kimpet Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Synes tempen på min zalman res 1 blir litt høj til tide, kanskje fordi jeg har både grovklokket CPU og skjermkort koblet på den, men anyway så kjøpte jeg meg en 240mm radiator jeg skal montere vannrett øverst i kabinettet og 2 vifter som blåser varmen opp. Men lurer på hva som er best sånn "rent termisk" ha radiatoren mellom pumpe og CPU, eller etter CPU på vei tilbake til tanken.. noen forskjell i det hele tatt? Takk for inspill Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Forskjellen vil være marginal, men ideelt sett er det riktig å koble radiatoren etter CPU. Da vil du (i teorien) oppnå den beste Delta T, og dermed utnyttes radiatoren på best mulig måte. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 vel, jeg har samme sett og syntes tempen var litt høy, nå har jeg en sommervifte som kjøler ned toweret og temp gikk ned rundt 20 (!) grader Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 hvordan får du det til å stemme skrue? husker jeg ikke så veldig my feil står det i en guide her på forumet at radiatoren bør stå etter pumpa for å hjelpe til med å kopensere for den marginale tempratur økningen i pumpa.. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=167092 Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Vel, tanken min er i alle fall slik: Radiatoren blir jo på sett og vis stående etter pumpa, selv om CPU-blokka ligger imellom! Det som uansett er vesentlig her, er jo "å få tak i" det varmeste vannet, for dermed å oppnå en best mulig deltaT for radiatoren. Da forutsetter jeg at vannet kommer fra pumpa i Zalmankjøleren, og da er det allerede "kalt". Settes radiatoren inn mellom Zalmankjøleren og CPU/GPU vil den ikke ha samme effekt, vannet er jo på sett og vis avkjølt allerede! Plasseres radiatoren etter CPU-blokka, som jo er den store "synderen" mht varme, overklokket som den er, så gis jo radiatoren litt bedre arbeidsforhold. Men det hele biter egentlig seg sjøl i halen. Når vannet kjøles ned i radiatoren, så vil jo også vannet som går i retur til Zalman-kjøleren ha en lavere temperatur, og dermed er det den som gis dårligere forutsetninger. En 240mm radiator vil etter mine begreper uansett være "vinneren" her, da jeg tror at kjølekapasiteten i Zalman-tårnet er dårligere enn for radiatoren. Et minus er allikevel at radiatoren vil benytte seg av "varm" luft fra kabinettet, noe som ikke alltid er den beste løsninga. Bortsett fra dette, så ville jeg nok ha forsøkt meg med å montere radiatoren i paralell med Zalmankjøleren, det vil jo i det minste være fordelaktig for flow gjennom systemet. Lenke til kommentar
kimpet Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 Hei Skrue, hva mener du med å montere radiatoren paralellt med systemet? kan ikke se noen andre logisk mulighet en å koble den på "loopen" som går fra pumpen->cpu->gpu->(innom radiatoren)-> tilbake til resouvar(resenator). Kanskje du kan illustrere hva du mener? Lenke til kommentar
MagE Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Tror du vil vinne mest på og sette oppsettet slik: Zalmanpumpe m/radiator>GPU>240mm raiator>CPU>Zalmankjøler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå