Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Hva? 99.99% av de som får fartsbot skader ABOSLUTT INGEN! Hva pokker får de bot for da? Hvorfor er det da ulovlig å kjøre fort? Bruk hodet ditt lille gutt, du ANER jo faen ikke hvordan samfunnet vårt fungerer per dags dato?

8299872[/snapback]

 

Kjørelæreren min sier at å bryte fartsgrensen er farlig. Du får ta det opp med ham.

 

Jo, det er ulovlig, folk er blitt dømt for det.

 

I bunn og grunn er det ikke snakk om lovlig/ulovlig. Folk som lager spill dedikerer mye tid og penger for å lage disse. For hva kreves for å lage et spill? Jo, folk til å lage dette. Og de dedikerer hele sin tid til dette, så det er deres arbeid. Hvordan skal disse folkene som arbeider med å lage spill få penger til å dekke regningene/kjøpe mat osv? Hvor kommer disse pengene fra? Som regel gjerne gjennom investorer som ser sin mulighet til å tjene penger. Og de får pengene fra oss forbrukere som kjøper spillet. Pengene vi bruker går videre helt ned til utviklerene som bruker dette til å overleve dagen. Hva skjer når folk slutter å kjøpe spillet? Utviklerene kan ikke fortsette å lage spill, og vi sitter igjen med disse gratis spillene på nettet som styres av reklame. Og utviklingen slutter opp, ikke noe nytt og revolusjonerende 3D spill som sprenger grenser.

 

Og tenk litt videre på hva ellers spill finansierer. Tipper du er en hardbarka overklokker som bruker 16 timer foran dataen og lever av cola og chips? De komponentene du har i dataen som du gudedryker er av slik kvalitet pga inntektene de får når de selger det, de selger så bra som de gjør i stor grad takket være spill utvikling, som krever bedre og bedre hardware. Det er flere ledd her mister.

 

Bottom line er: For at det skal fortsette å komme gode spill på markedet, at vi skal fortsatt kunne se den utviklingen i hardware som vi gjør, MÅ folk betale for det gjennom å kjøpe spill og oppgradere PC'er. Så de som piratkopierer er snyltere på oss andre som faktisk bruker litt penger på å kjøpe det vi vil ha. Om ikke annet skylder du oss iaf en takk og en litt mer ydmyk holdning...

8299853[/snapback]

 

Enig det ikke er snakk om lovlig/ulovlig. Men bare en liten ting, det er ulovlig å dele, men er det ulovlig å laste ned?

 

Her kommer du faktisk med et utrolig bra argument. Ikke dette med at utviklerne ikke får kjøpe maten sin, men at det har med utvikling av hardware. Jeg liker det. Det er slik at jeg har kjøpt over halvparten av spillene jeg har. Det er også slik at piratkopiering har foregått en god stund, og vi har enda en hel masse fine spill? Jeg har mange fantastiske spill. Piratkopiering er ikke noe nytt, men dere liker dette med apokalyptiske ragnarok-forestillinger om spillfremtiden til pc. Vi lever på en måte i fremtiden, og vi har enda minst like gode spill til data som noen konsoll. Og jeg regner ikke med mmorpg.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva? 99.99% av de som får fartsbot skader ABOSLUTT INGEN! Hva pokker får de bot for da? Hvorfor er det da ulovlig å kjøre fort? Bruk hodet ditt lille gutt, du ANER jo faen ikke hvordan samfunnet vårt fungerer per dags dato?

8299872[/snapback]

 

Kjørelæreren min sier at å bryte fartsgrensen er farlig. Du får ta det opp med ham.

8299912[/snapback]

 

Hvist pokker er det farlig å bryte fartsgrensen! Men hvorfor bøtelegger og fengsler rettsvesenet folk som bryter fartsgrensen når de ikke har skadet noen? Jeg fikk 3200 i bot for å bryte fartsgrensen, jeg skadet ingen, gjorde jeg noe ulovlig da? Noe kriminelt?

Lenke til kommentar
Den potensielle faren ved å bryte fartsgrensene er at mange folk dør i en ulykke.

 

Den potensielle faren ved å kopiere et produkt er at utviklerne ikke tjener nok penger og må være kreative for å tjene inn penger.

 

Det er litt forskjellige potensielle farer, for å si det sånn.

8299958[/snapback]

 

Potensiell fare, ja nå er du inne på noe annet. Men folk blir fortsatt bøtelagt uten å ha skadet noen, som tar oss tilbake til mister kiddo sin originale post, om hvordan piratkopiering er lovlig da det ikke skader noen.

 

Utviklerene skal ikke måtte ty til ekstreme tiltak for å tjene penger på noe de lager. De skal ikke måtte lage noe alle WoW/HL for å kunne tjene til livets opphold, det er en jobb de gjør som de rettsmessig skal ha betaling for, hvor mye bestemmes av tilbud/etterspørsmål og produktets kvalitet. Men det skal da dekke de grunnleggende utgiftene til mat og husly..

Lenke til kommentar
Den potensielle faren ved å bryte fartsgrensene er at mange folk dør i en ulykke.

 

Den potensielle faren ved å kopiere et produkt er at utviklerne ikke tjener nok penger og må være kreative for å tjene inn penger.

 

Det er litt forskjellige potensielle farer, for å si det sånn.

8299958[/snapback]

 

Potensiell fare, ja nå er du inne på noe annet. Men folk blir fortsatt bøtelagt uten å ha skadet noen, som tar oss tilbake til mister kiddo sin originale post, om hvordan piratkopiering er lovlig da det ikke skader noen.

 

Utviklerene skal ikke måtte ty til ekstreme tiltak for å tjene penger på noe de lager. De skal ikke måtte lage noe alle WoW/HL for å kunne tjene til livets opphold, det er en jobb de gjør som de rettsmessig skal ha betaling for, hvor mye bestemmes av tilbud/etterspørsmål og produktets kvalitet. Men det skal da dekke de grunnleggende utgiftene til mat og husly..

8300001[/snapback]

 

Ja, de må jo få mat stakkars folk. Ekstreme tiltak? Alle spill jeg har vært borti er beskyttet med en kodesperre. Det er ikke spessielt ekstremt. De får ta seg sammen dersom de ikke liker piratkopiering. Så lenge de fortsetter som nå er det grønt lys for alle som liker gratis spill...

Lenke til kommentar
Potensiell fare, ja nå er du inne på noe annet. Men folk blir fortsatt bøtelagt uten å ha skadet noen, som tar oss tilbake til mister kiddo sin originale post, om hvordan piratkopiering er lovlig da det ikke skader noen.

 

Utviklerene skal ikke måtte ty til ekstreme tiltak for å tjene penger på noe de lager. De skal ikke måtte lage noe alle WoW/HL for å kunne tjene til livets opphold, det er en jobb de gjør som de rettsmessig skal ha betaling for, hvor mye bestemmes av tilbud/etterspørsmål og produktets kvalitet. Men det skal da dekke de grunnleggende utgiftene til mat og husly..

8300001[/snapback]

Ikke uenig i noe av det du sier, det jeg ville si er bare at sammenligningen ikke holder vann. Begge lovverk viser noe av absurditeten til lovverket vårt, men på svært forskjellig grunnlag.

Lenke til kommentar
Potensiell fare, ja nå er du inne på noe annet. Men folk blir fortsatt bøtelagt uten å ha skadet noen, som tar oss tilbake til mister kiddo sin originale post, om hvordan piratkopiering er lovlig da det ikke skader noen.

 

Utviklerene skal ikke måtte ty til ekstreme tiltak for å tjene penger på noe de lager. De skal ikke måtte lage noe alle WoW/HL for å kunne tjene til livets opphold, det er en jobb de gjør som de rettsmessig skal ha betaling for, hvor mye bestemmes av tilbud/etterspørsmål og produktets kvalitet. Men det skal da dekke de grunnleggende utgiftene til mat og husly..

8300001[/snapback]

Ikke uenig i noe av det du sier, det jeg ville si er bare at sammenligningen ikke holder vann. Begge lovverk viser noe av absurditeten til lovverket vårt, men på svært forskjellig grunnlag.

8300081[/snapback]

 

Joda, piratkopiering er helt klart et vanskeligere tema enn bryting av fartsgrensen. Fartsgrensen blr brukt tidligere som et eksempel og jeg kommenterte det videre. Men det viser hvordan regelverket ikke er så firkantet som enkelte vil ha det til. Det fins mer der ute enn tyveri og drap, det er mye i mellom dette som er ulovlig.

Lenke til kommentar

Okei, her er det som vanlig samme argumentene som blir slengt frem og tilbake side på side.

 

Hva med denne tankegangen:

 

Piratkopieringskulturen i dag skaper en enorm potensiell kundemasse. Utviklere leter stadig etter bedre måter å beskytte produktene sine på, så når de en dag finner en idiotsikker kopisperre har de et enormt marked å dekke.

 

Tenk litt på det og kom med innspill. Jeg ser selvfølgelig de store ulempene med dette, men vil gjerne se litt diskusjon rundt det

Lenke til kommentar
Her kommer du faktisk med et utrolig bra argument. Ikke dette med at utviklerne ikke får kjøpe maten sin, men at det har med utvikling av hardware. Jeg liker det. Det er slik at jeg har kjøpt over halvparten av spillene jeg har. Det er også slik at piratkopiering har foregått en god stund, og vi har enda en hel masse fine spill? Jeg har mange fantastiske spill. Piratkopiering er ikke noe nytt, men dere liker dette med apokalyptiske ragnarok-forestillinger om spillfremtiden til pc. Vi lever på en måte i fremtiden, og vi har enda minst like gode spill til data som noen konsoll. Og jeg regner ikke med mmorpg.

8299912[/snapback]

 

Det handler ikke om noe ragnarok forestilling, det handler om at små spillutvikler selskaper som sliter med inntekten ikke skal klare seg pga tapte inntekter grunnet piratkopiering. Faren er at vi til slutt sitter igjen med ett fåtalls spill titler som store, investorsterke selskaper spyr ut med fortjening som eneste drivkraft. Et unektelig lite sannsynlig scenario, men en dyster fremtidsinnsikt.

Lenke til kommentar
Joda, piratkopiering er helt klart et vanskeligere tema enn bryting av fartsgrensen. Fartsgrensen blr brukt tidligere som et eksempel og jeg kommenterte det videre. Men det viser hvordan regelverket ikke er så firkantet som enkelte vil ha det til. Det fins mer der ute enn tyveri og drap, det er mye i mellom dette som er ulovlig.

8300109[/snapback]

Men burde det være ulovlig?

 

Staten må kunne rettferdiggjøre sine lover, utifra at de er viktige for innbyggernes velvære. Går det ann å rettferdiggjøre lovverk om piratkopiering utifra et slikt synspunkt?

 

Min mening er at staten ikke har rettferdigjort sitt lovverk.

 

Og jeg overlever i en bransje som er "beskyttet" av dette lovverket, så min egeninteresse burde være å si at de har rettferdiggjort lovverket. Men det er etter min mening enkelt og greit ikke sant. De har aldri greid å rettferdiggjøre åndsverksloven.

Lenke til kommentar
Det handler ikke om noe ragnarok forestilling, det handler om at små spillutvikler selskaper som sliter med inntekten ikke skal klare seg pga tapte inntekter grunnet piratkopiering. Faren er at vi til slutt sitter igjen med ett fåtalls spill titler som store, investorsterke selskaper spyr ut med fortjening som eneste drivkraft. Et unektelig lite sannsynlig scenario, men en dyster fremtidsinnsikt.

8300153[/snapback]

Det at små spillselskaper sliter handler ikke om piratkopiering, det handler om dårlige businessmodeller. Businessmodellen til spillbransjen er under konstant kritikk fra bransjen selv, fordi de kontinuerlig lager spill på en måte som gjør det vanskeligere å tjene penger på dem. I tilleg så forhindrer businessmodellen kreativitet og nytenkning, noe som er essensielt i alle kreative medier.

 

Når man i tillegg ser at de finnes en blomstrende open-source bransje, hvor selskaper tjener penger på å lage software som er tilgjengelig for alle, så er det absurd for spillbransjen å skylde på piratkopiering.

 

Spillbransjen har problemer på grunn av sin egen businessmodell, ingenting annet.

Lenke til kommentar
Men burde det være ulovlig?

 

Staten må kunne rettferdiggjøre sine lover, utifra at de er viktige for innbyggernes velvære. Går det ann å rettferdiggjøre lovverk om piratkopiering utifra et slikt synspunkt?

 

Min mening er at staten ikke har rettferdigjort sitt lovverk.

 

Og jeg overlever i en bransje som er "beskyttet" av dette lovverket, så min egeninteresse burde være å si at de har rettferdiggjort lovverket. Men det er etter min mening enkelt og greit ikke sant. De har aldri greid å rettferdiggjøre åndsverksloven.

8300157[/snapback]

 

Det handler mye om etikk og moral også. Etter min mening levner det liten tvil om at piratkopiering er en ulovlig handling. Man laster ned et produkt fra nettet som et selskap har produsert og tar betaling for, for å dekke kostnadene som er knyttet til utviklingen av produktet.

Lenke til kommentar
Det at små spillselskaper sliter handler ikke om piratkopiering, det handler om dårlige businessmodeller. Businessmodellen til spillbransjen er under konstant kritikk fra bransjen selv, fordi de kontinuerlig lager spill på en måte som gjør det vanskeligere å tjene penger på dem. I tilleg så forhindrer businessmodellen kreativitet og nytenkning, noe som er essensielt i alle kreative medier.

 

Når man i tillegg ser at de finnes en blomstrende open-source bransje, hvor selskaper tjener penger på å lage software som er tilgjengelig for alle, så er det absurd for spillbransjen å skylde på piratkopiering.

 

Spillbransjen har problemer på grunn av sin egen businessmodell, ingenting annet.

8300219[/snapback]

 

Ikke glem at ingenting er gratis, open-source utviklere får finansiering fra andre hold.

 

Og der finnes gode spill der ute som er utviklet på lik linje som spill vi finner i butikken, men som er gratis. Disse får penger fra investorer som ser sin profitt i å dekke kostnadene til utviklerne, evt ved tunge reklamer knyttet til produktet. Husk at slike investorer er begrenset, og ikke en mulighet for alle. Og å livnære kostnadene på reklame er ingen sikker og enkel løsning.

Lenke til kommentar
Når man i tillegg ser at de finnes en blomstrende open-source bransje, hvor selskaper tjener penger på å lage software som er tilgjengelig for alle, så er det absurd for spillbransjen å skylde på piratkopiering.

Hvis du kan henvise meg til open-source ekvivalenten av følgende åndsverk, så hadde jeg blitt strålende fornøyd:

 

* Ringenes herre-filmene

* Metal Gear Solid 4 (helst som ps3-spill)

 

Selvfølgelig av tilsvarende kvalitet og budsjett, og på samme plattform.

Lenke til kommentar
Når man i tillegg ser at de finnes en blomstrende open-source bransje, hvor selskaper tjener penger på å lage software som er tilgjengelig for alle, så er det absurd for spillbransjen å skylde på piratkopiering.

Hvis du kan henvise meg til open-source ekvivalenten av følgende åndsverk, så hadde jeg blitt strålende fornøyd:

 

* Ringenes herre-filmene

* Metal Gear Solid 4 (helst som ps3-spill)

 

Selvfølgelig av tilsvarende kvalitet og budsjett, og på samme plattform.

8300332[/snapback]

Det var en sammenligning av businessmodeller i sammenlignbare produktklasser, ikke av produktene i seg selv.

 

For at det skal komme produkter av den størrelsen så må bransjen først begi seg inn på businessmodellen. Men i andre deler av softwarebransjen så har jo det kommet produkter fra open source som er i klasse med de store kommerielle produktene, f.eks når det gjelder operativsystemer, tekstbehandling, etc, etc.

Lenke til kommentar
Ikke glem at ingenting er gratis, open-source utviklere får finansiering fra andre hold.

 

Og der finnes gode spill der ute som er utviklet på lik linje som spill vi finner i butikken, men som er gratis. Disse får penger fra investorer som ser sin profitt i å dekke kostnadene til utviklerne, evt ved tunge reklamer knyttet til produktet. Husk at slike investorer er begrenset, og ikke en mulighet for alle. Og å livnære kostnadene på reklame er ingen sikker og enkel løsning.

8300279[/snapback]

De kan få penger fra investorer, fra reklame, fra forhåndsbestilling, fra støtteordninger, fra donasjoner, fra salg av originalmateriale, fra abonnementstjenester, fra onlinetjenester, etc, etc.

 

Mulighetene er uendelige for alternativ finansiering av kunstneriske produkter, siden det alltid er etterspørsel etter nye kreative produkter, og kundene føler lojalitet til de som har gitt dem produkter de liker. Dette er muligheter som er av en unik kraft innenfor de kreative yrkene, siden de kreative yrkene i større grad enn andre bransjer faktisk overlever av å kunne tilby ett unikt produkt og får gjennom produktet en mye sterkere personlig tilknyttning til sine kunder enn i andre bransjer.

Lenke til kommentar
Når man i tillegg ser at de finnes en blomstrende open-source bransje, hvor selskaper tjener penger på å lage software som er tilgjengelig for alle, så er det absurd for spillbransjen å skylde på piratkopiering.

Hvis du kan henvise meg til open-source ekvivalenten av følgende åndsverk, så hadde jeg blitt strålende fornøyd:

 

* Ringenes herre-filmene

* Metal Gear Solid 4 (helst som ps3-spill)

 

Selvfølgelig av tilsvarende kvalitet og budsjett, og på samme plattform.

8300332[/snapback]

Det var en sammenligning av businessmodeller i sammenlignbare produktklasser, ikke av produktene i seg selv.

 

For at det skal komme produkter av den størrelsen så må bransjen først begi seg inn på businessmodellen. Men i andre deler av softwarebransjen så har jo det kommet produkter fra open source som er i klasse med de store kommerielle produktene, f.eks når det gjelder operativsystemer, tekstbehandling, etc, etc.

8300397[/snapback]

 

Nå må du forklare hvilken businessmodell de skal følge for å gjøre softwaren gratis. Hvor skal de få inntektene fra? Staten? Private investorer? (som er begrenset og kommer med visse betingelser og store ulemper)

Jeg er enig i at spillutvikler selskapene kan gjøre endringer for å bedre inntjeningen til selskaper som sliter, samtidig gjøre spillene rimeligere og lettere å håndtere for oss forbrukere. Men det er ingen lett oppgave, og de store utviklerene som går med solid overskudd vil vegre seg fra å gjøre dette. Videre vil du helt sikkert se at det kommer parter inn som har ingen funksjon foruten å tjene penger, og forkludrer systemet.

Lenke til kommentar
Det handler mye om etikk og moral også. Etter min mening levner det liten tvil om at piratkopiering er en ulovlig handling. Man laster ned et produkt fra nettet som et selskap har produsert og tar betaling for, for å dekke kostnadene som er knyttet til utviklingen av produktet.

8300237[/snapback]

Alle produkter som kan lastes ned har en marginalkostnad for kopiering på kroner 0.

 

Det koster ingenting å lage et kopi av disse produktene.

 

Hvis mat hadde hatt en marginalkostnad på kroner 0, ville det vært noen som grunn til sult i verden.

 

Moralsk og etisk er det galt å ta penger for et produkt uten marginalkostnad.

Lenke til kommentar
Enig det ikke er snakk om lovlig/ulovlig. Men bare en liten ting, det er ulovlig å dele, men er det ulovlig å laste ned?

 

 

Dette er IKKE lov:

Det er ikke lov å laste ned rettighetsbeskyttet materiale fra internett uten samtykke fra den som eier rettighetene.

 

Straff

Straffen for å laste ned (eller opp) er bøter eller fengsel i inntill tre måneder. I de tilfeller der man driver det stort, er strafferammen inntill tre år.

Lenke til kommentar
Må ein ha ein stat for å kalle noko stjeling då? Nei.

8296613[/snapback]

Nei, hvis det er snakk om stjeling, som i fysiske ting, så er det ikke nødvendig.

 

 

Selvfølgelig er piratkopiering skadelig

Ikke en selvfølge.

 

du benytter deg av noe du ikke har rett til, som andre har brukt veldig mye penger på å utvikle.

Ikke relevant.

 

Når folk laster ned i stedet for å kjøpe noe de vil ha, så skader de utviklerne som ikke får pengene de har et rettmessig krav på.

I følge denne logikken er det skadeli å la være å kjøpe en hviken som helst vare. Hvis du går forbi en bilbutikk uten å kjøpe så har selgeren tapt på det, og tatt "skade".

 

 

Alle lovverk er tilknyttet nasjonalstaten, ja, men med åndsverksloven(Immateriellretten, faktisk) kan man også støtte seg til Bernkonvensjonen, lovverket som alle nasjonale immateriellretter er bygget på.

Det er fortsatt lovene som definerer det. Uten lovene hadde det ikke vært noen åndsverklov eller tilsvarende internasjonale lover.

 

Ett av de morsomste eksempelene på hvor absurd hele lovverket er, er en av de første søksmålene mot "piratkopiering", da Amerikansk musikkbransje på 40/50-tallet  saksøkte radio for å "drepe musikken".

Filmindustrien mente også at videoopptakere (VHS) ville drepe all film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...