Gå til innhold

Samsung SyncMaster 913B/930B - Hvilken er best?

Arne_F

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte å bytte ut den "gamle" skjermen min mot en 19".

Det står mellom:

-Samsung Syncmaster 930BF. Respondstiden er på 4ms, lysstyrken er på 270 cd/m2, kontrasten er på 700:1 og TCO 99.

- Samsung SyncMaster 913B. Respondstiden er på 8ms, lysstyrken er på 300 cd/m2, kontrasten er på 700:1 og TCO 03.

Rent spesifikasjonsmessig er 930BF bedre, men i prisguiden er det klager på fargene. i tillegg skremmer TCO standaren meg litt.

913B skal ha 4ms tregere responstid, men TCO standaren er jo bedre.

Er det noen her som har noen meninger/erfaringer?

Mvh. Rune F.

Endret av Rune_F
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få TCO 03 stempelet kan ikke skjerm-rammen være svart pga kontrast mellom skjembildet og skjermramme. Det er som regel eneste forskjell på helt nye skjermer med ulik TCO.

Det er jo kommet en skjerm som heter Samsung 940B også. Den også har 8 ms, men forskjellen mellom 4ms og 8 ms er minimal fordi de er målt på forskjellig måte. "Grå-til-grå" vs ISO "helt av-helt på". De bruker samme panel, men den "kjappe" bruker overdrive teknologi. Det fører til dårligere lysstyrke/farger.

Lenke til kommentar

Min personlige meining. Ja.

930BF er et svar på markedets ensidige krav om raskere responstid. De manipulerer resultatene for å kunne oppgi 2 og 4 ms. Forbukere klarer ikke å forholde seg til alle mulige parametere ang skjermkvalitet og har derfor trykket responstid til sitt bryst. Dette er det letteste å selge forbrukerene. Akkurat samme problemstilling har en på digitlakamerafronten med megapiksel-racet.

Hvorfor selger samme fabrikant modeller med senere responstid dersom de bare var dårligere?

913B og 940B virker ganske like. 940B er jo nyest da, men koster noen få hundringser mer.

Les diskusjon her!

Endret av Slimshady
Lenke til kommentar

Tusen takk for saklige svar, Slimshady. :)

Den gamle skjermen streiket nå nylig, så det er ganske hastverk. Derfor ville jeg ikke vente på 940B, til tross for at du sa at det var et alternativ.

Jeg så litt på nettet og fant at mpx hadde 2 igjen av 940B på lager, og da blir det den.

Takk igjen!

Mvh. Rune F.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...