Gå til innhold

Lyssvake bilder på Nikon D50


Anbefalte innlegg

I går kjøpte jeg meg Nikon D50.

 

Det som har irritert meg litt nå, er at når det er overskyet, og jeg bruker standardinnstillinger på kameraet, blir bildene utrolig mørke. Nesten slik at det ikke går ann å se hva som er på bildet.

 

Hvordan øker jeg lukkertiden/stiller inn ISO-verdien på kameraet?

Andre tips for at en amatør kan få utnyttet funksjonene bedre?

 

Da jeg åpnet esken til D50, lå det INGEN bruksanvisning.

Ikke en eneste en.

Det lå med kun en CD med bruksanvisning om hvordan jeg kan bruke programvaren som følger med.

Er det riktig at det ikke skal medfølge bruksanvisning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I går kjøpte jeg meg Nikon D50.

 

Det som har irritert meg litt nå, er at når det er overskyet, og jeg bruker standardinnstillinger på kameraet, blir bildene utrolig mørke. Nesten slik at det ikke går ann å se hva som er på bildet.

 

Det er nok fordi kameraet forsøker å eksponere for skyene. Forsøk å sette kameraet i spotmetering modus og mål på noe du vil eksponere riktig (bør være mellomgrått eller med tilsvarende luminositet). Du kan bruke AE-L knappen for å få til dette. (Sett den i AE-L modus, pek på det du vil måle, hold utløseren halvveis inne og trykk inn ae-l, rekomponer bildet, trykk utløseren helt inn. Du må sannsynligvis ha autofokus i AF-S modus for å få til dette.)

 

Du må nok også bruke P/A/S/M modus istedet for AUTO

 

En raskere men mindre presis måte er å skru ned eksponeringskompensasjon. (Knapp med +/- symbol pluss hjul)

 

Hvordan øker jeg lukkertiden/stiller inn ISO-verdien på kameraet?

Andre tips for at en amatør kan få utnyttet funksjonene bedre?

 

Du finner litt info her: http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page6.asp

 

Da jeg åpnet esken til D50, lå det INGEN bruksanvisning.

Ikke en eneste en.

Det lå med kun en CD med bruksanvisning om hvordan jeg kan bruke programvaren som følger med.

Er det riktig at det ikke skal medfølge bruksanvisning?

5074864[/snapback]

 

Har du kjøpt gråimport? (Fra japanfoto f.eks?) Det er visstnok et ikke ukjent problem. Snakk med butikken de plikter AFAIK å skaffe deg en bruksanvisning.

Lenke til kommentar

Hvis bildet er tatt inne hvor belysningen kommer fra gødepærer vil bildet få et rødgult skjær. Dette kan du rette på ved å velge riktig predefinerte hvitbalanse. Jeg regner med at D50 har samme muligheter her som andre av Nikons kameraer. Du vil finne symboler forskjellig type belysning.

Lenke til kommentar
Takk for et godt svar ;)

 

Når jeg øker lukkertiden og ikke bruker blitz, blir bildene veldig "rødlige". Hvordan forhindrer jeg det?

 

Jeg kjøpte den på Elkjøp.

5075054[/snapback]

 

Hvis ikke Elkjøp omgående kan skaffe deg norsk bruksanvisning bør du levere det tilbake og kjøpe et nytt i en norsk butikk. Pass på å få norsk utgave med norsk bruksanvisning.

 

Edit: rettet til "norsk" bruksanvisning. Tenkte Canon da jeg skrev svensk/dansk.

Endret av sarom
Lenke til kommentar
Takk for et godt svar ;)

 

Når jeg øker lukkertiden og ikke bruker blitz, blir bildene veldig "rødlige". Hvordan forhindrer jeg det?

 

Jeg kjøpte den på Elkjøp.

5075054[/snapback]

 

Hvis ikke Elkjøp omgående kan skaffe deg svensk/dansk bruksanvisning bør du levere det tilbake og kjøpe et nytt i en norsk butikk. Pass på å få norsk utgave med skandinavisk bruksanvisning.

5076540[/snapback]

 

Hvorfor det?

 

Men at Elkjøp bør hoste opp en norsk bruksanvisning er jeg enig i! Ellers kan du jo laste ned en engelsk eller få Elkjøp til å få Interfoto til å sende en.

 

:) Per

Lenke til kommentar

Interfoto vil nok ikke kunne hjelpe til med dette lenger, da Nikon selv har overtatt import av Nikon til Norge. Uansett, om dette er gråimport, vil nok ikke verken Interfoto eller Nikon Norge (ligger under Nikon Svenska AB) sende norsk bruksanvisning uten å ta seg godt betalt for det.

 

EDIT: Det skal dog Elkjøp betale for deg.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Om du bor i Oslo eller i nærheten kan jeg anbefale et nybegynner kus som Oslo Kamera klubb holder om innføring i kameraer. Både analoge og digitale. Der lærer du alt som har med lukker, blender, iso, blitz og slikt. Veldig lærerrikt.

 

Søk etter hjemmesiden til OKK så finner du kurs datoer der.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...