Gå til innhold

Forms som gjør to actions

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lager et hjemmesnekra system for en webside jeg drifter. Systemet skal fungere slik at man fyller ut et skjema(form) og trykker send. Da skal det komme opp en ekstern ("_blank") side i tillegg til en ny side i samme vindu.

Jeg har laget skjemaet ferdig og siden som skal komme i samme vindu. Dette fungerer kjempefint. Men jeg får ikke "submit"-knappen til å sende to actions. Den kan bare enten åpne i samme vindu, eller ekstern. Ikke begge deler altså.

Jeg har søkt en del på nettet og funnet mange med samme problem. Det jeg ser er at de fleste foreslår javascript. Det er forsåvidt greit det, men alle forklaringen på script er så vanskelige. Så det blir litt vrient å putte inn.

Her er litt kode:

<form action="addboat.php"; method="post">
...
...
<input name="submit" type="submit" value="Neste">

Jeg vil altså at i det man trykker "Neste" så åpnes det en ekstern side og vinduet du er i går til en ny. Til sammen to sider.

(Siden som skjemaet ligger på er foreløpig en html-side, hvis det har noe å si...)

Hva slags løsning passer meg best her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig jeg ikke har noe med det, men jeg ville prøvd alt jeg kunne å finne en annen løsning. Dette fordi bruk av javascript dramatisk reduserer tilgjengelighet; det er mange som av forskjellige grunner ikke kjører javascript, eller bruker en browser uten støtte for dette. Enkelte browsere vil også blokkere pop-up-vinduet.

Dette er selvsagt din egen sak. :)

Lenke til kommentar

Vil koden som MC2 la ut åpne et pop-up vindu, type reklame, og ikke et vanlig "target="_blank" vindu?

For jeg har enda ikke opplevd at target="_blank" blir blokkert. En blokkering er uansett ikke ønskelig nei.

Jeg har aldri vært borti browsere som ikke støtter javascript... Er det noen vanlige borwsere som ikke gjør det?

Jeg skal prøve koden etterpå, takk :)

Kom gjerne med mer input hvis dere har det.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke mange vanlige browsere som ikke støtter javascript. Likevel viser w3schools statistikk for juli 2005 at kun 90% har støtte for javascript, dvs at det er mange som har det avslått.

Man må selvsagt se dette i forhold til hvilken brukergruppe man lager siden for, men en side som skal ha et veldig bredt brukerspekter burde ikke bruke javascript på nødvendige funksjoner (bare på "ekstrafunksjoner").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...