Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

uorginal firmware til WRT54G v5

Anbefalte innlegg

Hvor finner man uorginal firmware til denne ruteren ?

Hva er det som er forskjellen på v5 og tidligere modeller ?

Har nettopp kjøpt en slik og begynner å lure på om jeg har kjøpt katta i sekken da alle firmware'ene jeg har funnet ser ut vere til tidligere versjoner av ruteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du har kjøpt katta i sekken...

Den kjører ikke Linux som sine brødre, den har visstnok svært begrenset maskinvare og minne, du vil antagelig aldri få noen særlig funksjonsrik firmware på den pga den mimimale maskinvaren som den er utstyr med men det jobbes vel med og lage noe.

Lenke til kommentar
Hvor finner man uorginal firmware til denne ruteren ?

Hva er det som er forskjellen på v5 og tidligere modeller ?

Har nettopp kjøpt en slik og begynner å lure på om jeg har kjøpt katta i sekken da alle firmware'ene jeg har funnet ser ut vere til tidligere versjoner av ruteren.

5082787[/snapback]

v5 av WRT54G benytter seg av VXWorks som operativsystem og ikke Linux som tidligere. Grunnen til dette er sannsynligvis for å spare minne i boksen. Firmwaren til v5 er på 1,1 MB, mens den er på over 3 MB i Linux-variantene.

Jeg tror V5 hardwaren er hovedsaklig det samme som V4, men med halve mengden minne. Det er noen tråder om v5 hardwaren på http://www.linksysinfo.org og http://www.dd-wrt.com om jeg husker riktig. Det samme gjelder WRT54GS v4 som også benytter seg av VXWorks istedet for Linux.

Jeg har også fått informasjon om at det vil komme nok et medlem i wrt54 serien med navnet wrt54gl (l står for linux), som da hovedsaklig vil være det samme som wrt54g v4.

Trodde egentlig ikke at V5 hadde kommet i norske butikker enda, hvor var det du kjøpte den?

Lenke til kommentar
Hvis jeg bytter til en WRT54GS, kan jeg risikere å få en "drittversjon" av denne også ?

5085545[/snapback]

v4 av wrt54gs bruker også vxworks. Jeg vet ikke om lageret av tidligere gs-bokser har vært godt og at de ikke har gått over til v5 enda.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
v4 av wrt54gs bruker også vxworks. Jeg vet ikke om lageret av tidligere gs-bokser har vært godt og at de ikke har gått over til v5 enda.

5085602[/snapback]

er du sikker?

er det noen som kan bekrefte?

linksysinfo.org

står det at v.4 er har 8 mb ram, 32 mb flash.. Og at den kjører linux.

Finner ikke noe sted at den ikke skal funke med 3.parts firmware.

-for 3rd party Firmware compatibility. WRT54G v1-v4 / WRT54GS v1-v4.0

Firmware -sammenligning

Ser at jeg bare kan bruke dd-wrt eller talisman... men da regner jeg med at jeg kan bruke freeman også..

Takker for svar.

Lenke til kommentar

På den samme siden som du linket til står dette:

WRT54GS v4.0

Gross External Anatomy Use the label on the bottom to identify version.

Internal Anatomy

This has the same hardware as the v3.0 except there are no strong rumours the RAM has been cut in half to 4Mb/16Mb Official firmware version number also changed from the v4.7x for the V3.0 and below to a new v1.0x firmware number. why is unknown as yet however the v4.0 will accept 3rd party firmwares.

Og denne forumtråden: http://www.linksysinfo.org/modules.php?nam...iewtopic&t=8956

Ifølge den forumtråden ser det ut som at WRT54GS v4 har hovedsaklig 4 MB rom og 16 MB ram, men at den fortsatt kjører Linux. Men firmwaren på versjon 4 er ikke kompatible med de eldre utgavene, og den har halvparten mengde rom og ram i forhold til v3 noe som begrenser mulighetene med flere funksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...