Drizt Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Hei. Har en Seagate 200GB SATA HD og en WD 120GB IDE. Kjøpte et nytt oppsett for ikke så lenge siden og skulle installere Win Xp på Seagate disken, og ha denne som systemdisk. Dette pga at da kan jeg slenge ut den aldrende IDE disken og ha to SATA disker i fremtiden. Problemet i ettertid er noe spesielt, da det viser seg at XP har satt opp IDE disken som C:, Bootdisk, og SATA disken som D: System disk. Og nå viser det seg at jeg ikke klarer å boote XP uten den medfølgende hovedkort cden (ASUS K8N4Deluxe). Dette gjør jo systemet sårbart for tre store ting: 1: En av Hdene konker. 2: Dvd brenner konker. 3: hovedkort cden får riper. (Enkelt å ta backup) har prøvd alt i Bios, prioritering av HD, first boot device, og fjernet IDE disken fysisk, får da bare opp enten INSERT SYSTEM DISK, eller NETDLR failure. Håper at jeg slipper en nyinnstallering av XP, har masse programmer, og skolearbeid liggende. Håper på hjelp Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Hvordan ser det ut i Disk Management, har du primary eller extended partitions? http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Lenke til kommentar
Drizt Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Hei, det står noe som FD 1.44MB. Freedos, Fat kernel GO! Booting C:....OK. Dette når Pcen booter. I disk management står det Disk 0 Basic, C: 120GB (System). Disk 1 D: 186GB (sata, med operativsystem på) Basic (Boot) Prøver jeg å forandre SATA disken fra D: til C: så kommer det bare opp en melding som sier at win ikke kan endre driveletter på boot eller system volum. Endret 29. oktober 2005 av Drizt Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Prøvd å innstallere xp med kun s-ata harddisken i og koble på IDE harddisken etterpå? Lenke til kommentar
Drizt Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 Prøvd å innstallere xp med kun s-ata harddisken i og koble på IDE harddisken etterpå? 5076201[/snapback] Hehe, akkurat tenkt på det selv, men har ikke lyst til å formatere. Noen andre løsninger? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Kan jo prøve å ta ut IDE harddisken og se om repair fungerer.. Lenke til kommentar
Drizt Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Kan jo prøve å ta ut IDE harddisken og se om repair fungerer.. 5076213[/snapback] Ja, det går jo kanskje, men det er jo ikke noe logisk at dette har skjedd. Forresten kan jeg fucke opp noe med å bruke win repair.? En ting til. Har to diskettstasjoner listet opp i min datamaskin? Når jeg bare har en A: Endret 29. oktober 2005 av Drizt Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Skal ikke ødelegge med repair.. Det er visst mange som har problemer med kombinasjon av IDE og s-ata harddisker, kan kanskje finne ut mer enn jeg vet med søk funksjonen. Edit: floppy nr2 er bare til å deaktivere. Selv har jeg min som faktisk er der deaktivert hele tiden, for ærlig talt så bruker jeg den kun under s-ata driver install når jeg innstallerer xp.. Endret 29. oktober 2005 av nahojdat Lenke til kommentar
Drizt Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 Okei, takk for tipsa, håper bare ikke at mye slutter å virke når systemdisken går fra D: til C:. Lenke til kommentar
Drizt Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 Nå har jeg boota fra Xp cden, og lasta inn win filer og gått inn på windows repair. Skriv inn administrator passord. Så kommer det bare c:\windows. Trykker help og får en rekke kommandoer opp som jeg ikke skjønner bæret av. Prøvde Fixboot. Sier da at den har gjort dette med suksess. Men har fremdeles det samme problemet.... Lenke til kommentar
Drizt Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 Merkelig, nå trenger jeg ikke hovedkorts cden lengre når jeg starter maskinen, og så har drive B: floppy bare forsvunnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå