Mixman404 Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Hei! Jeg lurer på om det er noen som vet hvordan folk som er født blind oppfatter hverdagen. Tenker liksom på det at de aldri har sett noe som helst. Og så en ting til; hvordan er det mulig å forklare hvordan en farge "ser" ut til en blind person? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Trokke mange blinde vil svare deg.. iogmed at de ikke kan se det du skriver.. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Hehe smarten... Men farger er koblet til følelser. Vi opplever rødfarge på en annen måte enn blåfarge. Det er varme og kalde farger osv. Blinde har jo dette spekteret de også, de har følelsene, men ikke noen farger å koble det til. Men jeg tror nok du kan beskrive en farge for en blind person, men klart det blir en utfordring. Og hvordan forklarere du f.eks brunt? Lenke til kommentar
Raggie Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 En annen ting jeg har fundert litt på er hvorvidt folk opplever farger likt. Tolker hjernen min rødt på samme måte som alle andre, eller opplever jeg rødt (lys med frekvens rundt 440THz) på samme måte som en annen f.eks. opplever grønt (rundt 570THz)? Kunne blitt ganske psykedelisk å "prøve" en annen persons syn... Lenke til kommentar
pertm Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Til det siste en kunne jo brukt en slags briller som forandret fargene. Skulle ikke forundre meg om etterhvert ville hjernen kompansere for det slik at det så normalt ut. En annen ting jeg tenkte på er folk som er fargeblinde. Jeg har en på kontoret som er fargeblind og det har hendt en del ganger at en skal peke ut noe og da bruker farge. Det er jo ikke alltid det er så lett for ham å vite hva er rødt eller en annen farge. Veldig mørke eller lyse farger som er nesten hvite eller svarte går nok bedre. Lenke til kommentar
AssKicR Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Hjernen din opptatter Rød som #FF0000 og blå som #0000FF. Så man kan jo bare si det til de blinde men fra spøk til revolver. pertm <- Det er snakk om blinde ikke fargeblinde. Det er en viss forskjell Tror det er vanskelig, men ikke umulig å beskrive en farge for en som aldri har sett den før, men enda vanskeligere å beskrive det til en som aldri har sett noe. Men det er som det sies: Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Når det først er snakk om blinde: de drømmer med lyder..sprøtt! Det med fargene: tror blinde assosierer navnet til fargen til hva som blir oppfattet ellers i samfunnet. Rød = sint/varmt, Blå = kaldt, Grønn = natur, Oransj = appelsin, Hvit = snø osv. Endret 31. oktober 2005 av überGoliath Lenke til kommentar
Jan Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Til det siste en kunne jo brukt en slags briller som forandret fargene. Skulle ikke forundre meg om etterhvert ville hjernen kompansere for det slik at det så normalt ut. 5083011[/snapback] Haha, den må du forklare dypere. Hjernen bare "forvrenger" signalene fra øynene om til blå til grønn..fordi den egentlig "vet"? Se da...den fargen er brun. Så sier du det 10 ganger og tar på deg briller. Så sier du igjen at gjenstanden er brun, selv om den er rosa. Også etter en stund blir den brun fordi du vet det innerst inne. ? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 tror vi skal holde oss on topic nå. Diskusjonen handler om blinde, ikke fargeblinde. Lenke til kommentar
Mixman404 Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 Når det først er snakk om blinde: de drømmer med lyder..sprøtt! Det med fargene: tror blinde assosierer navnet til fargen til hva som blir oppfattet ellers i samfunnet. Rød = sint/varmt, Blå = kaldt, Grønn = natur, Oransj = appelsin, Hvit = snø osv. 5083279[/snapback] Ja, men kordan kan de blinde assosiere farger med ting de aldri har sett? Herunder; appelsin, natur, snø! Det er det jeg lurer på! Lenke til kommentar
Decline Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Det tviler jeg på at de kan. Men man kan kanskje forklare en farge for en blind person. At rød farge er litt mørk, varm som ild osv. Men den blinde kan jo uansett ikke se fargen. Farger er jo bare en viss mengde lys. Om du slokker lyset forsvinner fargene, de reflekterer ikke lys lengre. Så om du "slokker" øynene, ser man hverken farger eller noe annet for den del. Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 hvordan forklarere du f.eks brunt? 5081645[/snapback] hehe Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Tror nok en blindt forstår forskjellen på blå og rød/grønn. Hvis noen sier "usosiale kutt", griper vedkommende hardt rundt blindestokken, for nå blir det hel moms på gåstokker og førerhundavgiften økes med 60%. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Haha, den må du forklare dypere. Hjernen bare "forvrenger" signalene fra øynene om til blå til grønn..fordi den egentlig "vet"? 5083461[/snapback] Hvorvidt hjernen faktisk ville kompensere for en sådan fargeforvrengning, er jeg litt usikker på, men det er faktisk beviselig at noe slikt skjer dersom en går med briller som snur synsinntrykket opp-ned. Etter noen uker vil hjernen nesten automatisk (over en gradvis tilvenning) snu bildet den riktige veien, hvilket fører til at du igjen må gjennom en ny periode med tilvenning når brillene tas av. Den rene informasjonsstrømmen fra øynene er ikke helt perfekt, og må gjennom en rekke prosesser og filtering før det når de respektive hjernesentre for oppfattelse - blant annet må hjernen gjette seg til hva som befinner seg innenfor den blinde flekken, mens den generelle kvaliteten forringes av lysceller som (av ren tilfeldighet i evolusjonen) vender feil vei. Alt i alt er et perfekt bilde av omgivelsene fullstendig umulig - størsteparten av inntrykkene er et sannsynlig bilde hjernen har kommet frem til, noe som vanligvis fungerer greit under gode lysforhold, mens som straks blir verre når lysstyrken minsker. Det er for øvrig utrolig lite av den resulterende informasjonen hjernen faktisk tar i bruk for å skape seg et riktig bilde - mye tas rett og slett direkte fra hukommelsen for å spare regnekapasitet, mens annet rett og slett ignoreres i filtreringsprosessen. Vårt utsyn til virkeligheten er som et ørlite hull vi bare delvis tar hensyn til. Dette er jo òg hva illusjonistene benytter seg av i sitt fag. Således er det ikke så rent umulig at hjernen kunne kompensere for en fargeforandring såsom det. Prøv det ut i praksis, da vel. Se om det fungerer. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Vil også tro at hjernen ikke ser på bilder som et sett med punkter(selv om man skulle tro det pga. at det er celler som motar bildet), men at den etter den prossesen du snakker om ser på objekter ol. (Mulig jeg tar feil her, bekreft/avbekreft ) Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Tror nok en blindt forstår forskjellen på blå og rød/grønn. Hvis noen sier "usosiale kutt", griper vedkommende hardt rundt blindestokken, for nå blir det hel moms på gåstokker og førerhundavgiften økes med 60%. 5090166[/snapback] :!: Minner meg om en sketsj med Lystad / Mjøen fra mange år tilbake, der Knut Lystad skulle senkes ned i en vanntank og se forskjellen på Postens Røde bankbok og Gullboka under vann. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Vil også tro at hjernen ikke ser på bilder som et sett med punkter(selv om man skulle tro det pga. at det er celler som motar bildet), men at den etter den prossesen du snakker om ser på objekter ol. (Mulig jeg tar feil her, bekreft/avbekreft ) 5090819[/snapback] Du tar nok ikke feil. Det foregår masse prosessering av det man ser, som gjør at ting ser så bra ut som det gjør, men også at man legger merke til ting. Hjernen ser på objekter, bevgelser, kontraster, former osv. Eksempel på hvordan hjernen ser former kan sees her: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Reification.jpg I figur A ser man en trekant som ligger over sirkler. Ikke fordi det virkelig er en trekant der, men fordi hjernen plukker opp og fyller ut synsinntrykket med mening. osv. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Når det først er snakk om blinde: de drømmer med lyder..sprøtt! Det med fargene: tror blinde assosierer navnet til fargen til hva som blir oppfattet ellers i samfunnet. Rød = sint/varmt, Blå = kaldt, Grønn = natur, Oransj = appelsin, Hvit = snø osv. 5083279[/snapback] Ja, men kordan kan de blinde assosiere farger med ting de aldri har sett? Herunder; appelsin, natur, snø! Det er det jeg lurer på! 5085173[/snapback] De kan høre naturen, smake appelsinen, føle snåen. Og hvis den blinde har blitt informert av en seende om at naturen har mange farger, men mye grønnt - appelsinen er orange - og snåen er hvit, er det vel ingenting som hindrer en blind i å assosiere dette med fargen en aldri har sett, så lenge den blinde husker dette da. Spørsmålet er vel heller om det har noen hensikt for en blind å gå rundt å huske på hva som er blått og brunt og så videre. Å assosiere noe med noe annet er jo egentlig koblinger i hodet som blir gjort f.eks. for å huske bedre. For en seende er synet oftest den sansen som gir første inntrykket om noe, for en blind er det kanskje lukta? Så en seende vil kanskje assosiere en bæsj med noe som er brunt og klumpete, mens en blind vil kanskje assosiere en bæsj med noe som lukter ... ja som bæsj ^^ Et bedre (og mindre barnslig) eksempel vil kanskje være en persons mor. En seende vil kanskje kjenne igjen mor sin primært med synet, mens en blind primært med hørselen...? Noen som kjenner en blind person som kan spørres kanskje? Tipper at førstehåndsinformasjon vil være mer givende i denne diskusjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå