Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forhold mellom motorstørrelse og hk


paalov

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at noen biler med så lite som 1.6 l klarer dra ut så mye som 150 hk mens noen biler på 2.8 kun har 126 hk?

 

Stort volum med lite hester, har de noen fordel (som moment?) i forhold til motor med lite volum og mye heste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen ligger i teknologien.

 

Honda's 1.6 vtec maskin med 150 hester er bygget på en helt annen måte enn f.eks fords 2.9i med 150hk, selv om begge yter ca samme effekt.

 

Det blir sagt at store motorer med lite effekt er mer slitesterke og hardbarka, nettopp fordi det er tatt ut lite effekt fra de.

Lenke til kommentar

Det er mange ting som spiller inn på motorkarakteren

turbo, kompressor, slaglengde, kammer, korte/lange innsug

og listen fortsetter i det uendelige, men motorstørrelsen

er hovedfaktoren som bestemmer hvor mye moment en motor

yter, teknologi hjelper selvføgelig på (Vtec o.l) men det har sine ulemper, noe som har gitt oss ordtak "som livet starter ikke før 6000rpm" osv

Lenke til kommentar
280 gamp originalt vel?

 

Kadett'en min 60...

 

Mazda'n har jo Wankel og twin turbo da..

5080665[/snapback]

 

Nei, Wankel har 211 gamp... men det kan ikke sammenlignes med denne topicen, er jo ikke stempler, men trekantformede skiver som roterer. Wankel motorene har lavt moment, og "livet begynner ikke før 5000-6000 og kanskje enda høyere opp". Sperra ligger vel på 10000 rpm. Er ikke twinturbo på wankel, originalt da.

Lenke til kommentar

Turtall er et bra stikkord. Lager man motoren så man kan få enorme turtall (stor diameter og kort slaglengde ala Formel1) så kan man få skyhøy toppeffekt. Dreiemomentet på lave turtall blir da så og si fraværende. Med lang slaglengde og liten diameter får man ikke så voldsomt med hestekrefter å skryte av, men "draget" vil bli temmelig rått.

 

Og HK er rett og slett dreiemoment over en viss tid. Jo høyere turtall, jo mere får motoren gjort på samme tiden. (Husker ikke nøyaktig formel i farta).

Lenke til kommentar
Nei, Wankel har 211 gamp...

5081188[/snapback]

Det finnes ikke bare en type wankelmotor vet du. :)

 

RX-7 har fra 169hk til 280PS orginalt på 2. og 3. gen 13B-motorene.

5085659[/snapback]

 

Wankel motorer har jo drit lav komp da? så de må ha sykt turtall før kreftene kommer... til gjengjeld er det bare 3 roterende deler pr rotor i en wankel :p i motsetning til minst 40 på en ordinær motor :hmm:

Lenke til kommentar
Nei, Wankel har 211 gamp...

5081188[/snapback]

Det finnes ikke bare en type wankelmotor vet du. :)

 

RX-7 har fra 169hk til 280PS orginalt på 2. og 3. gen 13B-motorene.

5085659[/snapback]

 

Wankel motorer har jo drit lav komp da? så de må ha sykt turtall før kreftene kommer... til gjengjeld er det bare 3 roterende deler pr rotor i en wankel :p i motsetning til minst 40 på en ordinær motor :hmm:

5098930[/snapback]

 

Det som gjør at Wankelen har en slik karakter er p.g.a. dens konstruksjon med roterende skiver. En konvensjonell stempelmotor med råder og veiv utvikler rett og slett mer moment fordi større vekt snurrer rundt og bidrar til kraftreserver på relativt sett lavere turtall i forhold til en Wankelmotor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...