Gå til innhold

VSYNC låst til 60 fps?!


Anbefalte innlegg

Jeg har et ATI X800 XT og en Samsung 193T.

Jeg har VSYNC Always On på både OpenGL og Direct 3D i Windows.

Jeg kjører skjermen på 70 Hz på alle oppløsninger.

 

Hvorfor i huleste låser VSYNC fps'en til 60 i stedet for 70 i spill, og hva kan jeg gjøre med det?

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er LCD skjermer laget for å kjøre i 60 Hz, og flimrer ikke da. Skal være slik. At du setter skjermen i 70 Hz har ingenting å si. Hvorsan VSYNC fungerer, må du nesten lese deg til selv eller spørre noen andre. Men du trenger ikke å ha på det.

Lenke til kommentar

Det stod da vitterlig 70hz på komplett.no da jeg kjøpte skjermen?

De har flere LCD skjermer i dag hvor det til og med står 75hz...

Med riktige drivere for både skjermkort og skjerm viser også Windows 70 Hz som standard, maksimal oppdateringsfrekvens.

Kan noen bekrefte at alle LCD skjermer kjører på 60 Hz? Jeg vet godt at de ikke flimrer på denne frekvensen, men det må da være noen som oppdaterer bildet fortere enn det?

 

Vet forøvrig hvordan vsync fungerer og jo, jeg trenger det på denne skjermen om jeg vil unngå "tearing," noe jeg finner særs irriterende.

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

altså, LCD skjermer har jo ikke oppdateringsfrekvens på den måten CRT skjermer har, derfor blir det vel litt feil å si at en LCD skjerm har en viss "Hz"?

 

pixlene på en LCD skjerm er jo enten av eller på og alle kan skiftes samtidig? (altså ikke fra toppen og ned f.eks.)

 

LCD skjermer måles jo i hvor for en enkelt pixel klarer å skifte fra farge X til farge Y og tilbake til farge X igjen.

 

så lcd skjermer flimrer ikke, men du kan oppleve ettersleng (at punkter ikke klarer å skifte farge raskt nok, er det ikke?)

 

sikkert mye feil her som LCD guruene på forum kan rette på imorgen :p

 

 

edit: utifra denne tråden: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=...93&page=1&pp=20

 

ser det ut som du bør slå av vsynch og slå på trippelbuffering. Da får du bedre FPS og slipper tearing tydeligvis..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Triple Buffering er fint og flott det, men det virker f.eks. ikke i Direct 3D uten at programmet selv støtter det. Jeg har nå vært inne på skjerminnstillingene og tatt et screenshot (med kamera) som viser at skjermen faktisk kjører på 70 Hz.

 

http://gothtec.homeip.net/stuff/70hz.jpg

 

Spørsmålet mitt er egentlig fortsatt om noen vet hvordan jeg kan få Windows til å kjøre vsync på 70 fps i stedet for 60...

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

Lastet ned et program som heter RefreshLock. Det fikk VSYNC til å gå på 70 fps i de fleste spill. Spillet jeg spiller nå går likevel fortsatt på 60 FPS, trolig fordi skjermen sier den kjører på 1280x1023. Ja, ETT TUSEN OG TJUETRE! Denne oppløsningen har ikke RefreshLock støtte for.

 

Dette er tydeligvis resultatet når den strekker et bilde fra 1280x960. Får vel bare leve med 60 FPS i gamle, teite spill som ikke støtter 5:4 skjermer... med mindre noen har forslag?

Lenke til kommentar

Kjører du skjermen i 70 Hz og har på VSYNC, så vil ikke fps'n i spilla dine gå høyere enn 70. Noe som tar bort tearing. Tar du av VSYNC og bruker programmet FRAPS mens du spiller, så ser du at fps'n går høyere enn 70 selv om skjermen din bare kjører i 70 Hz.

 

Jeg kan ikke nok om LCD til å forklare deg dette skikkelig, men 60 Hz er det LCD skjermer skal kjøres i, selv om enkelte støtter 75 Hz. Dessuten klarer ikke det mennesklige øyet å oppfatte mer enn 60 fps heller (spill) og 30 fps (filmer)

Lenke til kommentar

feil feil feil feil feil feil feil.

Menneskeøyet klarer å oppfatte MYE MYE mer enn 60fps.

eldste feilantagelsen i verden...

 

grunnen til at 30 fps er nok på TV = motion Blur. TV viser ikke enkeltframes.

 

ting folk burde lese om emnet:

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

http://www.firingsquad.com/features/faceof...fps/default.asp

http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html

http://www.daniele.ch/school/30vs60/30vs60_1.html

 

 

og hvis du fremdeles ikke tror meg (og talløse andre), prøv ett lite eksperiment.

 

start ett spill du normalt får veldig god ytelse i (60fps++)

definer at spillet ikke kan kjøre mer enn 30FPS (I cs/HL kan du f.eks. skrive "FPS_MAX 30" i console for å begrense spillet til 30fps.

spill i 5 minutter også sett det tilbake til "FPS_max 60" og se om du merker forskjell...så post her. Og hvis du ikke merker forskjell, anbefaler jeg at du Går, ikke kjører, til en øyedoktor, for det er tydeligvis noe galt med øyene dine!

 

Forskjellen fra f.eks. 100fps til 60fps er mindre markant enn 60vs30fps i spill, men tro meg, folk merker forskjellen...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Vsync har i aller høyeste grad noe med oppdateringsfrekvensen til skjermen. Det er jo akkurat den vertikale oppdateringen av skjermen og skjermkortet som SKAL synkroniseres ved bruk av vsync. Selvsagt har begge deler noe å si. Ellers hadde det ikke vært noe å synkronisere, hadde det? Du kan ikke synkronisere to armbåndsur uten å bruke flere enn ett...

 

Øyet kan se mye mer enn 60 bilder i sekundet. Dermed basta.

 

NOEN LCD-skjermer kan oppdateres fortere enn 60 ganger i sekundet og kan derfor kjøres på f.eks. 70 hz, som min.

 

Når skjermen er i stand til å vise 70 bilder i sekundet er det absolutt en fordel at vsync-funksjonen får med seg det. Dette har jeg nå fått til for alle standard oppløsninger.

 

1280x1023, derimot...

 

 

EDIT: Forøvrig er det også "innstillingene på skjermkortet" som bestemmer oppdateringsfrekvensen på skjermen. Du har aldri gått inn på onscreen-menyen og satt skjermen til 100 Hz, har du?

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
60Hz for LCD er en del av DVI spesifikasjonen...

5079704[/snapback]

 

Vel, min kjører nå på 70 og liker seg der.

5079713[/snapback]

Sikker på at du bruker DVI?

5097779[/snapback]

 

Se screenshotet jeg posta høyere oppe. Det står "digital."

Hvit, tykk og heller dyr kabel. Står ikke i VGA eller TV-ut-pluggen.

Joda, jeg kjører DVI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...