LowBalls Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) hei, nå har pappa og jeg prøvd alt vi kan får til at vi kan dele filer mellom pcene våre i huset, gjennom trådløs. vi får opp navnene på de forskjellige datane men får ikke kommet oss inn! kan det ha noe med routern og gjøre? hørte fra en venn at man må ha wan wep router? riktig? Noen som har forslag? Endret 28. oktober 2005 av alex91 Lenke til kommentar
arnebellinda Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 har dere brannmur som kjører? den kan blokkere så dere ikke får tilgang til hverandre.. og NEI du trenger ikke å ha en wan wep router, he he... wep er en kryptering(noe som alle rutere har) Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 windows og norton brannmurene er av! Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) BTW: jeg har windows proffesionale og de andre har home editon... har det mye å si? Endret 28. oktober 2005 av alex91 Lenke til kommentar
streeter Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Har dere aktivert "fil og skriverdeling"? Har dere delt noen mapper? Kjører dere begge windows XP? Lenke til kommentar
streeter Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Så på screenshoten. "kontakt systemadministratoren" så skulle problemet være løst Prøv å ping maskinene for å sjekke at det er nettverk. Hvis ingenting funker kan du sette brukernavn og passord på begge maskinene. Da skal du (hvis det er nettverk) få opp et vindu hvor du taster brukernavn og passord. Så er det bare å logge på med brukernavnet og passordet for den maskinen du skal logge på. (lei av å skrive "brukernavn og passord") Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 vi har prøvd å pinge, vi får svar. men allikevel får vi ikke delt Lenke til kommentar
streeter Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Har dere allerede delt de mappene dere vil dele. Hvis ingenting er delt går det ofte ikke å "komme inn" på maskinene. "Fil og skriverdeling" må være aktivert. Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 hvor finner jeg "fil og skrivedeling" ? Lenke til kommentar
streeter Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 hvor finner jeg "fil og skrivedeling" ? 5074122[/snapback] Den skal vel aktiveres automatisk hvis du velger å dele en mappe... dette må gjøres på begge maskinene. Dette sier windows hjelp: Slik deler du en stasjon eller mappe på nettverket: Åpne Windows Utforsker og finn stasjonen du vil dele. Høyreklikk stasjonen eller mappen, og klikk deretter Deling og sikkerhet. Hvis du deler en stasjon, klikker du Klikk her hvis du forstår denne risikoen, men likevel vil dele roten av stasjonen i kategorien Deling. Hvis du deler en mappe, går du videre til neste trinn. Gjør ett av følgende: Merk av for Del denne mappen på nettverket hvis dette valget tilgjengelig. Hvis du ikke kan merke av for Del denne mappen på nettverket, er ikke datamaskinen på nettverket. Hvis du vil sette opp et hjemmenettverk eller lite kontornettverk, klikker du koblingen Veiviser for nettverksinstallasjon og følg instruksjonene for å slå på fildeling. Når fildeling er aktivert, starter du på denne fremgangsmåten på nytt. Obs! Hvis du vil starte Windows Utforsker, klikker du Start, velger Alle programmer, Tilbehør og klikker deretter Windows Utforsker. Når du deler en stasjon eller mappe, kan alle som har brukertilgang til nettverket, lese innholdet på den stasjonen eller i den mappen. Hvis du vil fjerne stasjonen eller mappen fra nettverket, følger du trinn 1 og 2 ovenfor for å komme til Deling-kategorien. I Deling-kategorien i Nettverksdeling og sikkerhet fjerner du merket for Del denne mappen på nettverket. Hvis du vil gi full tilgang til innholdet på den delte stasjonen eller mappen, følger du trinn 1 og 2 ovenfor for å komme til Deling-kategorien. I Deling-kategorien i Nettverksdeling og sikkerhet merker du av for Tillat at nettverksbrukere endrer filene mine. Hvis du vil endre navnet til mappen på nettverket, skriver du inn et nytt navn på mappen i tekstboksen Navn på delt ressurs. Dette vil ikke endre navnet på mappen på datamaskinen. Hvis du er logget på som gjest (en gjestekonto gir tilgang til datamaskinen for brukere som ikke har en brukerkonto på datamaskinen), kan du ikke opprette en delt mappe. Deling-alternativet er ikke tilgjengelig for systemmappene Dokumenter og innstillinger, Programfiler og WINDOWS. I tillegg til dette kan du ikke dele mapper i en annen brukerprofil. F1 e en fin knapp Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 alt det du nevner er allerede gjort Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 hvordan er det med ip adresser? Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 hvordan er det med ip adresser? 5074444[/snapback] hva mener du? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 har dere automatisk på begge eller fast ip på begge? eller en av hver? du vet vel hva en ip adresse er? Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 har dere automatisk på begge eller fast ip på begge? eller en av hver? du vet vel hva en ip adresse er? 5074500[/snapback] jeg vet hva det er ja! automatisk har vi Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) sett den til fast. eksempel: maskin 1: 192.168.0.20 maskin 2: 192.168.0.30 du kan bytte ut 0 med 1 om du vil eller det ikke funker. Endret 29. oktober 2005 av Spirre Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Den problematikken her er velkjent hos meg og. Akkurat nå funker det som smør, med trådløst nett. Men noen ganger så får jeg rett og slett ikke til fildeling uansett hva jeg prøver på, selv om jeg har drevi med data i mangfoldige år. Skulle nesten tro det var en bug i windows eller hardware som noen ganger knoter det til. Ofte har det hjulpet meg å reinnstallere windows på en eller flere av maskinene, hvis jeg ikke har finni årsaken til problemet. Noen ganger opplever jeg også at windows spør meg om brukernavn og passord for å få tilgang til den andre maskinen, selv om jeg ikke har oppgitt noe brukernavn og passord på noen av maskinene. Har hørt noe snakk om at det kan hjelpe å legge til en gjestekonto. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 høyre klikk en av mappene som du har delt, og velg egenskaper. her går du til fanen "sikkerhet". sjekk på listen om "Alle" står der. hvis den ikke er der, så velg legg til, og skriv alle og trykk så ok. nå skal "alle" ligge i listen, så velg den, og pass på at den har rettigheter som lar den se og bruke filene. funker ikke dette vet jeg ikke hva som er feil.. ADVARSEL!: når du hat lagt til "Alle" og skal gi rettigheter til denne så må du absolut IKKE velge "avslå" på noen av rettighetene! deete kan føre til at ALLE mister tilgang til mappen, til og med Administrator! Lenke til kommentar
atco Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Her kommer et enda merkeligere problem hvis noen vil prøve seg: Laptop og stasjonær i trådløst nettverk (tror ikke det trådløse som sådan er problemet, siden jeg har hatt det med både et aksesspunkt og med router...) Begge PC'ene "ser" hverandres delte mapper, og full tilgang til den bærbare fra den stasjonære, men ikke tilgang til de delte mappene på den stasjonære fra bærbar (men de listes opp). MEN, oppdaget her om dagen at tilgangsproblemet bærbar > stasjonær KUN gjelder på alle drives på "hoved harddisken"....har også en 2de disk (F:) hvor jeg har full tilgang.... Har sjekket ALLT av rettigheter osv....og også prøvd å opprette nye bruker profiler etc...... Problemet ligger def på den stasjonære (XP Pro), den bærbare har akkurat fått reinstallert OS (XP Home) uten at det endret noe på problemet.... Ringer det noen bjeller noe sted? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 er ganske stille her, men jeg måtte sette på "tillatt bruker å endre...." for å kunne kopiere filer mellom maskinene mine på netteverket her, vet ikke hvorfor, men plager ikke meg i alle fall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå