Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Noen i Bergen som kan hjelpe (mot betaling)?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har kjøpt en ny og flott PC over Internett (fra Netshop) som jeg ikke får nevneverdig liv i. Dvs. får strøm, men ikke skjermbilde. Specsene finnes mot bunnen av denne tråden. Lurer i den forbindelse på om det finnes noen vennlige sjeler i Bergen som kunne tenke seg å hjelpe meg å debugge/test dette maskinvareoppsettet mot betaling.

Symptomer: Maskinen får strøm og "starter" når jeg trykker på på-knappen, men jeg får ikke skjermbilde, og maskinen gir ingen lyder eller annet fra seg.

Har prøvd å koble fra "alt" uvesentlig, slik at det kun er hovedkort, prosessor, skjermkort og strømforsyning som er tilkoblet. Har også prøvd med både én og to minnebrikker koblet til, uten at det gjorde noen forskjell. Har til og med prøvd å koble fra prosessoren, i håp om at hovedkortet i det minste skulle si fra om at noe var galt, men fremdeles ingen (u)lyder. Har prøvd å koble skjermkortet til skjerm både med DVI-kabel (på begge utganger), og med VGA-kabel (via DVI-VGA-adapteret som fulgte med skjermkortet). Har prøvd skjermkortet i begge slotene på hovedkortet (SLI-hovedkort). Har prøvd å resette CMOS vha. jumperen på hovedkortet.

Hovedkortet (Asus A8N-SLI Premium) skal ha noe som heter "ASUS POST Reporter", som skal gjøre at man får en muntlig beskjed fra systemet om hva som evt. gikk feil ved booting, men jeg hører aldri noe (har koblet til både eksterne høyttalere og et headset direkte). Lurer på om dette kan være en indikasjon på at det er hovedkortet det er noe feil med?

Har 2 teorier:

1. Hovedkortet er ikke flashet med en BIOS som ikke støtter dualcore-prosessoren. Jeg spurte ikke om dette før kjøpet, fordi det er så lenge siden dobbelkjerner kom ut, og jeg regnet dette som en selvfølge. Nå er jeg ikke sikker lenger.

2. Prosessor (X2), skjermkort (7800GT) eller hovedkort (Asus A8N-SLI Premium) er defekt. Andre maskiner jeg har tilgang på er dessverre socket A/754 og AGP-baserte, så jeg får ikke eliminert komponenter ved å teste med andre maskiner.

Er altså ute etter noen som har et Socket 939-basert hovedkort og PCIe-basert skjermkort, slik at det er mulig å teste enkeltkomponentene. Alternativet er å sende ting tilbake til Netshop, og det tar jo fort litt tid. Er ikke så veldig hypp på det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ett Gigabyte k8nsnxp-939,som du kan få låne.Det er ikke pci-e.Du sa du hadde

tilgang til en agp maskin,så du kan jo prøve skjermkortet derifra.Bor litt lengre unna en Os,bor litt utenfor Oslo.Står att det støtter amd64,samt FX.

Lenke til kommentar
Har ett Gigabyte k8nsnxp-939,som du kan få låne.Det er ikke pci-e.Du sa du hadde tilgang til en agp maskin,så du kan jo prøve skjermkortet derifra.Bor litt lengre unna en Os,bor litt utenfor Oslo.Står att det støtter amd64,samt FX.

:) Hehe, takk, men det blir nok litt for langt. Prøver å unngå postgang-forsinkelsen. Men hvis Dragavon ikke har tid innen noen dager, så kan det jo være aktuelt. Takk for tilbudet i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Har ett Gigabyte k8nsnxp-939,som du kan få låne.Det er ikke pci-e.Du sa du hadde tilgang til en agp maskin,så du kan jo prøve skjermkortet derifra.Bor litt lengre unna en Os,bor litt utenfor Oslo.Står att det støtter amd64,samt FX.

:) Hehe, takk, men det blir nok litt for langt. Prøver å unngå postgang-forsinkelsen. Men hvis Dragavon ikke har tid innen noen dager, så kan det jo være aktuelt. Takk for tilbudet i alle fall. :)

5076732[/snapback]

Ok,hvis det blir Aktuelt,så send PM.

Endret av TAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...