Rivers Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Hvordan er linser som er "beregnet" til å brukes på en digital speilrefleks å bruke på et analogt SLR eller en fullformats D-SLR (eks. 5D)? Typen 18-55mm, 10-22mm, 18-125mm... Ja, OK, du kan bruke dem, men hvordan blir da den optiske kvaliteten? Burde man ikke bruke disse på annet en kamera med en cropfaktor på 1,6? Mvh. meg! Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 (endret) EDIT: Du er litt tvetydig i posten din, men du må skille tydelig mellom linser som er oppdatert med linsebelegg tilpasset digitale sensorer (Sigma DG, Tamron Di m.m) og linser med billedsirkel tilpasset sensorer med APS-C-størrelse (Sigma DC, Canon EF-S, Nikon DX, Minolta DT, Tamron Di-II). De som kun har fått oppdatert noen linsebelegg vil du kunne bruke uten problem på filmkamera, men de med mindre billedsirkel vil gi deg større problemer. To av de linsene du nevner, 18-55 og 10-22 er, hvis du befinner deg i Canon-verdenen, utstyrt med et annet linsefeste, EF-S, slik at du er ute av stand til å montere dem på fullrammekamera i utgangspunktet. De vil også i teorien kunne ha linseelementer som blokkerer speilet når de fokuserer på uendelig. Felles for alle av linsene er dog at de vil vignettere særdeles kraftig (du vil se ikke bare mørke hjørner, men det som er av bilde vil ta form av en ring på midten som ikke trenger å være mye større enn apsc-sensoren på minste brennvidde) slik at de er ubrukelige i praksis. Jeg har prøvd Minoltas 18-70mm DT på min Maxxum 7, og her forsvinner den synlige vignetteringen mellom 24 og 28mm brennvidde. Det jeg imidlertid ikke kan se like godt uten å ha tatt noen bilder med kombinasjonen, er om det fortsatt er svakere vignettering ettersom en zoomer mot teleinstillingen. I praksis vil jeg derfor si at man vil være mye bedre tjent med å kjøpe egne linser til fullrammekamera, om de er digitale eller filmbaserte. En standardzoom får man vel gjerne med på kjøpet likevel? Mvh Kjetil Endret 30. oktober 2005 av rotekaizer Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 Tok et søk i produktguiden. "D-SLR" linsene til Canon er jo EF-S. Dumme meg som ikke så det før Det er selvfølgelig EF-linser som er intressange. Interessen for fullformat er fordi disse har større søker. Bare for å ha nevnt det, så er dette de linsene jeg vurderer (+ ved de som frister mest... tror jeg ): +Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM 3935kr +Sigma 18-50mm F2.8 EX DC 3750kr Canon EF 17-40 f/4L USM 6598kr (litt lite zoomområde, men bra vidvinkel til fullformat) +Canon EF 70-200mm f/4L USM 5998kr (lite zoom på fullformat) Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG/HSM 7990kr Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro 2150kr (ikke spesielt lyssterk, billig og grei...) Canon EF 200mm f/2.8L II USM 6746kr (ikke zoom) Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Bare for å ha nevnt det, så er dette de linsene jeg vurderer (+ ved de som frister mest... tror jeg ):+Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM 3935kr +Sigma 18-50mm F2.8 EX DC 3750kr Er usikker hva du mener, men tenkte å gjøre deg oppmerksom på at begge disse objektivene er tilpasset APS-C sensor, mao ikke vil kunne passe en fullformat kamera. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 Er usikker hva du mener, men tenkte å gjøre deg oppmerksom på at begge disse objektivene er tilpasset APS-C sensor, mao ikke vil kunne passe en fullformat kamera. 5080621[/snapback] Ahurgh! Damit! Da er det vel Canon 17-40 som frister mest. Og fullformats vidvinkel har jeg fra før (Sigma 20mm 1.8) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå