Gå til innhold

Kjøle "alt i kabbis", praktisk mulig? trenger?

Anbefalte innlegg

Meg: Lurer litt på vannkjøling. Er totalt grønn på området, men vil klokke litt når jeg kjøper X2 3800+ :dribble:

En stille maskin er også å foretrekke :)

så da var spørsmålet. Hvor mye kan jeg vannkjøle og samtidig opprettholde god effekt på vannkjølinga.

det finnes jo vannkjøling til GPU, CPU, NB, HDD... er det praktisk mulig å kjøle ned "alt" inne i kabinettet med en vannkjøligsloop? muligens også 2 HDs i tillegg til alle "chips"? Vet at PSU er rimelig umulig å vannkjøle da...

Og isåfall, hva trenger jeg? Av vannpumpe, raddis og slikt? Selve kjøleblokkene er jo relativt enkle å finne selv (skjønt jeg blir ikke sur hvis noen kan peke meg mot noen gode ;)), men det hadde vært fint om noen kunne peke mot noen raddis/pumpe/reservoar som er store/effektive nok til å håndtere en slik jobb?

Ideelt sett ville jeg ha kjølt NB, CPU, GPU, en 7200rpm disk og en Raptor 10,000rpm disk? mulig?

Og ikke minst, hvor mye koster galskapen? :p holder ett budsjett på ca 3000?

edit: og ikke minst, regner med jeg trenger ett stoort kabinett til dette galskapet, noen som kan anbefale noe slikt til ett slikt prosjekt? tenkt litt på CM stacker...

edit2: i denne tråden som omhandler vannkjøling til RAM ser vi bilder av en som har kjølt "alt"...så jeg regner med det går?

http://www.aqua-computer-systeme.de/cgi-bi...;num=1124401189

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personelig har eg fulgt Aqua Computer og er stor fornøyd med produkta, når det gjelder PSU så kan du få kjøpt per idag vannkjølte.

Når det gjelder rammen og at du skal ha AMD så må du ha to sanne brikker, AMD'en og Dualchannel altså, hehe:)

Pris er opptil kva kvalitet du skal ha, men med første tanke trur eg ikkje at du får alt vannkjølt...

Lenke til kommentar

greit å kjøpe ferdig, men jeg mente selvgjort vannkjøling av PSU... :)

lurte først på om jeg skulle kjøpe i deler, men komplett sett virker jo fint...regner med jeg trenger ekstra slanger og slikt uansett hvis jeg skal sette på GPU/NG blokker da? Men hovedbekymringen min er effekt/vannflyt og slikt. Om det blir nok til å kjøle/klokke en X2 3800 samt ett 7800GT

er det noen begrensning på hva man kan sette på systemet? 2 ram kjølere også? :p

Lenke til kommentar

jepp, lodde = "umulig" for meg :p

uansett, for vanskelig for at jeg, som nybegynner på vannavkjøling tilogmed vil våge å begi meg ut på.

Å bygge kabbis i akvarie og kjøle med olje er også rimelig uaktuellt :p

Tror jeg går for en HD, CPU, GPU løsning. (Hørt at det er vanskelig å få kjølt NB på DFI nForce4 med custom kjøler uansett :/ ). Skulle likt å fått vannkjøl på ram og NB også da.

Bryr meg ikke om utseende på innsiden av kabinettet (om det skulle ha noen betydning for hva folk mener er praktisk mulig/estetisk o.s.v...)

Lenke til kommentar

Her er mitt kabbis med kjøling på det meste utenom PSU og ram.

I dette oppsettet så har jeg 1 stk 240mm + 2x120mm radiatorer men kjører det nå med en 120mm radiator mindre uten at det går noe særlig utover temperaturene.

Kan da kjøre stabilt på 2950MHz med en Sandie 3700@33°C idle og 42-44°C load ved 24°C i rommet.

post-71163-1130960434_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Er det harddisk kjølere jeg ser to av der?

tror du det er gjørbart å kjøle RAM også, ved bruk av en monster stor radiator eller 2 seriekobla elns?

5096600[/snapback]

Det stemmer at du ser to harddisk kjølere med Samsung Spinpoint innebygget.

Du må legge øret helt inntil for å høre diskene så disse er så godt som lydløse og ikke minst kalde og gode.

Når det gjelder rammen så er ikke det noe problem å kjøle disse i tillegg da rammen ikke git fra seg noe særlig varme.

Vil tro at effekten som skall fjernes fra rammen ligger i område 7-10 Watt som blir lite i forhold til effekten som skall fjernes fra CPU og GPU.

Gå du for en trippel radiator ligger du bra an.

Trenger heller ikke noen monsterpumpe. Jeg bruker selv en Mist pumpe som yter 300 liter i timen og det er mer eller nokk.

PS. De skjemmer ikke ut kabinettet heller harddisk kjølerene fra Aquacomputer.

post-71163-1130962706_thumb.jpg

Endret av Obix
Lenke til kommentar
Ideelt sett ville jeg ha kjølt NB, CPU, GPU, en 7200rpm disk og en Raptor 10,000rpm disk? mulig?

Har selv kjølt Nb, CPU,GPU og tre 7200 disker med en 2 x 120 BIE radiator og en Eheim pumpe uten problemer .

EDIT: Det var en P4 3,2 cpu og et hefftig grafikkort jeg brukte da.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...