Gå til innhold

Hudkremer -snake oil eller kilden til evig ungdom?

Langbein

Anbefalte innlegg

Debatten om hygiene sporet litt av, og begynte å dreie seg mer om hudkremer for å bevare huden ung, og hvordan disse fæle "raddisene" (frie radikaler) driver å ødelegger hudcellenene våre.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=485121&st=80

Tenkte derfor å fortsette diskusjonen her. Sikkert andre som også har meninger om dette. Er det noe poeng for friske mennesker å kjøpe dyre hudkremer? Eller ender de opp akkurat like skrukkete som alle andre?

Jeg er i hvertfall av den oppfatning at slike ikke-reseptbelagte kremer kun har en viss effekt der og da på huden, og slett ikke forhindrer aldring. Det er heller ikke noe "must" å bruke slike kremer med mindre man faktisk har tørr hud, (atopisk) eksem, psoriasis o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt atopisk eksem. Fikk vel "diagnosen" da jeg var rundt åtte. De jeg da fikk beskjed om var å smøre meg inn med normal fuktighetskrem, jeg brukte en britisk en (MED e-vitaminer!) morgen og kveld, etter en vask av ansiktet med mildt ansiktsrens. I tillegg hadde jeg en kortison-krem, reseptbelagt, jeg skulle bruke morgen og kveld PÅ eksemet. Dette drev jeg på med fra rundt åtte-ni års alderen.

Jeg har i dag veldig fin hud(!), og i følge min kjære hudpleier veldig elastisk hud. Vekker faktisk oppsikt.. Min far var visstnok veldig plaget av akne - røde og grønne og andre ekle farver, langt opp i studietiden. De farverike fortellingene kommer fra mamma. Jeg har heldigvis ikke arvet hans hud! Ved tolvårsalderen vokste jeg av meg eksemet, men fortsatte bruken av hudproduktene. Jeg var kommet inn i en god vane, en vane som antagelig har sikret meg få kviser(selvom de tidvis popper ut litt) og en myk og elastisk hud. Det ville jeg neppe hatt uten fuktighetskrem.

Man merker jo med en gang man påfører fuktighetskrem at huden trekker til seg stoffene(og i følge de fleste som har greie på det, enten det er hudpleieren i oslo eller Bærum, eller Kyan fra Fab5, forhindrer virkningen av de skremmene frie radikalene) og gir et "freshere" ytre. Føler du deg sliten synes ihvertfall jeg litt fuktighetskrem og litt spray i ansiktet frisker veldig opp. Men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt atopisk eksem.

5078651[/snapback]

Få tak i en krem som heter Eloson(Shering Plough). Det kurerer denslags! Fikk det til minstemann når vi var i Kina sist sommer. Da fikk vi kurert den atopisk eksemen han hadde hatt siden han ble født. To dager tok det, så var han kurert for det som Norske leger ikke hadde klart på over ett år!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...