Gå til innhold

ASUS A7N8X DeLuxe - Defekt DIMM slot?

havar

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet er at jeg ikke får maskinen til å kjøre stabilt om jeg monterer en RAM-brikke i sloten merket DIMM1 på hovedkortet.(som av en eller annen grunn kommer opp som Slot2/DIMM2 i CPU-Z og Everest...) Jeg mener å ha vært borti at noen har hatt lignende problemer, men har ikke funnet ut om dette er en særegenhet for modellen generelt, eller om kortet er defekt. Brikkene som nå står i DIMM2 og DIMM3 (1 og 3 i Everest og CPU-Z) er et matced pair fra TwinMos, og det er PC3200 på 512Mb. Den tredje brikken er naturlig nok ikke matchet med de to andre, men spesifikasjonene er like, og dette er også en TwinMos-brikke.

Om noen kan komme med et godt råd her, så jeg får alle tre brikkene i drift, hadde jeg blitt meget glad. Jeg håper at jeg i en stresset situasjon bare har oversett noe vesentlig, men jeg er vel neppe så heldig..? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hvor godt rådet er, men siden kortet har minnerelaterte rettelser i Bios ville jeg prøvd en oppdatering. Omtalt er Hynix, PSC (bl.a. Veritech) og Mosel.

Twinmos er problematisk på mange hovedkort, og en kan jo håpe at rettelsene bidrar positivt. Btw. jeg har noen Twinmos brikker her med Hynix chip, men sånt varierer.

OBS! eventuelt før flash, sjekk asus-kortets PCB revisjon. En feil der betyr som kjent meget stabil og død maskin.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk lagt inn siste BIOS-versjon allerede (1008), men det finnes en versjon som kun har beta-status (1009). Denne er jeg litt usikker på, og vil foreløpig ikke flashe med denne. Først vil jeg i såfall se om jeg kan finne ut om eventuelt negative sider ved denne versjonen. Det du sier om problemer med TwinMos bør jeg kanskje forske litt på. Jeg har en annen PC med to Corsair-brikker i, kanskje jeg får prøve en mix, men jeg sitter da uansett med minst en TwinMos-brikke for å få fylt alle tre slotene...

Takk for tips! ;)

Lenke til kommentar

Jeg har et lignende problem med mitt Asus A7N8X DeLuxe. Kjørte 3 minnebrikker en stund smertefritt, hvorav 2 matcha. Etter en biosoppdatering(1007->1008) begynte ting å gå gale. Systemet hang seg, feilmeldinger osv. en test med MEM86 ga en feilmelding. Jeg prøvde meg å finne den riktige brikka hvor feilen lå og tok den ut i håp om å rette på feilen. Feilen ble rettet, men jeg ga meg ikke der. Siden det aldri hadde vært noe feil med minnebrikka tidligere fortsatte jeg å prøve litt med brikka i det forskjellige slotene. Det viste seg at feilen ikke fuglte minnebrikka og feilen var heller ikke låst til en spesifikk slot. Det var heller kombinasjoene av de tre brikkene som gjorde utslaget. Jeg løste problemet rett og slett ved å fjerne den tredje brikka og la det matcha paret stå i. Av en eller annen grunn var bios ver. 1008 mer følsom når det gjelder RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...