Gå til innhold

Maskinen nekter å finne ny brenner

Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin som jeg hadde an Aopen cdbrenner i som jeg gjerne ville opgradere. Kjøpte derfor NEC 3540, link, tok den gamle brenneren ut av maskinen og satte i den nye (IDE + strøm). Ved oppstart i Win XP finner den imidlertid ikke den nye brenneren, kun Aopen'en. Har prøvd å avinstallere den (i tillegg til at den er fysisk fjernet fra kabinettet) i systembehandling, men når jeg restarter igjen er "Aopen CD-brenner" tilbake igjen; uten noe NEC å se... :no:

Program som Nero kan ikke brenne ut noe fordi den hevder jeg ikke har noen device tilkoblet.... NEC-brenneren er selvsagt satt til "master", men jeg har forstått det slik at det ikke finnes noen drivere til denne fordi Windows automatisk tar seg av installeringen.

Noen som har noen tips hva jeg kan gjøre? Hvordan kan jeg eventuelt fjerne sist rest av drivere osv til den gamle Aopen-brenneren? Eller ligger problemet et annet sted?

Takker for alle svar!

Endret av Joachim Murat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo høres ut som om noe er koblet feil, eller at driverne ikke er installert.

1. kan du åpne skuffen? (strøm)

2. har du noen andre enheter på ide-kabelen som også kan stå til master?

3. Gå i enhetsbehandling og se om brenneren er der.

(høyreklikk "min datamaskin", egenskaper, maskinvare, enhetsbehandling).

Se om det er set gult spørsmålstegn foran noe som kan ligne på brenneren din.

Hvis så er tilfelle: Gå inn på den og velg "oppdater driver"

Kjedelig når nye ting ikke virker

lykke til, håper det hjelper :)

EDIT: Hvis du ikke finner den under enhetsbehandling kan du gå i BIOS og se om du finner den der. Hvis den ikke er der har du enten koblet feil, eller så er brenneren antakelig død.

Endret av streeter
Lenke til kommentar
Det kan jo høres ut som om noe er koblet feil, eller at driverne ikke er installert.

1. kan du åpne skuffen? (strøm)

2. har du noen andre enheter på ide-kabelen som også kan stå til master?

3. Gå i enhetsbehandling og se om brenneren er der.

(høyreklikk "min datamaskin", egenskaper, maskinvare, enhetsbehandling).

Se om det er set gult spørsmålstegn foran noe som kan ligne på brenneren din.

Hvis så er tilfelle: Gå inn på den og velg "oppdater driver"

Kjedelig når nye ting ikke virker

lykke til, håper det hjelper :)

EDIT: Hvis du ikke finner den under enhetsbehandling kan du gå i BIOS og se om du finner den der. Hvis den ikke er der har du enten koblet feil, eller så er brenneren antakelig død.

5074086[/snapback]

God morgen og takk for at dere gidder svare.

1) Det er strøm på brenneren ja, og jeg kan åpne og lukke skuffen vha knappen.

2) Ingenting annet på ide-kabelen og NEC-brenneren er den eneste brenneren i maskinen.

3) I enhetsbehandling står Aopen cd-brenner fortsatt oppført selv etter at jeg gjentatte ganger har avinstallert den og restartet. Ingen NEC å se.

I BIOS står også Aopen cd-brenner oppført, men feltet er skravert slik at jeg ikke kan endre det.

Er problemet at Aopen-brenneren ikke er skikkelig avinstallert? Hvordan kan jeg isåfall gjøre det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...