Gå til innhold

Påbudt med skilt foran på bil?

Audi247

Anbefalte innlegg

Du skal ha både front-/bakfanger på bilen, selvom den kjøres på prøveskilt..

Det sier litt om hvor strengt det er med tanke på at du faktisk kan kjøre mye rart på prøveskilt ;)

5479863[/snapback]

Usikker på om du har rett der, sjekk kjøretøyforskriften. Finner kun et kapittel om karosseri som kan passe.

Jeg ødela fangeren og skrudde den av. Siden jeg har gammel bil så var det karrosseri under. Det ble bare to små hull der støtfangeren var festet inn, altså ingenting som brøt med forskriftene. Omtrent som å style bilen med en ny front.

Onkel var kjiip mot meg og gav meg bot for skiltet, helt etter boka. Men han utviste ikke sunn foruft. Får ikke akkurat mer respekt for lovens lange arm av sånt. Tipper han hadde hatt en dårlig dag på jobben og krangla med dama kvelden før. De spenna han gav meg i bot kunne dekket en ny støtfanger til meg samt en kvast med blomster til å muntre opp dama hans. Muligens en kaffe og noen smulteringer til han også hvis han var sulten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, likte eksempelet du kom med der ;)

Gammal Ascona, Kadett eller Golf du hadde, med tanke på at det bare var to hull igjen der?

Der burde han utvist sunn fornuft, så om du hadde skiltet liggende i frontruta burde det være greit..

Kall meg dum, men fant ikke den saken med fangerene :)

Lenke til kommentar
Hehe, likte eksempelet du kom med der ;)

Gammal Ascona, Kadett eller Golf du hadde, med tanke på at det bare var to hull igjen der?

Der burde han utvist sunn fornuft, så om du hadde skiltet liggende i frontruta burde det være greit..

Kall meg dum, men fant ikke den saken med fangerene :)

5501336[/snapback]

Akkurat! Det står ingenting om støtfangere i kjøretøyforskriftene ut fra det jeg kan se. Kun om karosseriet og at det ikke må være farlig for andre medtrafikanter (myke?).

Kjører gammel tung tysker, men ikke noen av de du nevnte ;)

Angående sunn fornuft, så havnet jeg i laserkontroll med en 25 år gammel Volvo en gang. Hadde kjørt strekningen en uke før og visste om hvor onkel pleide å stå. Hadde varsling om kontroll der noen timer før og var forberedt. Faktisk så tok jeg en stopp på en rasteplass en km før, for å rydde i bilen, spytte ut snusen og pisse.

Kjørte nøyaktig i fartsgrensa på speedometeret, dvs litt under fartsgrensa i virkeligheten, og mtp at onkel hadde litt feilmargin på laseren skulle jeg ligge nesten 10 km/t under bli tatt hastighet.

Så onkel stå med laseren og trodde jeg kunne kjøre forbi uten å bli vinka inn. Men nei... Onkel viste seg å være litt i overkant interessert i å avhøre meg om mitt forhold til bilen, og da jeg etter hvert spurte om jeg hadde kjørt for fort fikk jeg vite at nei, jeg hadde bare kjørt uten lys. Men det dreit han i, han ville bare kikke på bilen. Han hadde nemlig samme modell selv, og kunne ikke skjønne hvordan jeg hadde klart å holde bilen så fin og fri for rust. Jeg takket onkel, og forklarte han at jeg hadde kjørt ca 1km uten lys. Han lo og sa at det sannsynligvis kom til å bli den siste km jeg kjørte uten lys noen gang.

DET kaller jeg sunn fornuft fra onkel! :thumbup:

Jeg fikk faktisk så respekt at jeg kjørte 20 mil videre uten en gang å vurdere å legge meg noen få km/t over fartsgrensa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...