Gå til innhold

Laptop stjålet.. trenger gode tips!


aDirdal

Anbefalte innlegg

Min Tundra P1555 ble i lag med skolesekk, mattebok, kalkulatorer og andre skoleting, stjålet fra et forsamlingshus i Prinsensgate, Trondheim.

 

Relevant info:

Jeg er 20 år, student, har ikke egen reiseforsikring, inngangsdøra til huset var ikke låst, har ikke innboforsikring på hybelen, har ikke meldt flytting hjemmefra i folkeregisteret, forsikringa til det nevnte forsamlingshuset dekker ikke tapet.

 

PC'en er 2 år gammel i desember.

 

 

Trenger alle mulige tips til hvordan jeg bør gå fram i denne saken. Regner med at flere av dere har vært borti lignende saker.

 

Mye uerstattelig og innhold som jeg ikke har sikkerhetskopiert! (ja, vet jeg burde ha gjort dette, men etterpåklokskap er det jeg trenger minst... gjett hva som blir det første jeg gjør, dersom jeg får PC'en tilbake?)

 

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, må sjekke ut.. Som innbo-forsikring da, eller?? Har ringt til forsikringsselskapet som min mor er kunde hos, men de sa at reiseforsikringa bare gjaldt for barn opp til 18 år...

5081291[/snapback]

 

Det kommer an på vilkårene, men overrasker meg ikke om det stemmer ja. Hvis du er folkeregistrert på samme adresse kan du være dekket, men det må du sjekke.

 

Da er det med andre ord bare reise-forsikring jeg kan klandre meg til?

 

En venninne hevdet at hennes sykkel ble dekket av foreldrenes innboforsikring da denne ble stjålet.

5081324[/snapback]

 

Sykkelen blir dekket på innbo, men pent lite annet om det ikke fysisk befinner seg innenfor husets 4 vegger (evt hybel om du er folkereg på samme adresse som foreldrene dine)

 

Hvis du er ingeniørstudent og medlem av NITO-studentene eller Tekna (tidligere NIF) har de en svært god PC-forsikring som ikke så mange vet om. Bør la seg gjøre å få det refundert der.

5083711[/snapback]

 

Siden PCen hans er 2 år gammel så avskriver den forsikringa verdien på PCen noe enormt. Lønner seg egentlig kun om PCen er under 1 år. Å ja jeg har den selv.

Lenke til kommentar

Reiseforsikring (Europeiske) som din mor har gjelder for barn opptil 20 år.

 

Ellers kan jeg opplyse om at innboforsikring gjelder i huset/boden/garasjen

Mens reiseforsikring gjelder fra det øyeblikket man tar noe ut av døra.

Ved innbrudd i bil og man har blitt frasjålet noe derfra, og man har egen tyveriforsikring kan det i mange tilfeller være en fordel å ta dette på reiseforsikringen pga egenandel.

Vet dette ikke gjelder deg men der ment som opplysning.

 

Når det gjelder saken din så ser det dårlig ut. hvis ikke forsikringen til nito gjelder for deg.

 

Ville holdt øyne og ører åpne og sjekket finn.no og qxl.no jevnlig.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Sjekk kredittkortenen du har. Disse kan hende dekker reiseforsikring dersom reisen er betalt med kortet. Har du betalt tog/buss med kortet er du kanskje dekket.

 

Dersom du ikke har meldt flytting, gjelder innboforsikring som folk sier, men det hjelper vel ikke deg noe.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Husker at på 99mac.se så var det en som fant igjen sin stjålne powerbook ved at han oppga mac-adressen til nettverkskortet. På ett eller annet vis klarte brukerene der å spore opp powerbooken så fort den ble brukt på internett. Hvordan det ble gjort i praksis husker jeg ikke i farten, men det er jo kanskje noe å tenke på for de som vet litt mer om dette.

 

Her er "oppskriften" fra 99mac.se

 

"et är för jävligt att människor beter sig så !

 

1. Ta fram din Mac adress på din PowerBook : det borde så i papperna om din powerbook, om inte så kan Apple garanterat få fram din Mac adress med hjälp av serie nr på din dator

 

2. Sedan pingar du mac adressen så får du svar från vilket ipnr dator för tillfället har tilldelar sig.

 

3. sedan tar du fram ipfinder och kollar up vart ipnr finns, finns flera olika ip adress program på Webben ( webbbaserat ) som visar vart i landet datorn befinner sig och vilken operatör han använder!

 

4. Sedan ringer du operatören och anger din Mac adress så de kan verifiera och då kan operatören ge dig exakt adress och även telenr. Sedan går du till polisen och gör en anmälan och kräver få tillbaks datorn!"

Endret av josteinsen
Lenke til kommentar

Å "pinge" en MAC-adresse er ikke bare-bare... Du er avhengig av at du har tilgang til utstyr som lar deg gjøre dette (som oftest routere e.l.), og du er avhengig av at vedkommende som bruker den maskinen du ønsker å finne sitter koblet til utstyr som støtter dette.

 

Altså er det en meget liten sjanse for å få treff. Men det kan jo lønne seg å sjekke...

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...