Gå til innhold

Utfordring med å sette opp linux

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har gjort noe som jeg kanskje ikke burde ha gjort. Det er denne personen som alltid snakker om hvor dårlig Microsoft blir behandlet og at det er inn å hate dem, men at ingen administrator med respekt for seg selv ikke ville brukt produktene til Microsoft. Nå bryr jeg meg egentlig ikke så mye om dette da jeg mener at alle har rettigheten til å gjøre opp sine egen mening om saker å ting (og at jeg mener at begge operativ systemene har sine gode og dårlige sider), men så skjedde det noe for en stund siden. Vedkommende drev å snakket om hvordan windows var overlegent linux som operativ system og så begynte han å sammenligne løsninger på windows og på linux (spesielt på servere), som så klart falt i windows favør. Dette ble siste dråpe for meg, fordi jeg viste at han ikke hadde så mye greie på linux at han kunne gjøre slike uttalelser. Ikke det at jeg har mye greie på linux heller, men jeg innrømmer det ihvertfall (har bare tatt litt på linux og vet litt om det). For å gjøre en lang historie kort, så ble det til at vi kranglet og siden jeg innrømte at jeg ikke viste så mye om linux, men nok til å vite at det han snakker om bare er tull, begynte han å le av meg og fortalte meg at jeg ikke bør uttale meg før jeg har like mye kunnskap som ham (ikke akkurat i direkte ord, men det var dette som var budskapet). Da jeg ikke ville gi meg og fortalte og at linux har blitt enkel nok, så utfordret han meg til å sette opp en server (en av grunnen var at om det virkelig er så enkelt så kan jeg jo lære linux samtidig). På dette tidspunktet så tenkte jeg ikke klart og tok imot utfordringen. Nå i senere tid så ser jeg tilbake på at dette kanskje ikke var så smart, men at jeg ikke har muligheten til å trekke meg, eller faile utfordringen. da jeg ikke kommer til å kunne ungå personen for evig tid og jeg kommer aldri til å høre slutten på dette. Vedkommende vil bringe dette opp og ydmyke meg ved hver anledning han får. Så jeg tenkte at dette ikke kunne være så vanskelig og begynte å søke på nettet, men kom fram til at jeg kanskje hadde tatt meg vann over hodet. Jeg skal sette opp en datamaskin som skal fungere som en server og ta over for en windows basert server. Problemet er at jeg har noen krav som må oppfylles og de er:

1. Det må være en debian basert distro som ikke er laget spesielt for dette (fordi det ville vært juks). Jeg har bestemt meg for å bruke debian (stable eller sid)

2. Den må være lett å brukes, selv av idioter som ikke kan data (ikke det at jeg forstår hva idioter som ikke kan data skal røre en server i det heletatt). Siden windows er veldig gui basert så må denne også være det. Altså alt av innstallasjon og configurering skal skje gjennom gui (til den grad det er mulig, men helst bare gui)

3. Den skal ha traffic shaping (prioritering av en type trafikk over annen type trafikk), og skal ha mulgiheten til å dynamisk dele båndbredden mellom pc'er som er online. Altså er bare 1 pc online så får den 100% av båndbredden, kommer enda 1 pc online så deles bånbredden mellom dem. Men om pc 1 bare bruke 10% av bånbredden så har pc 2 muligheten til å bruke 91% av båndbredden, hvis pc 1 bruker 20% så har pc 2 muligheten til å bruke 80%, osv... Men makser begge pc'ene båndbredden dem så får begge 50% hver. Og slik skal det deles mellom alle pc'ene som er online samtidig.

4. Den skal fungere som en sikker firewall for alle pc'ene som går online.

5. Den må kunne la en ekstern DHCP server dele ut ip addresser (altså tillate en ekstern DHCP server gjennom).

6. Den skal også kunne fungere som en ruter.

7. Den skal også være en pop3/imap server som er veldig sikker (da det skal være tilgang til den fra nettet) og som synkroniserer seg mot en extern pop3/imap server?

8. Den skal også være en smtp server som også er veldig sikker (da det har vært problemer med spam før)

Dette ser ut som veldig mye og jeg begynner å bli usikker på om noe slikt faktisk er mulig å sette opp. Jeg har søkt mye på nette og prøvd meg litt frem, men har kommet fram til at jeg kanskje har tatt meg vann over hode og trenger nå hjelp. Jeg er helt lost og håper at noen av dere kan i det minste diskutere saken med meg. Men jeg er villig til å lære og vil gjerne gjøre dette, derfor takker jeg alle som kan komme med noen som helst innslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelle forslag (må ty til google selv :blush:)

1&2) Ubuntu, en distro som er lett å bruke

7) Imap server er nok å foretrekke om email skal være tilgjengelig fra alle pc'ne i nettverket, det er mange å velge imellom så jeg bare foreslår en, Cyrus med SSL/TLS støtte og progammet fetchmail for å hente post fra andre mailservere.

8) Også en del å velge i blandt, f.eks. postfix/qmail eller en annen som også støtter SMTP AUTH og SSL/TLS.

Lenke til kommentar

"du vet ikke mye - før du vet det du ikke vet" (og slik fortsetter det)

##les en gang til##

(alt annet er vas, rekursivt - og slik fortsetter det til evig tid (og 95% faller for det - om du juger så du tror eller "vet" det selv))

m.a.o. så er jeg helt enig i at du burde holdt tåta; det spiller ingen rolle hva som er fact eller fiction .. alt har en kontekst - for hva er poenget om du ikke skjønner, eller kan backe opp argumentene dine for deg selv? ... tenk om den andre parten er i samme situasjon som deg? - for en tåplig suppe det må være

IT eller data bør være en genuin interesse fra din side, og ikke noe basert på en frykt angående "hva som er best" ...

hvis noen sier noe; undersøk om det faktisk stemmer selv (eller la vær basert på gjentatt erfaring, noe man fort merker når det gjelder MS-spesifike ting, men oknokomdet)

forøvrig har ikke "idioter som ikke kan data", noe med hverken en windows- eller linux-server noe å gjøre .. slike ting kommer sikkert som et sjokk .. ...

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Jeg skal se igjennom de forslagene jeg har fått.

Red Hat tror jeg ikke det blir, fordi jeg har bare hatt erfaring med debian. Men jeg tror jeg går for ubuntu (som er debian-basert) da den så mye mer oppdatert ut. Og jeg forstår at kommandolinjen ville vært å foretrekke, men siden en av argumentene var at windows var mye lettere (noe som jeg kanskje begynner å tro er sant?) for hvem som helst å bruke, så derfor må jeg bruke gui til den grad det er mulig. Ellers så har jeg søkt på nette ganske mye og funnet noen guider som kan hjelpe meg med email delen av serveren, men det jeg har størst problemer med å finne er en måte å dele traffiken mellom brukere. Altså ikke bare å kunne priorititere en type traffik over en annen men også å kunne dele bredbåndet proposionelt med bruket mellom flere brukere (punkt 3 i min første post). Det er dette som jeg har størst problemer med å finne noe om. Jeg håper noen kan hjelpe meg her?

Desverre så er jeg enig i noe av det du sier dayslepr, og jeg skulle kanskje ikke ha gjort det, men dette bare var noe som skulle skje, uansett om det gjaldt windows vs linux eller en annen diskusjon, fordi jeg finner denne personen så irritierende og har veldig lite til overs for han (tror egentlig han har veldig lite til overs for meg også). Det var egentlig et spørsmål om tid før noe slik skjedde. I ettertid så kan jeg se at det var et feilgrep, men jeg kan ikke skru tilbake tiden, det eneste jeg kan gjøre nå er å gjøre det beste ut av situasjonene jeg er i og lære av dette for fremtiden (slik at jeg ikke havner i slike situasjoner).

PS. Vi har egentlig ikke satt en tidsfrist på dette så jeg burde ha god nok tid, bare jeg får det til, til slutt :)

Lenke til kommentar

Folk som ikke har peiling på data bør holde seg så langt unna en server som mulig.

Installer Webmin så kan du iallefall administrere det meste i GUI (selv om jeg ikke anbefaler det). Skal du lære å administrere en server så kast musen og hold deg til terminalen.

Lenke til kommentar

OK, ser et par problemer her.

Første er at man har hatt microsoft-solbriller når man lagde utfordringen. Det vil si at man har valgt oppgaver microsoft har spesialisert programvaren for å gjøre. Les igjen ditt punkt 1.. Jeg kan lage noen oppgaver som er enkelt å gjøre for en erfaren linux/unix admin, men som får win adminen til å skjelve av frykt.

Andre er : GUI-fetisj. (det er litt pga første problemet. i win er gui alt, i lin er cli en av de sterkeste verktøyene man har) Det har ikke noe å si om man skriver inn verdiene i en tekstboks i et gui som du må trykke akkurat der og så der og så der for å få opp, eller om man skriver dem i en konfigurasjonsfil, som man må vite (eller gjetter seg til) ligger akkurat der.

Den må være lett å brukes, selv av idioter som ikke kan data (ikke det at jeg forstår hva idioter som ikke kan data skal røre en server i det heletatt). Siden windows er veldig gui basert så må denne også være det. Altså alt av innstallasjon og configurering skal skje gjennom gui (til den grad det er mulig, men helst bare gui)

En server er vanskelig å sette opp, punktum. Man må vite hva man gjør, og man tjener ingenting på å la idioter få herje villt.

Dette er som å diskutere om et bil-ratt er for vanskelig å bruke. Vel, hvis man ikke klarer så enkle konsepter har man ingenting å gjøre ut på veiene heller.

Nå, for resten av punktene dine..

3: wondershaper (http://lartc.org/wondershaper/), eller hvis du vil rulle din egen, http://lartc.org/howto/

4: fwbuilder (http://www.fwbuilder.org/), guarddog, firestarter, ren iptables ( http://www.linuxguiden.no/index.php/Netfilter , lag et shellscript med alle kommandoene. Et eksempel er http://terrasque.mine.nu/~terra/firewall)

5: kommer an på firewallen, vil jeg si

6: router, ja null problem. firewall mikser og trikser og holder orden på hva som er lov.

7 & 8: det er ikke i repository hvis det er usikkert :p

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke prøve seg på noe enkelt som ClarkConnect? Jeg kan anbefale det hvis du bare vil ha en server som funker out-of-the-box.

Men hvis du virkelig ønsker å lære deg GNU/Linux, anbefaler jeg deg at du installerer en distribusjon på din egen PC og bruker den til vanlig.

Lenke til kommentar

Jeg tror aldri jeg har sagt at en GNU/Linux-server er enkel å sette opp noensinne. Og dette til tross for at jeg sprer Linux' glade budskap med glede dagen lang.

En server er ikke bare bare å sette opp, og GNU/Linux' sterkeste side er ikke enkelheten i installasjonen.

Det er friheten til å gjøre det du vil, mulighetene til å skalere den fra himmel til helvete og saker som manglende støtte for virus og ormer som gjør GNU/Linux så mye bedre enn Windows.

Det har mye med politikk å gjøre, og dette vil forbli en av hovedårsakene til at det blir brukt lang tid fremover.

Å være en serveradmin er ikke enkelt. Helvete heller, jeg satser på master i informatikk, og for hva? Å installere Windows Server 2003 og en Exchange-server? Nei, takke meg til. Hvis jeg skal sette opp en server skal jeg gjøre det skikkelig, og det er vanskelig. Det skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Kansje et litt dumt spørsmål, men hva er så fært med GUI?

Det er greit at man lærer mer av å bruke komandolinja og slikt, men er det ikke fint å ha begge deler?

5089085[/snapback]

GUI, er greit det, men det er resurskrevende, en sikkerhetsrissiko, og det gir veldig begrensete muligheter. For å matche komandolinjen, måtte må hatt et gui-program med ca 20000 knapper, menyer, nedtrekksgardiner osv. Da hadde det kanskje ikke vært så brukervennlig likevel.

Det er en grunn til at selv MS endelig kommer med en skikkelig(håper jeg) komandoline, monad.

Brukerterskelen på komandobaserte brukergrensesnitt høy, men det gjør det ikke til et dårlig verktøy, heller tvert imot.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
GUI, er greit det, men det er resurskrevende, en sikkerhetsrissiko, og det gir veldig begrensete muligheter. For å matche komandolinjen, måtte må hatt et gui-program med ca 20000 knapper, menyer, nedtrekksgardiner osv. Da hadde det kanskje ikke vært så brukervennlig likevel.

Det er en grunn til at selv MS endelig kommer med en skikkelig(håper jeg) komandoline, monad.

Brukerterskelen på komandobaserte brukergrensesnitt høy, men det gjør det ikke til et dårlig verktøy, heller tvert imot.

5089173[/snapback]

Takker for svar. Så hovedgrunnen er at det er resurskrevende, og jeg er helt enig at det er flere muligheter med komandolinjen, men hvordan er det en sikkerhetsrissiko? Er det lettere og hacke\cracke en linux maskin som har kjørt opp GUI?

Lenke til kommentar
Takker for svar. Så hovedgrunnen er at det er resurskrevende
Nei, jeg bruker det bare ikke fordi det er så mye kjappere å skrive i terminalen enn å måtte minimere alle vinduene, finne hvor jeg skal høyreklikke og hva jeg skal trykke på... Musen er treg. Det er kjapt å skrive på tastaturet.
og jeg er helt enig at det er flere muligheter med komandolinjen

5089241[/snapback]

Akkurat. Det er noe av hva vi kaller skalérbarhet som er så fint med dette.

post-27895-1130843484_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...