Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk - fildeling

Anbefalte innlegg

Har flere maskiner hjemme - alle med trådløst nettv.kort, og en Philips base med innebygget 4p switch eller HUB (hvem vet)

Internet tilkobl er problemfri, men jeg får ikke til fildeling mellom maskinene.

Status;

- Alle maskiner er i samme arbeidsgruppe

- Alle maskiner er i samme subnet mask 255.255.255.0

- Alle maskiner har IPadr i samme serie 192.168.2.xxx

- Deling av filer og skrivere er aktivert i egenskaper for TCP/IP

- NIS brannmur er åpnet for tilgang fra de respektive IP-adresser

Inntil nå trodde jeg at basestasjonen "relayet" trafikken mellom maskinene i nettverket, og at problemet lå her.

Nå tror jeg at trafikken (fildeling) egentlig skal gå direkte mellom hver maskin (ad-hoch), altså at basen bare gir aksess til bredbåndsmodemet.

Kan noen fortelle meg hva jeg tenker og gjør feil. De veiledningene jeg har funnet på nettet (og det er mange), omgår denne problemstillingen elegant. Det synes nemlig IKKE å være så enkelt som det gis inntrykk av (XXX timer er brukt allerede)

Pinger jeg en maskin, får jeg "forespørsel avbrutt". Pinger jeg f.eks ip-adapteret (ip-telefon) som står fysisk tilkoblet switchen i basen, svarer den som forutsatt.

OS WinXP pro

Hjelp?

Endret av javascript
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basen skal rute all trafikk. Kjører sjølv trådløst på 5-6 maskiner her heime, har ingen problemer med deling.

Det første du kan prøve er å slå av brannmuren på to Windows XP maskiner. Prøv så å pinge IP adressa til den eine av dei frå den andre som ikkje har brannmur. Funker dette?

Dersom dette fungerer, slå av alt som heiter fildeling. og start på nytt. Bruker du enkel fildeling eller avansert fildeling?

Trenger litt meir info som du sikkert forstår. Men fildeling i Windows ER enkelt så lenge ein ikkje gjer noko gale ;)

Lenke til kommentar
Har hatt samme problemet selv, og jeg løste det på følgende måte:

Gå inn "egenskaper" på nettverkstilkoblingen din, velg så "Installer" og legg til Protokoll. Her legger du inn NWLink...... Eller noe i den duren. Gjør dette på alle maskinene.

Får gi beskjed om det virket.

5075965[/snapback]

Det einaste du gjer med dette er at du bruker ein annan protokoll i tillegg til TCP/IP protokollen til fildeling. Skal ikkje vera noko stort problem å bruke TCP/IP protokollen til fildeling. Funker som sagt fint her.

Lenke til kommentar

Da er det klart for en oppdatering. Har fått det til nå.

Løsning;

Satte tilgang i NIS basert på subnet mask i stedet for enkeltvis IP.

Måtte også legge inn aksess for IP-adressen til den trådløse basen. Det er jo naturlig hvis den relayer trafikken.

Har kun problemer med å få åpnet "Delte dokumenter" på en av maskinene. "Ingen tilgang" osv. Skjønner det ikke helt det heller..Ser andre sliter med det samme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...