RimArt Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 hei.. jeg driver med å lager en hjemmeside. det som er problemet er at når jeg har lastet den opp så vises teksten 1 ca. ned i firefox. Men i IE så vises den helt riktig. Er det noen som vet hva som er feil her ? Siden blir laget på følgende måte. Jeg lager siden i adobe photoshop CS 8 + 9 og deretter bruker jeg frontpage/dreamwaver til å legge til tekst. Jeg har ikke hatt dette problemet før. Takker for alle svar Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 hvis du linker til hjemmesiden sånn at folk kan se fenomenet selv, så hadde det sikkert vært mye enklere å hjelpe... Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Hvorfor blander du så mange progs? Holder vel med CS2 og dreamweaver. Er kanskje ikke så rart det blir rart når du bruker frontpage Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 enig. Uten å kunne se problemet selv, så vil jeg tro at bare det faktum at du bruker frontpage er hovedproblemet her hold deg til dreamweaver du. Skjønt det er jo fundamentale forskjeller i hvordan browsere som støtter offisiellt godkjente standarder viser sider (Firefox, opera, mozilla) og browsere som følger "MS standard" viser sider (I.E.) Så inntill at MS skjerper ræva si og følger W3C standardene, så vil du alltid få litt merkelig oppførsel fra "den andre leiren", alt etter hvilken browser du lager siden med tanke på... Lenke til kommentar
RimArt Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 åja, problemet kan godt være det at jeg bruker MS frontbage.. Men da får jeg et lite problem til. Det er at jeg ikke vet hvordan man legger til tekst oppa bilder og slikt i dreamweaver. Er det noen som kan hjelpe meg med å si meg hvordan i det hele tatt man bruker det ? en guide eller noe hadde jo vært supert. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 http://htmldog.com <- lær deg HTML og CSS er mitt tips... Men hvis du vil ha tips om DW, les help-filen.. Men det er også mulig du må trykke på bildet ditt, og velge at det skal være background-image nederst i DW eller noe... Mener det var noe sånt man måtte loke med, lenge siden jeg jobbet med DW i design-view nå (flere år faktisk).. Lenke til kommentar
RimArt Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 http://htmldog.com <- lær deg HTML og CSS er mitt tips... Men hvis du vil ha tips om DW, les help-filen.. Men det er også mulig du må trykke på bildet ditt, og velge at det skal være background-image nederst i DW eller noe... Mener det var noe sånt man måtte loke med, lenge siden jeg jobbet med DW i design-view nå (flere år faktisk).. 5081996[/snapback] Joa, har prøvd det også, men det er ikke lett. Men jeg fortsetter med DW til jeg lærer mer å da går jeg over Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 (endret) Thats the spirit! Du kan ikke forvente å lage gode sider om du ikke forstår hva du driver med! Skjønner ikke hva som er så hardt med html, er jo bare å markere språket. Ikke no hokus pokus. <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <title>Min side</title> <h1>Min overskrift</h1> <ul> <li><a href="./">Forside</a> <li><a href="hat/">Min hatliste</a> <li><a href="elsk">Min elskliste</a> </ul> <p>Lorem ipsom <p id="foooter">Detta har jæ laga sjøl Thats all you need. De to øverste linjene er copy-paste. EDIT: Noen småfeil gitt Endret 31. oktober 2005 av orsus Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Orsus: <html>, <head> og <body> er vel greit å ta med Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Og ta å avslutte <li> taggene Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Pft, man trenger ikke å ha med <html>,<head> og <body>, og heller ikke </li>... Og det faktum at dere ikke vet det, viser at dere egentlig ikke har peiling på det vi driver med her inne. Endret 31. oktober 2005 av Jibril2k Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 at browseren klarer å lese sida uten de taggene er en ting. at internett fungerer i dag, med alle de amatørmessige kodejobbene som er gjort i de tusen hjemmesider, er beviset for det at MSHTML kode og "ekte" HTML fungerer side om side er enda ett. Men FFS, hvis det skal gjøres, gjør det korrekt! Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Det er da korrekt, og 100% lovlig iflg. spesifikasjonen... Det som i mine auge ikkje er lovlig i dette tilfellet, er bruken av tegnsett. Men det er ein annan sak. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Det er vel så korekt. Poenget er at i HTML finnes det en rekke parseregler for DOM, disse gjør at det ikke har noe å si. Koden blir ikke noe mindre valid, og selv om man ikke skriver elementene finnes de der fordet. Er ikke amatørkode å droppe html, head, body, </li>, </p> Når man bruker tabeller, usemantisk kode, missbruker xhtml, også videre er man amatør. Ikke direkte rettet mot siden din MrLee Lenke til kommentar
RimArt Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 joa.. er klar over alt det dere sier. men finnes det ingen andre løsninger på dette ? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Det er vel så korekt.Poenget er at i HTML finnes det en rekke parseregler for DOM, disse gjør at det ikke har noe å si. Koden blir ikke noe mindre valid, og selv om man ikke skriver elementene finnes de der fordet. Er ikke amatørkode å droppe html, head, body, </li>, </p> Når man bruker tabeller, usemantisk kode, missbruker xhtml, også videre er man amatør. Ikke direkte rettet mot siden din MrLee 5084742[/snapback] joda, det var den Er den første til å innrømme at jeg er totalt amatør på html/xhtml, så det er greit... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå