Gå til innhold

underklokke eller overklokke minne?

Anbefalte innlegg

Ønsker å klokke min 939 A64 3000+ til 2,4 GHz (3800+).

Problemet er at eg har dårlig minne. (Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB)

Dei ulike minne-instillingane eg kan velge er CPU/14, CPU/11, CPU/10 og CPU/9.

Då kan eg med ander ord kjøre minnet på henholdsvis 171 Mhz, 218 MHz, 240 MHz eller 267 Mhz.

Dei to siste reknar eg med er uaktuelle, men kva vil i teorien bli mest ustabilt av å underklokke 29 Mhz eller overklokke 18 Mhz? Vil gjerne ha litt info før eg prøver.

Vurderer også å kjøpe 1024 MB ekstra minne. då er det vel kanskje ein fordel at det er samme typen?

Mine specs:

Asus A8v-deluxe

A64 3000+ (s939)

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

6600gt AGP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører no stabilt på 3000+@3500+(1,8GHz@2,2GHz) med CPU:11 slik at minnet kjører på sine standard 200MHz.

Skal prøve å komme meg lenger opp litt seinare i dag. studere litt meir på det å øke spenninga og slik først.

Komplett har nemlig det minnet på tilbud denne helga... så det fristar

Lenke til kommentar

Fann ut at eg kunne legge memtest-86 på en boot-cd.

Har kjørt ein del gangar gjennom test #5 med ulike instillinger.

Målet mitt er å kjøre prosessoren på 2400 MHz. For å klare det må eg kjøre den på 267*9. Dette gav berre feil i memtest, så eg sette den til 267*6 for å teste om minnet klarte å kjøre stabilt.

Kjørte minnet på 222MHz med standard spenning 8 gangar på test#5, så det ser ut som om minnet taklar å gå så langt. (rett meg om eg tenker feil)

Så no er altså spørsmålet korleis eg skal klare å komme meg opp i 267*9. Har kjørt volten på CPU opp til 1,52, men får likevel feil i memtest.

Er det trygt å auke spenninga enda meir? CPU-spenning kan aukast i steg på 0,025V

minnespenninga kan velgast mellom 2,6 2,7 og 2,8V

No må eg studere dette med timings på minne. Slik ser det ut no:

Minne Tider 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)

Veit for lite om kva dette har å bety for stabiliteten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har hatt en pause i klokkinga mi no, men no er det på tide å ta det opp igjen... Har nemlig fått meg vannkjøling no...

det ser ut til at minnet mitt ikkje taklar å gå så høgt som 222 likevel. Får feil på "pass" nr 9 og 10 i memtest.

Men dersom eg ikkje får feil i memtest når eg kjører minnet på 170 - 185 MHz, er det då trygt å kjøre det der? eller er det kort og godt ikkje bra å underklokke minnet?

2,8 V er det mykje for corsair value ram?

Og kor langt er det trygt å auke volten på CPU? (3000+ winchester)

Lenke til kommentar
Har hatt en pause i klokkinga mi no, men no er det på tide å ta det opp igjen... Har nemlig fått meg vannkjøling no...

det ser ut til at minnet mitt ikkje taklar å gå så høgt som 222 likevel. Får feil på "pass" nr 9 og 10 i memtest.

Men dersom eg ikkje får feil i memtest når eg kjører minnet på 170 - 185 MHz, er det då trygt å kjøre det der? eller er det kort og godt ikkje bra å underklokke minnet?

2,8 V er det mykje for corsair value ram?

Og kor langt er det trygt å auke volten på CPU? (3000+ winchester)

5251375[/snapback]

Jeg har nettopp kost meg med å overklokke mitt eget nybygde system og har et par bemerkninger på lager som kanskje kan hjelpe.

Først:

-Før du kan klokke minnet effektivt er det viktig å finne ut hvilken type det er. Ikke nødvendigvis merket, men om det for eksempel er brukt TCCD-, Mozel- eller Winbond-brikker. Winbond BH5 er for eksempel glad i høy spenning, gjerne godt over 3v, mens TCCD ikke liker så høy spenning, men trenger til gjengjeld litt løsere timings for å nå høyt. Mitt OCZ-minne består av TCCD-brikker, fant jeg ut idenne guiden. Jeg kan ikke si sikkert hva ditt består av, da corsair har mange 3200-brikker på den listen. Men Komplett eller butikken du kjøpte minnet av kan sikkert hjelpe deg med flere specs.

Når du finner det ut kan du gjøre et søk på "<din minnetype> overclocking guide" eller lignende i google. Regner forøvrig med at du har lest gjennom un0kais glimrende guide i dette forumet. Var der jeg begynte ;)

-Når det gjelder volting på CPU er det viktigste at du passer på temperaturen. For å holde oppsyn med systemtempen i windows synes jeg Speedfan er et bra program.

Både winchester og venice er relativt kjølige (regner med du har en av disse?), så de bør ikke passere 50 grader med alt for mye. Generelt vil nok 1.65-1.70 kunne gå greit, men jeg ville ikke tort å gå så mye høyere. (Har selv 1.52v og 38 grader load på FSB 292)

-Så når det gjelder å sjekke om systemet ditt er stabilt: Memtest er som du vet uunnværlig for å sjekke etter feil i minnet. Jeg gikk runden mellom memtest og bios iallefall 30 ganger, hver gang med ulike tweaker. Kjørte gjennom de tre første testene, samt en runde med nr 5. Men du vet selv hvilke av testene som avslører feil hos deg og bruker dem i første omgang.

Men om memtest ikke finner feil, betyr ikke det at windows er stabilt. Jeg kjørte de vanlige Superpi 32M og OCCT vanlig test, men opplevde svært ofte at det var 3Dmark 2001 SE som avslørte eventuelle ustabiliteter. Kanskje fordi det er bra på å stresse hele systemet, hva vet jeg. Uansett, anbefalt test.

Til sist: Denne tråden på DFI-street har gitt meg uvurderlig hjelp. Denne er laget med DFI-hovedkort i sikte, men mye av informasjonen er generell og kan hjelpe en innehaver av Asus også. I tillegg er det mange gode linker underveis også.

Håper du får noe utav dette. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Du har jo fått mye nyttig info, men for å svare på akkurat det med minnet; mest stabilt kan man godt si det blir ved å underklokke det, men det taper du jo masse ytelse på. Trikset er jo og finne den kombinasjonen av cpu og minneklokk der begge deler kommer så høyt som mulig, uten at det blir ustabilt. Og siden farten da ikke kan stilles helt individuelt, blir det og ta og gi litt hvis du skjønner, man kan ikke regne med å få 100% av klokkbarheten ut av begge deler på en gang.

Btw får du også MemTest som kan kjøres fra Windows om du ønsker det.

Jeg pleier forresten også å legge daglig-24/7 farten et lite stykke lavere enn hva som går gjennom de forskjellige stresstestene, av de grunner Gompedyre nevner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...