Gå til innhold

Hva er egentlig RAID??

Nils 8500

Anbefalte innlegg

Spørsmålet sier sitt...

Jeg vurderer Asus sitt A7V266-E socket-A hovedkortmed eller uten RAID. Problemet er at jeg ikke vet hav raid står for (betyr). Er det noen som har erfaring med kortet? jeg skal ha WinXp på det og bruke det til mp3, spill, skriving og brenning. hvordan er overklokkings mulighetene? har dere andre forslag til som passer mitt i blinken for meg??

Alle svar motas med stor takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+971234

raid e ein funksjon me 4 i stede for 2 ide porter på hovedkortet, som tillater å slå i sammen "alle" harddiskene til en harddisk som er raskere sikrere, og mer stabil.

Lenke til kommentar

PØH

-Det er det ikke. -På et vanli hovedkort er det 2 UDMA kontrollere du kan ha 2 hd'er på hver dvs tilsammen 4 hd, cd-rom og lignende. -På et hovekort med raid kontroller er det to ekstr udma kontrollere (tisammen 4) slik at du kan ha 8 hd'er. -Hvor av du kan bruke raid 0, 1, og 0+1 (eller 10) på fire av dem. Slik at du kan:

-Slå sammen hd-ene her slik at du får en konge stor hd. (min 2 hd)

-Bruke raid 0 -da får du en hd som er dobbelt så stor som den miste, den blir også dobbelt så rask som den korteste! -helt konge! (min 2 hd)

-Bruke raid 1 -Da lagres alle dataene på begge hdene og du mister ingenting om du ødelegger 1 hd. (2 eller 4 hder).

-Bruke raid 0+1 beggedeler, du får dobbelt så rask som vanlig, + at selv om en hd blir ødelagt mister du ingenting (du må ha 4 hder)

Så -er det nødvendig med en raid kontroller?

-Vel det er veldig fint å ha, og om du har tenkt å kjøpe en hd til fåt du DOBBELT SÅ RASK DISK, -og tro meg, dette har effekt på vanlig bruk (oppstart, når du skal laste inn spill osv)

:wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-01 14:51, Anders Leipsland skrev:

softraid er på ingen måte like bra som hardware raid

Selvsagt ikke, og du kan heller ikke bruke software raid på boot-partisjonen.

Men det er greit å vite at det er mulig.

Artikkelen til Tomshardware om dette er forresten veldig interessant.

kelv

Lenke til kommentar

Hei... Et lett svar til ditt spørsmål

Slik fungerer en harddisk:

1 byte består av 8 bites.

Når en skriver til harddisken skjer følgende

1 åpner for skriving

2 skriver 1 og 1 bites fra 1 til 8

3 lagrer

prosedyren med bites skjer i steg en til 8 på en harddisk

Dette skjer når du kobbler flere disker

eks med 2 disker

åpner til skriving på begge disker

skriver 2 og 2 bites fra 1 til 8

eks med 8 disker

åpner til skriving på 8 disker

skriver 8 og 8 bites fra 1 til 8

vær ops på at diskene må enten stå sammen 2,4 eller 8

noen systemer kjører en disk i tillegg til 2,4 eller 8. Dette er for backup og ikke til bruk

Resultatet er:

med 2 disker:

2 fysiske disker blir til en stor disk som er på to ganger størrelsen til den minste disken og 2 ganger hastigheten til den tregeste disken

med 8 disker:

8 fysiske disker blir til en stor disk som er på 8 ganger størrelsen av den minste disken og 8 ganger hastigheten til den tregeste disken

Håper dette hjalp deg!!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et lite spm. Har et Asus A7V KT133a raid HK. Vil dere påstå at dette innebygde raid kortet fungerer med 4 disker i raid?? Før jeg kjøpte dette HK'et så jeg på "stand alone" raid kort, disse kostet jo litt mye... Dessuten måtte du betale mye mer for et kort med mulighet for 4 disker i raid.

Grunnen til at jeg ikke har lest om dette i manualen er fordi jeg ikke har noen manual, da jeg var så teit og kjøpte et hk'et i "bulk" versjon uten manual og cd, for dette var det siste igjen i butikken av denne typen og jeg VILLE ha det dum som jeg var :smile:

Lenke til kommentar

Slår meg sammen med Ar`Kritz. Du trenger ikke RAID.

De RAID løsningene som er integrert på hovedkortene er veldig enkle. De benyttes enten for å få større hastighet, RAID 0 (også kallt striping) eller for å få større sikkerhet ved RAID 1 (også kallt speiling).

RAID 0 fungerer ved at data fordeles likt til de to diskene. Resultater er en vesentlig økning i skrive og lesehastighet samt at disken virker dobbelt så stor som den minste disken. Vær oppmerksom på at hvis ene disken feiler så mister du allt som er lagret.

RAID 1 betyr at all informasjon skrives til begge diskene samtidig. Dette går litt tregere , total diskkapasitet blir som den minste disken og hvis noe går galt med den ene disken så har du sikret deg med at all informasjonen er "speilet" til en annen disk.

RAID 1 skal IKKE samenlignes med en back-up. Hvis du sletter noe ved en feil så sletter du det på begge diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...