ssswopp Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 ønsker meg aksjer til julegave av pappa, siden det går så bra me kompisen min sin.. så jeg har 0 peiling på aksjer så hva er vært å satse på?? helst ikke dyrere enn 500 aaaner ikke hvor jeg skulle poste denne her, men det ble nå her da! beklager om jeg la den ut på feil plass.. Lenke til kommentar
Humbug Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 ønsker meg aksjer til julegave av pappa, siden det går så bra me kompisen min sin..så jeg har 0 peiling på aksjer så hva er vært å satse på?? helst ikke dyrere enn 500 aaaner ikke hvor jeg skulle poste denne her, men det ble nå her da! beklager om jeg la den ut på feil plass.. 5081805[/snapback] T5PC kanskje? Men spøk til side. Hvis du ikke har mye peiling og ikke skal sjekke kurser hver dag er kanskje akjefond tingen. Tjener mindre, men er vel veldig mye enklere også. Et godt selskap nå kan teoretisk være konkurs til julen, og det er lett å tape penger. Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 aksjefond hva er det?? vet jo at jeg kan tape litt, men når jeg får 500 på starten så kan jeg jo tjene mer enn jeg kan tape, så jeg er villig til og ta den sjangsen.. men kan du forklare hva askjefond er?? Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Hvis det går bra for kompisen din så er det vel lurt å kjøpe det samme som ham. Er ingen ekspert på aksjefond, men det betyr vel at noen invisterer pengene for deg. Aksjefond består gjerne av mange hundre millioner kroner fra små og store sparere som invisteres i mange forskjellige aksjer. Dermed spres risikoen, og mulighetene for å tjene mer enn ved å sette penger på høyrentekonto skal være noe bedre. 500 kroner er det ikke noe poeng i å sette i aksjefond, det blir alt for lite avkastning på dette, og gebyrene vil også spise en del. Kjøp bare aksjer i store firmaer så er du ihvertfall noe tryggere på at du ikke mister alle pengene. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Haha, jeg håper ikke du mente at du skulle få aksjer for 500kr totalt ? Børsposten på de fleste selskaper på Oslo børs er på 10.000kr ++, med andre ord må du kjøpe aksjer for minst 10.000kr om gangen. Å sette inn penger i aksjefond nå er også idiotisk. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Er jo ikke idiotisk å sette pengene i aksjefond da? Selv 500 kr er bra. Du tjener kanskje ikke så mye, men ser du langsiktig og setter inn 500 kr hver måned så kan du få utbytte om det går bra. Men ikke så mye som sagt. Sett de på Coca Cola eller noe? Eller det er jo tid frem til jul Se på børskursen til et bestemt firma i en uke eller no. Ser du at det stiger litt drastisk så slår du til. Så selger du når det begynner å gå litt smått. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Jeg tenkte på timinga. Nå er vi sannsynligvis på slutten av en høykonjunktur, sannsynligheten for at markedet faller drastisk er mye høyere enn det omvendte akkurat nå. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Det tenkte jeg ikke på Sant nok. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Brodern min gjør sånn med de han er onkel til. Han setter de inn i fond, og når de blir voksne , kan de ta de ut. Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 hva er det som er bra å satse på nå da?? noe juleting kan jo vær bra, men det varer jo ike så lenge.. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Banken er tingen nå. Spar penger der, og vent på et kjempekrakk i aksjemarkedet. Så om en stund, når media har førstesideoppslag om hvor ulønnsomt det har vært med aksjefond de siste 5-10 årene, da er det på tide å kjøpe. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Sett penger i banken, de eneste fonda som er aktuelle nå er hedgefond. Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 Sett penger i banken, de eneste fonda som er aktuelle nå er hedgefond. 5084796[/snapback] men har da ikke noe penger å sette i banken.. har jo en go del som står i banken uansett da.. Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Jeg har følgende aksjer; GRR, TOM, SFM og INM. 500 kroner er sånn omtrent det jeg bruker i kurtasje på en aktiv handledag - foreslår at du kjøper noe fint i julegave i stedenfor. F.eks termos eller nøtteknekker. Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 Jeg har følgende aksjer; GRR, TOM, SFM og INM. 500 kroner er sånn omtrent det jeg bruker i kurtasje på en aktiv handledag - foreslår at du kjøper noe fint i julegave i stedenfor. F.eks termos eller nøtteknekker. 5087024[/snapback] 500 funker fett d.. forventer jo ikke å bli millionær heller da.. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Du vil nok ikke få mye utbytte fra 500kr. Avgiftene (kurtasje) vil være såpass høy at du må ha meget høy avkasting til overhode få overskudd. Det er nok lurere å spare opp til minimum 5 - 10 000kr, får en går på børsen med det. Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Jeg har følgende aksjer; GRR, TOM, SFM og INM. 500 kroner er sånn omtrent det jeg bruker i kurtasje på en aktiv handledag - foreslår at du kjøper noe fint i julegave i stedenfor. F.eks termos eller nøtteknekker. 5087024[/snapback] 500 funker fett d.. forventer jo ikke å bli millionær heller da.. 5087331[/snapback] Det funker aldeles ikke fet; 1) En handel er som oftest på mellom 50-100 kroner i kurtasje. Dvs kjøps salg er 2*79 i skandiabanken. 2) Du har ikke peiling på aksjer, og når markedet er høyt priset som nå riskierer du å kjøpe gale aksjer. Videre kan det legges til at du bare for å tjene inn kurtasjen må ha en avkastning på over 30%. Legg til skatt på 48% fra 1.januar og du ser hvor håpløse oddsene er. Har du mindre enn 50 000 å spille for har du ingenting på OSE å gjøre. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Feil tidspunkt for å kjøpe børsnoterte aksjer nå etter min mening. Man kan jo lukte på noen spennende emisjoner eller relativt nye og foreløpig unoterte selskaper. Forresten, 500,- er ingenting å satse på aksjer, mangler minst et 0... Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Man kan jo lukte på noen spennende emisjoner 5088758[/snapback] Koser meg med Statoil aksjene jeg kjøpte til 106,- ved emisjonen i vår. Angrer bare på at jeg ikke kjøpte fler. Til dere som sier at banksparing er tingen; med det rentenivået som er nå må dette være den desidert dårligste plasseringsmåten som finnes for tiden. Lenke til kommentar
morfin Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Jeg fikk statoil-aksjer i gave for noen år siden, de har steget en god del siste tiden. Men nå er vel kanskje ikke det noe særlig med tanke på alle krisene og det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå