Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN-nettverkskort fungerer ikke i Win 98SE

Anbefalte innlegg

Svigers har fått UPC Chello i huset, men vi har problemer med å få nettverkskortet til å virke.

Vi har prøvd et par identiske Jensen-kort, samt et D-Link-kort. Vi klarer å installere drivere, og kortet vises i nettverksoppsettet i Kontrollpanelet. Likevel fungerer ikke kortet.

Når vi kjører programmet der man kan frigi kortet og sette opp ny IP-adresse, fungerer det ikke. Man kan velge kortet, men IP-adressen nullstilles ikke.

Har kontaktet UPC, men siden problemet skyldes nettverkskortet, har de ikke kunnet gi noe eksakt svar. Men vi er enige om at det må skyldes nettverkskortet, og de har prøvd å hjelpe og eliminere feilårsaker så godt de har kunnet.

Ved oppstart av Windows (bruker Win 98 SE) får vi meldinger om at filer mangler:

"Finner ikke enhetsfil som trengs for Windows eller et Windows-program" vnetsup.vxd, vredir.vxd og dfs.vxd

"Kan ikke laste biblioteket for dynamiske koblinger"

msnp32.dll

Etter å ha trykket enter noen ganger, starter Windows opp, og et feilmeldingsvindu kommer opp:

"Alle eller noen av følgende funksjoner er utilgjengelige:"

Microsoft Network

Har sjekka i nettverksoppsettet at Microsoft nettverk er aktivert, og ikke familiepålogging eller andre alternativ.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti dette før i Windows 98 SE. Det eg måtte gjera var å Høyreklikke Andre maskiner -> Egenskaper. Deretter måtte eg slette alle ting som låg der. Veldig viktig var det at nettverkskortet var det siste som blei sletta. Restart maskinen, og prøv å sette opp på nytt. Alt virka for meg etter 3-4 restarter ;)

Lenke til kommentar

agvg:

Det har jeg prøvd, og filer er blitt hentet fra Win98-cd'en. Men likevel virker det ikke. Men jeg kan godt forsøke det en gang til.

Vet snart ikke hva jeg _ikke_ har prøvd, he he. Surt å ikke få det til, men selvfølgelig mest surt for svigers.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
agvg:

Det har jeg prøvd, og filer er blitt hentet fra Win98-cd'en. Men likevel virker det ikke. Men jeg kan godt forsøke det en gang til.

Vet snart ikke hva jeg  _ikke_ har prøvd, he he. Surt å ikke få det til, men selvfølgelig mest surt for svigers.

5078927[/snapback]

Du kan prøve og legge inn disse filene du mangler fra win98SE CD-en, du har et eget program i win98 for og gjenopprette systemfiler start > tilbehør > systemverktøy

Lenke til kommentar

Jeg sitter ikke foran maskinen deres nå, men tar utskrift av de rådene dere velvillig har delt med meg.

Jeg vil først og fremst prøve Win 98, men har Win 2000 i bakhånd, dersom problemet ikke skulle bli løst. Likte Win 2000 veldig godt, men bruker nå XP. Men det blir en annen diskusjon :)

Jeg skal gi dere beskjed om hvordan det har gått, når jeg har vært hos svigers og prøvd å rette opp problemet.

Lenke til kommentar
Jeg skal gi dere beskjed om hvordan det har gått, når jeg har vært hos svigers og prøvd å rette opp problemet.

5079010[/snapback]

Det som har skjedd er nok at noen har prøvd og innstallere kortet og ikke hatt win98 CD-en, trykker man avbryt når maskinen søker etter filene så vil dette skje.

Rådet med og fjerne alt eller legge inn de manglende filene manuellt bør løse dette.

Lenke til kommentar

agvg:

Jeg har hatt CDen, men har nok gjort den feilen du antyder, altså trykket avbryt. Men da jeg reinstallerte Win 98, hadde jeg kopiert CDen på C:\, og installerte derfra. Det var der filer ble hentet fra uten problemer da jeg prøvde å installere divere til kortet igjen.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
agvg:

Jeg har hatt CDen, men har nok gjort den feilen du antyder, altså trykket avbryt. Men da jeg reinstallerte Win 98, hadde jeg kopiert CDen på C:\, og installerte derfra. Det var der filer ble hentet fra uten problemer da jeg prøvde å installere divere til kortet igjen.

5079052[/snapback]

Svjv er problemet at alle referanser til de manglende filene ligger i systemet og ergo prøver den ikke og legge de inn igjen på forsøk nr 2.

Tar bare noen sekunder og kopiere inn filene med filsystemverktøyet til win98.

Lenke til kommentar
Legg inn Windows 2000. punktum. 98 er no dritt

5078957[/snapback]

tull og tøys, dette er et enkelt problem og løse.

Skal man bytte OS kan man nesten bytte maskin i og med w2k koster endel penger.

5078968[/snapback]

Selv om det er et enkelt problem å fikse så forandrer det ikke faktum at Windows 98 er et dårlig OS :)

Lenke til kommentar

Gromit:

Ja, Win 98 er et dårlig OS, det er jo bare en oppsminka versjon av Win 95. Men det er nå engang Win 98 svigers har, uansett hva man mener om det. Det var ikke en OS-diskusjon jeg ba om hjelp til :)

Som jeg skrev tidligere; dersom jeg ikke skulle få det til i det hele tatt, kan det bli aktuelt med Win 2000. Maskinen til svigers skal klare å kjøre det.

Lenke til kommentar

Prøvde igjen i går, men uten å lykkes.

Filsystemverktøyet i Win 98 fant jeg ikke, og selv om jeg vet hvilke filer som mangler, vet jeg ikke hvor de skal legges.

"Andre maskiner" fantes ikke på denne PCen. Det var jo rart, for det pleier det da å være.

Har ellers prøvd å fjerne driverne for nettverkskortet flere ganger, men uten hell. Nå spør ikke maskinen etter windows-cd'en, men installerer kortet uten videre.

Lenke til kommentar

Jeg installerte Win98 på nytt (oppå den eksisterende) og la drivere etc inn på nytt, men det ble ikke bedre. Det eneste var at de manglende filene under oppstart nå var på plass.

Sviger tok med hele dritten til et PC-verksted, og der fiksa de hele dritten på null komma svisj. Vet ennå ikke hva de gjorde, men alt er nå i orden. Jeg sliter en del med selvfølelsen akkurat nå, men det viktigste er at det hele ordnet seg til slutt.

Tusen, tusen takk til alle dere som har kommet med råd og tips til meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...