Gå til innhold

Anbefalte innlegg

*kremt*... Hallo.. *kremt* (er mikrofonen på..?) :blush:

 

Vel, hei alle sammen..

 

Etter lange kvelder med lesing og studering av alle deres casemods, eller prosjekter her på forumet, så bare måtte jeg legge inn min egen - prosjektet er inspirert av dere alle, men holder av en ekstra knapp (tast?) på "Snekkern" - kjempegøy å lese om prosjektene dine!

 

Dette er mitt første prosjekt, og har en litt sånn småstolt følelse av den - men det er litt igjen ennå

 

post-87682-1130679921_thumb.jpg

 

Utgangspunkt:

En litt halvgammel Dell dimension 4550 - oppgradert til 1024mb ram og kvikket opp med en ekstra HDD på 120gb (den gamle var på 30gb) Kjøpte en 19" flatskjerm (http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=SAM913NSI) som måtte til i dette prosjektet.

 

Idé:

Jeg var litt lei av å måtte drasse med meg en hel masse forskjellige datating hver gang jeg skulle til en kompis å linke, samt at det hadde vært litt kuult med noe som ingen andre hadde - motivasjon og drømmer ble etterhvert skapt gjennom overklokking.no ;)

 

Nå ble det desverre ikke tatt noen bilder under selve bygginga. Derfor vil jeg prøve å forklare hvordan det 80% ferdige prosjektet fremstår (litt småmodifikasjoner nå som mangler)

 

post-87682-1130679946_thumb.jpg

 

Som dere ser av bildet, er alt sammen bygget av tre. Finskfinér tror jeg det heter på fagspråket (Snekkern?) Først bygget jeg en vanlig trekasse (mål: 45cmx85,5cmx27cm) med lokk og alt slik at det ikke var mulig å se inni. Deretter kappet vi av det som skulle bli lokket, slik at vi fikk to kasser (esker når de er uten lokk ;) Disse to "eskene" hadde da samme rammemål som ovenstående (naturligvis) men fikk ulik høyde. (16,5cm og 10,5cm)

 

Nå måtte jeg til med stikksaga for å lage pene hull til høyttalere og skjerm. Det hele ble ganske bra, men takk Gud for pyntelister, hehe!

 

Kassa skull ha elektrisk åpne/lukkemekanisme, så her ble det tre dager med stort sett tankevirksomhet, prøving, feiling og en håndfull prototypemekanismer før vi endelig fant en som faktisk fungerte... trodde vi :hmm: (trengte hjelp og moralsk støtte under deler av prosjektet)

 

post-87682-1130680095_thumb.jpg

 

Etter mange endringer med den endelige løsningen, så fant vi noe som fungerte: fronpartiet av to elektriske borrmaskiner (149,- pr stk på Europris :!: ) ble ribbet og montert langs sideveggene i kassen. borrmaskinene driver hver sitt gjengestag, som igjen drar en mutter fram og tilbake. Mutteren er sveiset fast i det metallstaget som går oppi den kassen med skjermen i (lokket). Det hele sitter igjen i skinner og et ledd. For å gjøre det hele enkelt: Når borremaskinene snurrer, så løftes lokket, samtidig som lokket blir dratt forover mot deg som sitter på stolen.. Dette for å få skjermen nærmere (plus en god del harry-faktor) Bruker et 12V/7,2A mini-batteri til å dra borrmaskinene - og planlegger å sette inn en vindusheisbryter fra en VW Carawelle 91-96mod (tror jeg) til å aktivere åpninga og lukkinga!

 

post-87682-1132235491_thumb.jpg

 

Nå ble det en masse sliping, pussing og maling! :hrm:

 

Etter dette, så var det til å gå løs på min Dell-maskin med rå makt og ei borremaskin - HDD og CD-ROM holdere sitter faktisk naglet fast innin Dell-original-kabinettet.. Ikke nå lenger!

 

post-87682-1130679970_thumb.jpg

 

Nesten ferdig prosjekt fremstår nå slik:

Hovedkort, to HDD, CD-ROM og DVD-ROM, floppy(måtte ha den), strømforsyning, bilstereoforsterker (gammelt rammel) samt en egen strømforsyning til forsterkeren (tatt fra en MAME-maskin).. alt har nå fått plass i bunnen på kassa mi. On/off-knappen er en modifisert nødstopp fra en lift. Disse låser normalt i posisjon når man trykker de ned, og man må vri på de for å "åpne" knappen igjen. Denne ble forsøkt åpnet, og etter et påfølgende "sprooiiing!" var denne låsefunkskjonen et saga blott. Fikk tak i en svart lampettledning (toleder med strømpe) som deretter ble skruvd inn i knappen, og deretter loddet til respektive plasser i et lite prinkort som normalt sitter bak on/off brytern på dellmaskina. Den funker :!:

 

Neste trinn:

HDD, CD-ROM og CPU-vifte støyer, så jeg planlegger å koste på meg en Zalman Resator1plus, eller Thermaltake Rocket vannkjølingssett (har ikke bestemt meg for hvilken så gjerne kom med forslag om hvilken of hvorfor) Da blir alle støysterke enheter (HDD, CD-ROM osv) bygget inn i en egen metallboks med masse dempemateriale. Komponentene i boksen skal vannavkjøles slik at de ikke blir for varme.

 

post-87682-1130679985_thumb.jpg

 

Når jeg har bestemt meg for hvilken vannkjølingspakke jeg skal gå for, så bærer det tilbake til verkstedet. samtidig så blir det montert på flere aluminium-pyntelister for å dekke over dårlig kappearbeid ;P I tillegg så blir on-off knappen montert litt penere - sannsynligvis på siden av skjermen, og inn i kassa slik at bare selve knappen stikker ut. I tillegg så skal bilforsterkeren få en egen on-off-bryter. Denne har jeg sett for meg designmessig at blir lik de store, kuule-overkillbryterne som ble brukt til den "elektriske-stol" synes de er litt tøffe å se på (bare den blir i miniatyr da, og sannsynligvis i kopper ;)

 

post-87682-1130680000_thumb.jpg

 

 

Takk til en kompis med tekniske kunnskaper for hjelp og motivasjon.

Takk til overklokking.no og alle forumbrukere for idéer.

 

EDIT: ser av bildene nå, at det blir en kraftig kosmetisk overhaling av kabeldragingen i kassa, samt at jeg prøver å gjemme alt i strømper ;)

Endret av jackjonsson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser veldig bra ut. Imponert over åpneren og påknappen var dødstøff.

Sikker på at vannkjøling er greia i en kasse jeg anntar skal flyttes en del. Resevoir og vann er da litt slit å dra på. Har ikke hatt vannkjøling selv men husk at det finnes betydelig mer stillegående vifter enn dell-standardtullet. Viftene trenger kanskje ikke gå så fort heller.

 

Men stå på. Ser bra ut :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe. Ja. Gigantisk laptop. Og den ble ikke så "bærbar" som planlagt.

 

Humbug: Enig. Tror nok det kanskje ikke er så smart med vannkjøling når den skal være flyttbar. Nå skal det sant sies at jeg ikke har flytta noe på PC'n på snart et år.. Dessuten er jeg usikker på hvordan jeg skal løse problemet med varme når jeg skal bygge inn CD-ROM og HDD i en lyd- og støtsikker boks. ER usikker på om vifter klarer jobben. Dessuten ser det sykt tøft ut med vannkjøling, hehe.

 

Goggen90: Neida, musa er en Razer Copperhead ;) (litt missfornøyd med den faktisk) PS: Wolfclawtastaturet er bestillt, men netshop klarer ikke å levere enda. :(

 

KlikkaBZerk: Har faktisk ikke plexi... Men der ga du meg en ide! Takk!

Endret av jackjonsson
Lenke til kommentar

OK! Etter flere forespørsler så har jeg valgt å legge ut prinsippet for løftemekanismen til kassa. Tilgi min magel på kunnskap angående avanserte tegneprogrammer, men her den ihvertfall på paint, hehe.

 

post-87682-1131038724_thumb.jpg

 

Håper dere skjønner litt av prinsippet her. Tegningen er ikke lik den virkelige konstruksjonen med tanke på størrelser i forhold til hverandre. F.eks. så peker "drastaget" rett opp istedet for på skrå som inntegnet her. Dette fordi stålarma (blå) er overdimensjonert for å vise de forskjellige delene litt bedre. I tillegg så er det kanskje viktig å nevne at gjengestaget har innfreset et spor i den enden som peker mot bakkanten av kassa, altså den som er opplagret. I tillegg så har kassa et 10mm hull i veggen der dette sporet er. Dette er en synkronisering mellom borrmaskinene da jeg kan bruke et skrujern direkte på gjengestaget for å kompensere for at f.eks den ene borrmaskina går bittelitt fortere enn den andre, slik at det over tid vil bli en liten forskyvning i løftehøyde. Et annet viktig punkt å påpeke om dere lager denne løftemekanismen, er at om borrmaskinene slutter å virke, så er kassa låst! (lol) Da må du begyne å demontere gitt, hehe. Derfor valgte jeg å la den bolten som går i sleidesporet på stålarma - være demonterbar fra utsiden. ved å fjerne denne så kan lokket løftes manuelt. ;) (bolten er merket med en rød "Z")

 

Takk!

Endret av jackjonsson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...