xzibiz Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Har någen et godt forslag til ein gbit swtich som kan fungere som ein backboune?? Den skal brukes i et lan med 3 stk 24 port switcher og 3-4 serverar.. så den må tåle ein del trafikk. Minimum 8 porter Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Tp-kobling mot andre switcher? Uansett for all del ikke velg noen billige vifteløse bordswitcher. Lenke til kommentar
chma Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Og for for all del, gi ett hint om budsjett....Elkjøp nivå eller Cisco/Extreme..!? Gjerne og hva slags switcher som skal kobles mot backbonet. Endret 29. oktober 2005 av chma Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 har ein zyxel ES-1124 (24 porter 100Mbit og 2 porter 1Gbit og 2 porter fiber) ein cnet CNSH-2402G Så skal me enten kjøpe ein til lik den zyxel eller 3com 24 porter Men har ikkje bestemt oss enda.. Har ein cnet (billig) 8 porter... som me har brukt til backboune, men det blei litt kluss... Pris fra 2000,- Tp-kobling mot andre switcher? Ja koble sammen flerne store swithcer i ein gbit switch Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Har någen et godt forslag til ein gbit swtich som kan fungere som ein backboune?? Den skal brukes i et lan med 3 stk 24 port switcher og 3-4 serverar.. så den må tåle ein del trafikk. Minimum 8 porter 5074584[/snapback] hva med denne eller THA___SHIZZ Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Men du bør sette en vifte i nærheten Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Har någen et godt forslag til ein gbit swtich som kan fungere som ein backboune?? Den skal brukes i et lan med 3 stk 24 port switcher og 3-4 serverar.. så den må tåle ein del trafikk. Minimum 8 porter 5074584[/snapback] hva med denne eller THA___SHIZZ 5077337[/snapback] Cisco'n ser ut til å være 8x 10/100 og 1x 10/100/1000. Personlig vil jeg anbefale deg å kjøre gigabit-fiber mot Zyxel-saken hvis du har mulighet til det. Fiber er best Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Ikke nødvendigvis at fiber er best. Alt er kost/nytte. Og er strekket kort nok så har det ingen ting å si. Så lenge hastigheten over TP kabelen er 1 Gb/s så er det likverdig med en fiber med hastighet på 1 Gb/s. Og dere har vel ikke råd til utstyr som kan kjøre 10 Gb/s over fiber. Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 hae nok ikkje peng til 10Gb fiber eller noe fiber. Swirchen kan godt vere 19" rack monterbar siden alle dei andre er det.., og men har tenkt å kjøpe rack skap til alle.. :!: Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Ikke nødvendigvis at fiber er best. Alt er kost/nytte. Og er strekket kort nok så har det ingen ting å si. Så lenge hastigheten over TP kabelen er 1 Gb/s så er det likverdig med en fiber med hastighet på 1 Gb/s. Og dere har vel ikke råd til utstyr som kan kjøre 10 Gb/s over fiber. 5077432[/snapback] Tp-kabler kan påvirkes fra ytre forhold som f.eks støy o.l. og kan også skades uten at linken går ned. Lyset er mye raskere enn elektriske impulser, en fiberkabel vil alltid yte 100% eller 0% som gjør feilsøking veldig enkelt. Derfor kan jeg ikke komme på et eneste scenario hvor fiber ikke er best, men selvsagt det er snakk om penger. Endret 29. oktober 2005 av CrZy_T Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 (endret) Støy argumentet er greit, men sannsynligvis vil det i trådstartet sitt tilfelle være av en så kort rekkevidde at det sannsynligvis ikke vil på virke (hadde det vært TG det var snakk om så hadde det vært noe annet). På fiber må en også ta med dempningsforholdet også, men det er vel kun aktuelt når en har lange strekk. Lyset mye raskere enn eletriske impulser, sant men ikke relativt. Dette fordi vi snakker om 1 Gb/s i hastighet, ikke hvilken av TP og Fiber som er raskest. Det er jo kost/nytte forholdet som gjør at folk bruker TP stort sett i forhold til fiber. Vi jobber jo ikke alle i forsvaret som har eller hadde satt krav til fiber til pc'ene grunnet fiber ikke kan avlyttes (uten mye mik makk) Endret 30. oktober 2005 av kjhanken Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 jaja, nå har me bestilt ny switch... Siden dokke aldri kom så lant som å finne ein til meg, bare snakka om fiber. Någe som eg ikkje er så veldig interisert i siden me sko ha labla tp nettverk Leste litt på forumet her der ein aen sko ha lan med 5*24 portar switchar og ein backboune. Den backbounen han kom fram til valgte me og. linksys 16 gbit portar managment Så eg håper at denne vil gjer susen Lenke til kommentar
Micro80 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Den skal nok funke helt suppert. Har den hjemme. Den er helt genial... Vlan, port trunking +++ Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Tp-kabler kan påvirkes fra ytre forhold som f.eks støy o.l. og kan også skades uten at linken går ned. Lyset er mye raskere enn elektriske impulser, en fiberkabel vil alltid yte 100% eller 0% som gjør feilsøking veldig enkelt. Derfor kan jeg ikke komme på et eneste scenario hvor fiber ikke er best, men selvsagt det er snakk om penger. 5078090[/snapback] Fiber er ikke feilfritt det heller. Dersom endene av fiberen ikke er helt rene kan man utmerket godt få filbit der også. Dette har jeg opplevd utallige ganger. En annen bakdel er dårlig fleksibilitet i fiber. Den tåler nesten ingen ytre påvirkninger før den er ødelagt, og den tåler heller ikke skarpe bøyinger. Angående hastighet, så er ikke "lys er raskest" et argument i det hele tatt her. Overføring av en datapakke på 10 kiloByte tar 10^4*8*10^-9 s = 0,00008s på et 1Gbit datanett, som er 0,08ms. På en 10 meters kabel vil signalforsinkelsen være 10m/300000000m/s = 3,3*10^-8, eller 0,000000033s, eller 0,0000033ms, som er ingenting i forhold til tiden det faktisk tar å overføre data. Det vil også bli noe mer, for den lyshastigheten som jeg regnet med var for lys i vakum. I en fiber kabel er hastigheten lavere, og med andre ord helt ubetydelig. Med elektrisk kabel vil hastigheten være ca 2/3 av lysets hastighet, som vil si at tiden vil være 50% lenger. Fremdeles er det ikke engang hele % i forhold til tiden det tar å overføre data. Ergo er hastigheten i kabelen ubetydelig. Hvis jeg skulle velge mellom fiber og TP på et lan, så hadde jeg valgt TP, uavhengig av pris. TP fungerer bedre i rotete miljøer og er lettere å bytte. Den tåler å bli tråkket på, snublet i og knekt. Når den samtidig er nøyaktig like rask til å overføre data (1Gbit er 1Gbit, om det går på radiolinjer, fiber, kabel eller annet), og ubetydelig mer forsinkelse (tatt i betraktning at det er 1s/60=16ms forsinkelse på en skjerm med 50Hz, så er 0,0000033ms ganske lite), så er valget enkelt. Gå for TP. Et annet poeng er kanskje at det blir mindre jitter med elektrisk enn med optisk overføring, men siden dette er asynkront nett, så har det lite å si uansett. Det kan dog messe opp overføringer om det er masse jitter, og Zyxel er ikke akkurat kjent for å være høy kvalitet.... Gå for TP, for det er det best. Siden det også er billigst burde det ikke være vanskelig å velge. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Den backbounen han kom fram til valgte me og.linksys 16 gbit portar managment Så eg håper at denne vil gjer susen 5142837[/snapback] Høres bra ut den. I tillegg er jo Linksys forbruker merket til Cisco, slik at det er ikke noe ukjent merke med ymse kvalitet. Hadde ikke brukt den til backbone switch på jobb, men til et lan party med moderat størrelse er den fullstendig brukens. Selv om jeg ikke klarer å finne ut hva som er maks kapasitet på intern ruting i selve switchen. Og så slipper en å lære seg IOS for å konfigurere switchen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå