkopiere spillet mit i stede for å stjele bile min, selfølgelig, men det er mye arbeid (det er jo jobben deres) bak et spill, og de jobber for et selskap som mister masse potensielle inntekter.

Jeg hvet ikke hvor stor lønning programererene hos EA er, men det er EA som må betale de ansatte. Og vist de tjener mye mindre en de brukte på å lage spillet går de utover noe/noen.

Trenger ikke å snakke om enkelt personene i selskapene. Det er jo selskapet som helhet som skal tjene på spillet.

Lenke til kommentar
<Slash> hi darling. just a quick question..

<Slash> did working on call of duty 2 or any other game for that matter make you RIDICULOUSLY rich?

<grooveholmes> no

<grooveholmes> not yet

<Slash> lol.. i see..

<Slash> so youre NOT filthy stinking rich from working in the games industry?

<grooveholmes> no

<Slash> Im discussing piracy on a norwegian gamer forum. Some people there seem to think that everyone who works in the games industry are rich bastards that deserve no better than them stealing your games.

<grooveholmes> they only rich bastards in gaming are the publishers

<grooveholmes> they make all the money

<Slash|duped> Thats what i've been trying to tell them.

<Slash|duped> mind if i quote you?

<grooveholmes> the game companies just make enough to barely stay afloat

<grooveholmes> nope

<Slash> k. thanks

 

Der ser du, first hand vitnemål. Jeg kjenner disse gutta, og jeg vet at de ikke kjører ferrari til jobb. De har ikke noe særlig mer i lønn en en gjennomsnittlig arbeider, men må ofte jobbe mye, mye hardere.

 

Og en liten ting til slutt, du burde ikke poste i fylla, da du virker (om mulig) ENDA dummere.

5155749[/snapback]

 

Nei, man burde ikke poste i fylla. Det har du rett i :) "they only rich bastards in gaming are the publishers". Din venn sier det selv. :thumbup: Det er de jeg snakker om. Det er der problemet ligger. Jeg kjenner noen gode software/spill programerere, utrolig nok :p , de er ikke styrtrike nei, men de har god råd og mange frynsegoder. Men de jobber rompa av seg for at glatt-sleik menneskene som elsker penger over alt på jord skal bli enda rikere mens de beskylder oss for å ødelegge samfunnet. Grunnen til min litt misslykka "barske" holdning, er beskyldningene, ikke bare fra folk her, men fra politikere, finansmenn og dommere om at vi er tyver og kjeltringer. Det provoserer meg noe #¤&"#¤! Fordi alle er det. Det er hele tankegangen og strategien til de respektive bransjene som må endres drastisk. Å arrestere og dømme mennesker for fildeling er en ond handling. De er mennsker som du og jeg og politi og politikere og musikere har lastet ned filmer, musikk, programmer og spill fra. Og nå skal vi bure dem inne?? Call Of Duty 2 er et kult spill forresten. Runda det med en orginalversjon faktisk :)

Lenke til kommentar

Det var han som vile gå i butikke for å under søke en sjokoladee for så å kopiere den.

 

jeg ønsket bare å samenlligne. som dere ser så er det lit vanskelig

Nå tror jeg at jeg kontakter microsoft og spør dem om vilke spille idere de har.

Så lager jeg et spill basert på dette.

( tidliger inlegg)

hvordan har han tenkt å kopiere en pc ?

 

hvi du kjøper de samme delen og setter den sammen så er det likevel ikke kpiering .

Lenke til kommentar

Elg, jeg beklager virkelig, men jeg skjønner bare mindre og mindre av postene dine. Denne siste topper alt. Jeg skjønner muligens den siste setningen, men jeg klarer ikke se hvordan det er det minste relevant.

 

Og digitalplacebo, det er kanskje ikke noe du liker å høre, og du kan prøve å sno deg unna, men ved å bevisst forsyne deg av ting som andre eier, uten deres tillatelse, gjør du deg selv til en tyv. Det at du velger å se det på en annen måte hjelper lite, da verden engang funker slik den gjør.

 

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan du kan fremdeles sitte å si hva du sier, om du faktisk vet hvordan systemet funker. For programmerer-kompisen din taper penger FØR de store utgiverne gjør det. Så hele "bekjemp systemet"-rutinen din virker rett og slett litt lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Det var han som vile  gå i butikke for  å under søke  en sjokoladee  for  så å kopiere  den.

 

jeg ønsket bare å samenlligne. som dere ser så  er  det lit vanskelig

Nå tror jeg at jeg kontakter microsoft og  spør dem om vilke spille idere de har.

Så lager jeg  et spill basert på dette.

( tidliger inlegg)

hvordan har  han tenkt  å kopiere en pc ?

 

hvi du kjøper de samme delen og  setter den  sammen så er  det likevel ikke kpiering .

5160059[/snapback]

 

 

Ved nøye analyse, mye tenking, og hjelp fra andre tror jeg jeg begynner å skjønne hva du skriver. Det virker som du fremdeles sitter fast i diskusjonen om hvorvidt det er å stjele når du ikke tar en fysisk gjenstand fra noen, men bare duplikerer den. (slik forsto i allefall jeg det.)

 

Det finnes flere former for tyveri. I dette tilfellet kan det sammenlignes med industrispionasje, da du tyvtitter på hvordan et selskap bygger sammen pcene sine, deretter går du hjem og bygger en selv, etter deres hemmelige spesifikasjoner. Du har ikke tatt deler fra fabrikken, men du har fremdeles begått et lovbrudd.

(dette er et svar direkte til DITT utsagn her:

hvordan har  han tenkt  å kopiere en pc ?

 

hvi du kjøper de samme delen og  setter den  sammen så er  det likevel ikke kpiering .

5160059[/snapback]

og er ikke nødvendigvis relevant til resten av diskusjonen, da vi la dette bak oss for noen sider siden.)

 

Håper du forstår meg, eller at jeg har forstått deg for den saks skyld..

Lenke til kommentar
Stjeling og piratkopiering er noe helt forskjellig! Er bare dumt å nevne stjeling siden, stjeling er når du tar noe som en annen person eier. Du hadde stjålet spillet hvis du hadde tatt slutt ideen dems for så å selge det selv!

5158573[/snapback]

 

Her sier du det egentlig selv. Det virker som om du nettop har skutt deg selv i foten uten å legge merke til det. Eller å skjønne det for den saks skyld.

 

 

Piratkopierning blir da heller mer at en fyr tar å "kopierer" pcen din (hvis det hadde gått ann), som du tilfeldighvis skulle selge på qxl og da mister du en kunde. Og den personen som stjal pcen "kopierer" det videre til andre, slik at det er mindre kunder og mindre personer som byr på pcen! Det er det næmeste jeg kan sammenligne piratkopiering og stjeling.

5158573[/snapback]

 

Om du skal bruke dette argumentet, så vil det være som å si at du skal selge en pc på qxl, og du har mange som byr på pcen. Men plutselig trekker alle som byr på pcen din seg, og du finner ut at det sitter noen å deler ut pcer maken til dine, til alle som vil ha - GRATIS. Om pcene han gir bort er tyvegods eller om han bare er rik og vennlig, er det ingen som bryr seg om. Du får ikke solgt pcen din, for alle kan få tak i maken, GRATIS, en annen plass.

 

 

Tyver stjeler også mye større verdier og da. Det er jo en del innbrudd i verden!

Tror nok mye heller at de som lagde spillet setter MYE mer pris på at du piratkopierer spillet dems enn at du stjeler bilen!? Ikke vet jeg, men det ville ihvertfall jeg!

5158573[/snapback]

 

Så du er ikke en TYV før du stjeler noe av STOR verdi? er ikke de 200-500 kronene spillet koster et stort nok beløp? Hva vil DU kalle det da?

Og jeg tror nok du ville satt MYE mer pris på at noen sparket deg hardt i balla enn at de kappet av deg armen!? Ikke vet jeg, men det ville ihvertfall jeg! (håper du ser poenget mitt - om du fikk velge ville du selvfølgelig valgt INGEN AV DELENE!)

 

BTW: Tjener de som lager spillet noe mer hvis vi kjøper spillet? Eller er det f.eks EA som får beløpet? Er det ikke slik at det er EA som ingår en fast avtale med programerere osv..

5158573[/snapback]

 

 

Om du kjøper spillene, og ea tjener godt på dette, vil utviklerne få en bonus av EA. De vil også få større tillit til sin neste tittel, og får lov til å prøve litt flere ting, de får lov til å ansette flere folk, osv osv osv.

 

Om du ikke kjøper spillene, og ea taper penger på dette, vil utviklerne få null bonus, få mindre penger til sin neste tittel, mindre tillit, og i værste fall kan EA likvidere utvikleren. Og da står mange folk uten jobb.

(dette gjelder ikke nødvendigvis EA, men de er fine å bruke som eksempel.)

Lenke til kommentar

Jeg ser det nå som moralsk forkastelig at folk FORSVARER og sier at det er OK å drive med kopiering av spill og legge dem ut.

 

Vi lever i et sammfunn hvor vi lærer dets moral og regler under oppveksten, at stjeling ikke er OK, og at du ikke skal stjele, for det er fyfy.

 

Ja, det er faktisk stjeling å laste ned et spill. Tenk hvor mange timer folk, mennesker, har brukt på det spillet du laster ned, hvor mange timer de har lagt ned på noe som du ikke engang betaler litt for. Hvorfor kan ikke folk spøtte litt inn i spilleindustrien og faktisk bidra litt med en "donasjon" i form av et spillekjøp? Har du lyst på et spill, kjøp det. I bunn og grunn sørger du jo bare for at de som laget spillet kanskje kan fortsette med det.

 

Nytter ikke å tenke "jaja, andre laster det ned og" for tenker alle slik, så blir det til slutt ingen spill. Og hva skal du da laste ned?

 

Hvordan ville folk følt det vis de jobbet på en matbutikk, så var det 10 stk som stjal varer, og vedkommende person fikk da mindre lønn fordi butikken tapte penger og hadde ikke råd til full utbetaling den månden. Og du attpåtill SÅ at de gjorde det men gjorde ingen ting?

 

Nei folkens, vi skriker høyt at vi vil ha spill og hva vi vil ha i de, men ingen skal bidra med noe.

 

Jeg er ikke stolt av å si dette, men jeg har drevet bittelitte gran med nedlasting av spill. Er ikke stolt av det. Nå kjøper jeg spillene mine. Har jeg ikke råd så har jeg ikke råd. Spillene er der fremdeles og kan kjøpes når jeg får pengene.

 

I et sammfunn med moralske regler hvor man lærer at stjeling er fy, burde man også tenke så langt at piratkopiering også er stjeling. All nedlasting av materiell som er kopi beskyttet på en eller annen måte har jo den beskyttelsen av en grunn. De som laget det vil jo ha betalt for jobben de har gjort. Ingen liker å gjøre noen gratis av slike dimensjoner. Samme gjelder for de som jobber hardt for å lage spill til oss.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at noen utviklere har tapt penger på at jeg har lastet ned spill som jeg uansett ikke hadde kjøpt.

 

Og hvis utgiverne tjener så dyrisk mye penger allerede, så ligger jo problemet i fordelingen av inntektene og ikke mangel på inntekter.

 

Så lenge de ikke klarer å gi kjøperne av et spill noe som helst annet ekstra enn en manual, så vil folk fortsette å laste ned. Her må de gi de som faktisk kjøper spillet litt ekstra, og i disse internettider har de få unnskyldninger å komme med. Å bare skylde på at folk piratkopierer er for dumt. Kanskje de bør spørre seg selv HVORFOR folk foretrekker en piratkopiert versjon av spillet...

5156912[/snapback]

 

Den første setningen din oppsummerer egentlig alt som er feil med holdningen folk flest har til kopiering av spill. Om du ikke hadde kjøpt spillet, eller har tenkt å kjøpe spillet, har du heller ingen rett til å spille spillet. Om utviklere har tapt penger eller ikke burde ikke være en del av diskusjonen i første omgang, da nedlasting/kopiering/bruk av piratkopierte spill IKKE ER LOV.

 

Du har rett i at mye av problemet ligger i fordelingen av inntektene, men som ved mange andre bransjer i den kapitalistiske verden sliter spillutviklere med et catch22. Om de finner seg i dårlige vilkår, kan de klare å selge spillet sitt, og tjene penger på dette. Om de ikke finner seg i det, får de heller ikke solgt spillet sitt, og tjener ikke penger på det. Det er mange som prøver seg på alternative distribusjonsmetoder, og om dette virker så er dette stort sett absolutt for det beste. les for eksempel historien om id.

 

Selv om det egentlig ikke burde behøve å være slik, har du også rett i at utgiverne må tilby noe mer enn bare spillet for at folk skal kjøpe det isteden for å stjele det. Jeg tror dette er en av hovedpunktene de kan unngå piratvirksomhet på - ved å tilby ting som onlinespilling, online ranking, ekstra nedlastbart materiale som krever innlogging ala steam, osv osv.

Lenke til kommentar
ved å bevisst forsyne deg av ting som andre eier, uten deres tillatelse, gjør du deg selv til en tyv. Det at du velger å se det på en annen måte hjelper lite, da verden engang funker slik den gjør.

Det er dette det "koker ned til", DET ER IKKE LOV Å PIRATKOPIERE

 

Bra du kommer litt på banen her Slash :thumbup:

Endret av The O
Lenke til kommentar

Det er lov å nedlaste musikk. Støtter ikke piratkopiering, men ser begge sider av saken! Og ville bare si at piratkopiering ikke er å stjele, men kall det gjerne svært dårlig gjort elns. Ja jeg har lastet ned noen spill. Dette er spill som jeg ikke hadde kjøpt pga kjedelig. Testet ut grafikken, og litt av gameplayet, og nå har det blitt spillt like mye som på en demo. Ja det er bare å nedlaste en demo, men det blir ikke det samme. Hvis spillet er bra kjøper jeg det, siden det er flere fordeler med det! Liker Online spill mer enn noe annet og kjøper spill slik at jeg støtter de som lage et spill som jeg synes er bra, og spille online!

Lenke til kommentar
Det er lov å nedlaste musikk. Støtter ikke piratkopiering, men ser begge sider av saken! Og ville bare si at piratkopiering ikke er å stjele, men kall det gjerne svært dårlig gjort elns. Ja jeg har lastet ned noen spill. Dette er spill som jeg ikke hadde kjøpt pga kjedelig. Testet ut grafikken, og litt av gameplayet, og nå har det blitt spillt like mye som på en demo. Ja det er bare å nedlaste en demo, men det blir ikke det samme. Hvis spillet er bra kjøper jeg det, siden det er flere fordeler med det! Liker Online spill mer enn noe annet og kjøper spill slik at jeg støtter de som lage et spill som jeg synes er bra, og spille online!

5160698[/snapback]

 

At det er lov å laste ned musikk kommer vel an på hvor du gjør det fra?

Lenke til kommentar
*snip*Jeg hvet ikke hvor stor lønning programererene hos EA er, men det er EA som må betale de ansatte. Og vist de tjener mye mindre en de brukte på å lage spillet går de utover noe/noen. Trenger ikke å snakke om enkelt personene i selskapene. Det er jo selskapet som helhet som skal tjene på spillet.

5158677[/snapback]

*snip* Hvorfor kan ikke folk spøtte litt inn i spilleindustrien og faktisk bidra litt med en "donasjon" i form av et spillekjøp? Har du lyst på et spill, kjøp det. I bunn og grunn sørger du jo bare for at de som laget spillet kanskje kan fortsette med det.

 

*snip*

 

*snip*I et sammfunn med moralske regler hvor man lærer at stjeling er fy, burde man også tenke så langt at piratkopiering også er stjeling. All nedlasting av materiell som er kopi beskyttet på en eller annen måte har jo den beskyttelsen av en grunn. De som laget det vil jo ha betalt for jobben de har gjort. Ingen liker å gjøre noen gratis av slike dimensjoner. Samme gjelder for de som jobber hardt for å lage spill til oss.

5160531[/snapback]

Og om noen skriver så elendig programvare at det er en skam da? Se bort ifra returrett (du bor midt på vidda og det tar 10 timer med traktor reise inn til elkjøp..). Eneste du har er internett. Hadde jammen vært greit med onrtli preview , istedenfor de råtne demoer og limited-use programmer som oftest er for prøve.

 

*snip* Selv om det egentlig ikke burde behøve å være slik,  har du også rett i at utgiverne må tilby noe mer enn bare spillet for at folk skal kjøpe det isteden for å stjele det. Jeg tror dette er en av hovedpunktene de kan unngå piratvirksomhet på - ved å tilby ting som onlinespilling, online ranking, ekstra nedlastbart materiale som krever innlogging ala steam, osv osv.

5160544[/snapback]

Tror nok dette hadde kverka en god del piratvirksomhet ja. Kan jo legge til like godt som før, en 10 dagers full prøveperiode elns...

 

Jeg vet med meg selv hvertfall, har rundt 50 DVD i hylla mi, og godt og vel halvparten av de er lastet ned først. Vet ikke om mange andre har denne tendensen, men jeg mener at om noe er bra, så skal de få mine penger. Er også mange spill jeg er sjeleglad jeg aldri har kjøpt, og visa versa.

Lenke til kommentar
Det er lov å nedlaste musikk. Støtter ikke piratkopiering, men ser begge sider av saken! Og ville bare si at piratkopiering ikke er å stjele, men kall det gjerne svært dårlig gjort elns. Ja jeg har lastet ned noen spill. Dette er spill som jeg ikke hadde kjøpt pga kjedelig. Testet ut grafikken, og litt av gameplayet, og nå har det blitt spillt like mye som på en demo. Ja det er bare å nedlaste en demo, men det blir ikke det samme. Hvis spillet er bra kjøper jeg det, siden det er flere fordeler med det! Liker Online spill mer enn noe annet og kjøper spill slik at jeg støtter de som lage et spill som jeg synes er bra, og spille online!

5160698[/snapback]

 

 

Nei, du tar feil, piratkopiering er å STJELE. STJELE STJELE STJELE STJELE. Det er ikke vits å kalle det noe annet. Uansett hva du velger å kalle det, så er det, i følge dagens lover, TYVERI.

 

Og for å gå litt tilbake på det med at piratkopiering ikke fører til særlige tap.. La oss ta en titt på en tilfeldig valgt bittorrent tracker. Her får jeg vite at quake4 har blitt lastet ned ca 10000 ganger. Om vi sier at halvparten av de som lastet ned dette gjør dette for å prøve før de kjøper, eller aldri ville kjøpt spillet uansett, da har vi fremdeles 5000 nedlastinger som ikke bringer inn penger. om vi går etter elkjøp-prisen for spillet som ligger på ca 400 kroner, så tilsvarer disse fem tusen nedlastingene to millioner kroner. Og husk, dette er bare fra EN torrent-tracker. Og de fleste vet hvor mange slike nettverk det finnes rundtomkring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...