Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja, php er ikke et bra språk... men det er gratis ja :)

Selv kan jeg ASP.NET og PHP

For meg er det en stor fordel at programmet kjører raskt, hvis serveren har mye trafikk, er det ikke så fett hvis programmet blir parset hver gang noen laster siden, istedet for slik det er i ASP.NET, hvor det er en .dll fil som blir kjørt (ja, jeg vet det er MSIL, men det er kompilert kode)

Men, ingen liker MS...

Lenke til kommentar
Skulle jeg valgt et språk i denne klassen i dag tror jeg valget ville falt på ruby.

5077174[/snapback]

Av alternativene dine ville jeg definitivt valgt php. Men om jeg hadde begynt med serversidescripting idag ville jeg definitivt ha tatt en grundig titt på Ruby og Python før jeg bestemte meg.

5079725[/snapback]

Kunne dere utdype hvorfor dere ville ha vurdert Ruby og Python fremfor php?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV

5133235[/snapback]

Pro PHP:

- Veldig god online dokumentasjon

Pro Python:

- Kan også brukes til annet enn web

- "namespaces" og moduler

- Threading

- Veldig god OOP støtte (forbedret i PHP5)

- Django http://www.djangoproject.com og TG http://www.turbogears.com for web

Se også http://wiki.w4py.org/python-vs-php.html? for mere

Lenke til kommentar
Av alternativene dine ville jeg definitivt valgt php. Men om jeg hadde begynt med serversidescripting idag ville jeg definitivt ha tatt en grundig titt på Ruby og Python før jeg bestemte meg.

5079725[/snapback]

5133235[/snapback]

Nå vet jeg at det finnes bedre alternativer. Etter å ha brukt PHP en stund har jeg funnet ut at jeg trives best med språk som er mer Objektorienterte, og dessuten er det så mange quirks og ekstra "finesser" som gjør det vanskelig både for nybegynnerre og mer erfarne programmerere. Selv har jeg funnet ut at Ruby som språk er veldig behagelig:

-Alt er et objekt. Det passer meg fint, selv om det kanskje ikke passer for alle.

-Gjør noe, og sjekk hva som skjer. Mye oftere enn i PHP vil det du antar vil skje skje.

-Introspection (noen som har et bedre _norsk_ ord?)

-Det både ser elegant ut og er lett å lese, om det gjøres riktig

-I det hele tatt føler jeg at jeg har lov til å gjøre mer av det jeg ønsker i Ruby, samtidig som det er vanskeligere å gjøre helt feil.

-Det meste av koden som finnes der ute er ikke så "kreativ", dvs. at den ikke tar i bruk så veldig mye rare ting som ikke er kompatibelt med alle versjoner og konfigurasjoner.

Mye av det samme for Python. Jeg har dog ikke prøvd Ruby on Rails og Django, men det roses jo opp i skyene, så jeg håper det virkelig er så godt som det høres ut. PHP er skapt for web, men det finnes intet rammeverk som hjelper deg så godt på vei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV
Mye av det samme for Python. Jeg har dog ikke prøvd Ruby on Rails og Django, men det roses jo opp i skyene, så jeg håper det virkelig er så godt som det høres ut. PHP er skapt for web, men det finnes intet rammeverk som hjelper deg så godt på vei.

5159125[/snapback]

Jeg er selv den eneste aktive norske django utvikleren (tror jeg), og det som en drøm i forhold til PHP. Jeg slipper å tenke på SQL prørringer, CRUD, osv, for alt er tatt hand om allerede. Det samme gjelder også Rails (Ruby) og TurboGears (også Python). Kan absolutt ambefale alle disse rammeverkene over PHP, av egen erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg liker personlig servlets/JSP, men det er nok fordi jeg har vært borti det (og Java generelt) en del. MEN, for mindre prosjekter så blir det nok litt overkill. I tillegg er det ikke like mange welhoteller som støtter servlets som f.eks PHP.

Til små og mellomstore prosjekter er PHP helt kurrant. Det er enkelt, det er veldig bra dokumentert, og det fungerer rett og slett bra :)

ASP takler jeg ikke. ASP.NET er hakket bedre, men har liksom ikke helt sansen for/god-følelsen for dette språket. Men det fungerer jo.

My 2 cents :)

Lenke til kommentar

CGI/C er bedre egnet for prosjekter som krever enormt enten hastighetsmessig, eller som er meget avanserte. (hvertfall den følelsen jeg har).

Personlig ville jeg startet med Python eller Ruby (aller helst sistnevnte), og heller utvidet til å bruke noe CGI-saker senere. Å lære det ene er heller ikke så vanskelig når du kan det andre.

^^2 cents from a programming n00b.

Lenke til kommentar
CGI/C er bedre egnet for prosjekter som krever enormt enten hastighetsmessig, eller som er meget avanserte. (hvertfall den følelsen jeg har).

5177751[/snapback]

Nå har jeg aldri brukt CGI selv, men såvidt jeg vet så blir hvert (CGI) request til webserveren behandlet i en egen prosess der gjøremålet blir utført og returnert til klienten. Dette er vel ikke like hensiktsmessig når det gjelder utnyttelse av hardwaren, samt en kan få problemer dersom det kommer store mengder requests (altså dårlig skalert). I f.eks servlets så blir hvert request behandlet av kun en prosess (sevlet containeren), men istedet bruker man flere tråder. Er da CGI bedre egnet ved større menger trafikk?

Eventuelt, kan dette problemet blir løst slik det står her?:

While a good thing to know, this is an out-dated, apples-to-oranages comparison.

For example, since Perl is a common language used for CGI scripts, a better comparison would be servlets versus mod_perl. With mod_perl the Perl interpreter is compiled into Apache and scripts are cached and stored in memory on the server. That way a separate process is not required and performance is greatly improved since the compiler doesn't have to be called, and the script is run from memory after it is compiled the first time it is run (similar to sevlets). Similar examples are PHP (install as mod_php) and Python.

I use both servlets and mod_perl for high-traffic sites, and find both to scale nicely and have similar performance.

Just my 2 cents...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...