Ansgar Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Starter som student paa NA [it prosjekt) snart og de har sammen med telehuset et pc tilbud til studentene. FUJITSU SIEMENS LIFEBOOK C1020 · Processor Intel Pentium P4 1.4 GHz · DDR SDRAM 256 MB PC 266 · 8x DVD-ROM / 8x8x24 CD-RW C series · HDD 20 GB C series, Li-Ion battery · LCD 14 XGA WLAN C series · Ett års garanti · Bæreveske (Dersom det ønskes sekk isteden, kommer det et tillegg på 575,- kr) Pris: 19.422,- Er dette et bra tilbud eller? Tips og raad onskes Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Jeg har ikke særlig peil på bærbare PC'er, men 19.422,- kr for den saken der høres veldig mye ut. Og med bare P4 1.4 GHz!? Tror du kan få bedre bærbar til 20.000 enn det oppsettet der... Lenke til kommentar
Mad Pestilence Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Den prisen der var vel litt stiv ja. Vet ikke hva du har tenkt til å bruke pc'n til, men en veldig viktig ting, hvis du skal bruke den til spill eller tunge appliksjons programmer, er at skjermkortet er bra. Noe jeg erfarte i seneste laget. Lenke til kommentar
Ansgar Skrevet 24. august 2002 Forfatter Del Skrevet 24. august 2002 Ja. men hvis jeg ser bort fra det trådløse nett verkskortet som sikkert drar opp prisen en del, bør man kjøpe bærbar med DDR ram ? er det vesentlig bedre enn sdram? Er fujitsu-simens maskiner driftsikere/holdbare? Og hva bør en slik maskin ha for at den ikke skal være helt utdatert ved kjøp? Syns det er vrient å finne frem i jungelen Alle råd mottas med takk Lenke til kommentar
ritz00 Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 tror dette vil være ett bedre kjøp. Acer Aspire 1300X AMD® Athlon XP 1400 VIA ProSavageT KN133 chipset 14.1" XGA TFT Display (1024x768) 128MB PC-133 SDRAM (kan oppgraderes til 1GB) 20GB Ultra ATA/100 HDD 24x CD-ROM 10/100 Mbps Fast Ethernet-kort, integrert Wake-on-LAN V.90 56 Kbps modem/fax Li-Ion Battery Microsoft® Windows® XP Home Norton® AntiVirus Vekt 2.9 kg pris 11.000.- på http://www.psdata.no ps:(ukens tilbud) Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Jeg synes prisen ser fornuftig ut. Man må huske på at LifeBook-serien er Fujitsu Siemens' profesjonelle laptop-serie. Bærbare PC-er beregnet på bedrifter har gjerne bedre kvalitet og tilsvarende høyere pris enn modellene som er beregnet på hjemmebrukere. Men vær oppmerksom på at S3-skjermkortet ikke egner seg til 3D-spill. Dette bør vel ikke bli et problem, siden den skal brukes til seriøst studiearbeid? :smile: Jeg personlig ville ikke kjøpt en laptop som bruker AMD-prosessor eller desktop-prosessor fra Intel, pga. større strømforbruk og varmeutvikling og mer støy. Fujitsu Siemens-maskinen bruker Mobile P4, og lider forhåpentlig ikke av støy- og varmeproblemer. Lenke til kommentar
Ansgar Skrevet 25. august 2002 Forfatter Del Skrevet 25. august 2002 Men hva med dette? Og er det mulig å få satt inn et annet grafikk kort? Fujitsu-siemens: Graphics: Intgrated graphics controller based on S3 graphics Pro savage 8 (Internal AGP8xbandwith) Shared memory,up to 32MB video memory. Externel resolution:(CRT Only): Up to 1600 x 1200 / 32bpp / 60 hz Simultaneous use of LCD/CRT. Hva betyr dette og holder det mål til til film og spill? Maskinen er forøvrig en fujitsu-siemens C1020 M/ P4 1,4 GHz,256MB DDR og 20 GB hd. Og hva kan generelt sies om Fujitsu-siemens maskiner? Kvalitet, levetid, osv? Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Tror du kan glemme å bytte grafikkort. Hvis spilling er viktig, velg en annen laptop. Ellers ser den grei ut. Lenke til kommentar
ekren Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Vil anbefale å styre unna alt som kjører Skjermkort med delt minne - hvis du skal bruke så mye som opp mot 20 000 bør du få tak i en maskin med skjermkort på nivå med ATI Mobility Radeon, Geforce2 Go, Radeon 7500 eller GeForce 4 go. Hvis du derimot er på jakt etter en rimelig pc (type rundt 10000,-) kan du ikke stille så store krav til skjermkort. Lifebook maskinene til Siemens er rimelig dyre i Norge - vil anbefale Compaq EVO n800v (ca. 19500,- m/ 15.1 sxga+, DVD/CDRW, P4 1.6, 256, 30 GB) eller Zepto 2002 (med tilsvarende konfigurasjon), eller evnt. dell 4150. Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Det ser ikke så ille ut. Det som stiver opp prisen her er definivt den innebygde dvd/cd-rw spilleren. Det vil gå an å spille spill av typen Championship Manager osv, men det er definitivt ikke pc'en til å fragge med. Lenke til kommentar
Angelou Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Quote: Den 2002-08-25 20:47, MortenH skrev:Det ser ikke så ille ut. Det som stiver opp prisen her er definivt den innebygde dvd/cd-rw spilleren. Det vil gå an å spille spill av typen Championship Manager osv, men det er definitivt ikke pc'en til å fragge med. nah ikke si det.. du kan vel få fragga noen spøkelser i packman :razz: Lenke til kommentar
xerxes Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 det er altfor mye.. Du får mye bedre til 15000. Fujitsu er dessuten ikke det beste.. Jeg skal selge min nå (etter å ha brukt den på IT-studiet) og den kjøpte jeg for 19000 for et år siden. Den er bedre! Og en data går fort ned i pris. Kjøp heller noe på komplett.no eller itbutikken.no Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Quote: Den 2002-08-25 22:17, xerxes skrev:det er altfor mye.. Du får mye bedre til 15000. Bedre specs kan du få, utvilsomt. Men bedre kvalitet? Når man snakker om stasjonære PC-er, er jeg enig i at det stort sett bare er komponentene inne i maskinen som betyr noe. Men IMHO er det svært viktig at en laptop har tilfredsstillende byggekvalitet, godt tastatur og god pekeløsning, samt at den er relativt lett og tynn. Med tanke på det man vanligvis bruker en laptop til, er det ofte ikke nødvendig med topp ytelse, særlig ikke hvis man da må ofre noe av det jeg nevner ovenfor. Hvis hovedmålet var å skaffe seg en bærbar spillemaskin, ville det kanskje stille seg annerledes. Men jeg oppfatter det slik at det her er snakk om en maskin som først og fremst skal brukes til studier. Quote: Fujitsu er dessuten ikke det beste.. Jeg skal selge min nå (etter å ha brukt den på IT-studiet) og den kjøpte jeg for 19000 for et år siden. Den er bedre! Og en data går fort ned i pris. Kjøp heller noe på komplett.no eller itbutikken.no Hvilket merke vil du anbefale? Det er sikkert greit nok å kjøpe hos ITButikken, men de har jo mange merker -- bl.a. IBM, Compaq og Fujitsu Siemens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå