Gå til innhold

Lage støydempende boks til PC

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en Shuttle SN41G2 stående i stua. Etter å ha installert et nytt skjermkort og en ekstra harddisk har den blitt så varm at vifta går på full guff hele tiden (riktignok bare en liten økning fra tidligere, men nå er det ekstra irriterende). Det er stort sett bare PSU- og CPU-vifta som bråker. Jeg tenkte å bygge en støydempende boks å putte PC'en i, og så gjemme hele greia under hjørnebordet.

Er det mulig å nærmest fjerne støyet på denne måten? Jeg har en del plass under bordet (og sidene er dekket av sofaen, så det som er under synes ikke).

Har dere noen tips? Evt. vet dere om en tutorial? Trenger vel litt luftgjennomstrømning og kanskje støydempende materialer i veggene på boksen?

Takk på forhånd!

Endret av prismejon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIPFA80120UV

+

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=4412FGL

Sett dette bakpå maskinen, og fjern viften som står inni, så vil du få mye bedre lufttrekk. I samme slengen kan det anbefales å klippe bort metallgitteret på baksiden.

Så, tilbake til det du tenkte på, nemlig en kasse å har rundt den.

Dette vil gå helt greit, men husk 5-10 cm plass på hver horisontale side av kabinettet slik at den får trekt til seg godt nok med luft. Bunnplaten bør være dekket av myk gummi, gjerne 1-2 cm i tykkelse, event 1 cm med støydempende materiale i bunn. I front av denne kassen, event på sidene setter du filtre minst 2 stk. Da får du nok luft inn, samt at du slipper masse støv inn i maskinen. Topplokket på hele konstruksjonen bør kunne plukkes av, for å kunne sette inn maskinen/kople til evt. ledninger lett og enkelt/evt. rengjøring. Aller helst burde det være vifter bak dette, men hvordan en skal kople dette til maskinen er jeg ikke helt sikker på. Mener dog at SN41G2 skal ha minst 3 tilkoplingspunkt for vifter på hovedkortet. En Viftekontroller i front på ytterkabinettet kunne kansje vært veien å gå.

En helt gyldig løsning på hvordan du skal få til AV/PÅ knapp vet jeg ikke. DVD/CD-ROM ville være best om det var eksternt, i et usb-kabinett.

(det kan selvfølgelig være fullt av huller i ideene mine, men de er til for å slaktes)

mm

post-48432-1130761652_thumb.png

post-48432-1130761665_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...