Gå til innhold

Vill ikke starte, trur det er harddisken

-kga-

Anbefalte innlegg

Den bærbare pc`n min svartna pluttselig, og når jeg starta opp pc`n ingen så kommer jeg til der hvor jeg velger os. Etter det så kommer det blåskjerm og det restarter. Slik fortsetter det helt til jeg skrur av.

Når jeg prøvde innstalere xp på nytt så feiler formateringa av disken. Det kommer en melding om at det er noe gærent med disken.

Er det disken min det er noe med da, eller er det no feil med selve pc`n?

Og hvordan sjekker jeg om den fungerer eller ikke, kan jeg sette den på noe vis inn i min stasjonære pc, eller må jeg spørre noen med bærbar om de gidder sjekke den?

EDIT:

Har prøvd div formaterings programer og harddisk tools som ligger på "ultimate boot cd".

Ingen klarer lese noe på disken, eller formatere den.

Noen sier disken er damged

En annen kommer med error på vær sektor den går gjennom når den skal prøve og formatere.

Trur dere det går ann å bare senne disken inn på garantien, eller må jeg sende hele pc`n. Presterte nemmelig og ødlegge en klistrelapp som det sto garanti safe på når jeg leita etter hvor harddisken var. Har null peiling på hvordan en bærbar er bygd opp, ov viste ikkehvor den lå. Planen var nemmelig og prøve den disken på den stasjonære, men kontaktenne stemte ikke. :blush:

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den bærbare pc`n min svartna pluttselig, og når jeg starta opp pc`n ingen så kommer jeg til der hvor jeg velger os. Etter det så kommer det blåskjerm og det restarter. Slik fortsetter det helt til jeg skrur av.

Når jeg prøvde innstalere xp på nytt så feiler formateringa av disken. Det kommer en melding om at det er noe gærent med disken.

Er det disken min det er noe med da, eller er det no feil med selve pc`n?

Og hvordan sjekker jeg om den fungerer eller ikke, kan jeg sette den på noe vis inn i min stasjonære pc, eller må jeg spørre noen med bærbar om de gidder sjekke den?

5076806[/snapback]

Jeg legger merke til at det stopper når du kommer til valg av OS. Kan det være en datafeil i MBR seksjonen på disken? (hvis det ikke er en fysisk feil med disken da).

Se om det går an å starte maskinen i DOS (du kan f.eks. brenne innholdet av en gammeldags boot diskett til en "bootable" cd). Når kommandolinjen kommer opp, skriv

fdisk /mbr

og trykk enter. Prøv nå og starte som vanlig, eller formatere.

Lenke til kommentar
Lasta ned "ultimate boot cd" og der lå det noen forskjellige dos boot greier. Funker disse ordentlig, slik som orginal DOS?

skrev fdisk /mbr

Da kom dette opp

LABCACHE flush: write error.e080/LBA#0101

5077620[/snapback]

prøv å bare skriv bare

fdisk

og trykk enter (og svar ja på evt spørsmål som følger)

kommer noe opp?

Lenke til kommentar

Har prøvd div formaterings programer og harddisk tools som ligger på "ultimate boot cd".

Ingen klarer lese noe på disken, eller formatere den.

Noen sier disken er damged

En annen kommer med error på vær sektor den går gjennom når den skal prøve og formatere.

Prøvde bare taste fdisk og prøvde meg fram litt der, men det hjalp ikke en dritt. Så ikke ut som noe av det funka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...