lobo14 Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Er det noen som kan annbefalle et program eller plugin til photoshop som tar camera shake? Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 (endret) Hummm.... det jeg kan anbefale er; -Bruk stativ! -Kjøp ett kamera eller objektiv med en form for optisk stabilisering -Ro deg heeelt ned før du tar bildet, og stå støtt som ett fjell -Legg deg ned på bakken, støtt kameraet mot noe Ok, det var ikke det du egentlig spurte etter... jeg kunne bare ikke la være (Alle forslagene ovenfor er seriøst ment og gode forslag også da!) Med camera shake, mener du altså bilder som er blitt blurry/uklare pga. at du ikke har klart å holde kameraet i ro? Eller er det objektene du har fotografert som har beveget seg, så det er bevegelsesuskarphet i det du har tatt bilde av? Hvis det ikke er altfor uskarpt pga. det ene eller det andre, så lek deg litt med USM (unsharp mask). Det er mitt eneste tips i PS sånn i farta, og det finnes der allerede (litt avhengig av hvilken versjon du har?). En ting til; jeg vet ikke hvordan kamera du har og mulighetene for å stille inn blender og lukkertid - men hvis du har innstillingsmuligheter så bruk så kort lukkertid og/eller så stor blenderåpning (minst mulig F tall) som mulig. Evt. bruk høyere ISO for å få ned lukkertiden, men det kan gå på bekostning av mer støy i bildene selvfølgelig (hvor mye er avhengig av type kamera). Endret 30. oktober 2005 av MrMagoo Lenke til kommentar
lobo14 Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 Takk for svar. Vet det, har stativ og bruker det ofte men noen ganger så er kamera med på tur uten stativet:-) Har noen bilder som er uklare pga at jeg ikke har holdt kamera i ro og skulle gjern ha fått "rettet" opp disse bildene. Lenke til kommentar
trondeh Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Hei! Ta en kikk på Picture Cooler. Den har i tillegg til å være et glimrende støyreduksjons verktøy også støtte for deconvolution og reduksjon av kamerarystelser: Antishake example. Hjemmesiden til Picture Cooler er Picture Cooler home mvh Trond Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå