Golwin Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Jeg hadde problemer med pc'en min før, da hadde jeg GeForce 2 MX kort. Og kjørte driver versjon 29.42. Det som hjalp da var å instalere eldre drivere, versjon 23.11. Etter det gikk det en uke at noe galt skjedde. Men nå har jeg kjøpt meg et nytt skjermkort Asus GeForce 4 Ti4200 Og det som skjer nå, er at pc'en enten booter eller fryser når jeg bruker det, dvs. f.eks. spill, eller 3D mark2001. Driveren som fulgte med kortet på cd var versjon 29.42. Det hjalp ikke noe å oppgradere til driver versjon 30.82. Det jeg tenkte på da var å instalere driver versjon 23.11, siden jeg nå har samme problem som jeg hadde før. Men jeg får ikke instalert driveren, når jeg prøver med en versjon av driveren som bare er en .exe fil, så etter at jeg har starta maskina på nytt sa har ikke driveren blitt instalert. Men prøver jeg å instalere den manuelt, så sier Windows noe sånt: "unable to locate driver..." Det jeg tenkte på da var at kanskje ikke driver versjon 23.11 funker på GeForce4 kort? Noe som passer meg veldig dårlig, ettersom jeg trenger den driveren :/ Noen som har noen tips om hva jeg burde gjøre? Jeg har engelsk versjon av Windows 2000, med service pack 3 instalert. Lenke til kommentar
bob_hund Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Har du testet i dxdiag? Start- run-dxdiag-display-test-eller siste blad -more help? Lenke til kommentar
Golwin Skrevet 24. august 2002 Forfatter Del Skrevet 24. august 2002 Ja, testa der testa: DirectdDraw Direct3D funka fint begge to. Men de testene varte jo bare noen få sekunder, jeg kan jo prøve å slå de av og så kjøre 3D mark eller noe.. Lenke til kommentar
Golwin Skrevet 24. august 2002 Forfatter Del Skrevet 24. august 2002 Søkte på support.microsoft.com ang den blåskjermen, hvor det stod: Kmode_exception_not_handled på sida fant jeg: How to Troubleshoot a "STOP 0x0000001E KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED" Error Message 1. Try to replace the driver that is identified in the STOP error message, either with a known good copy from your installation media, or with an updated version from the manufacturer. (driveren som er på blå skjermen er nv4_disp.dll, men jeg får jo ikke bytta den ut med en eldre. De to driverne jeg får instalert (29.40 og 30.82) funker ikke!) 2.Disable the driver that is identified in the STOP error message or any newly installed drivers. (må jo ha en driver...) 3.Verify that any new hardware or software is properly installed. Disconnect the new hardware or replace it to see if this resolves the issue. (hmm.. kan jo putte i det gamle skjermkortet og bruke 23.11 driveren, men det vil jo ikke hjelpe noe..) 4.If you have a video driver that was not supplied with the operating system, try switching to the standard VGA driver or a driver that is compatible with the operating system. (kan ikke kjøre på standard, da får jeg bare 16 farger i 640x480 eller noe..) 5.View the following Microsoft Hardware Compatibility List Web site to verify that all your hardware and drivers are compatible with the operating system: http://www.microsoft.com/hcl (Jo, jeg finner GeForce4 Ti4200 der) 6.Run any system diagnostics that are supplied by your computer manufacturer, especially a RAM check. If this is a new installation of the hardware or software, contact the manufacturer for any requires updates for drivers or firmware. (kjørte det dxdiag saken, men jeg vet ikke hvor jeg kan kjøre RAM dingsen, men det er jo ganske klart at det er skjermkortet det er noe galt med, eller driverne til skjermkortet.) 7.Disable all filter drivers, such as remote control software, antivirus programs, backup programs, and so on. (nei, har ikke noe av det på) Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Prøv å kjør "Burn in"-test fra sisoft sandra. Jeg hadde riktignok STOP: 0x0000001A som betyr hardwarefeil, men prøv likevel. Ta da og test kun RAM med 4 looper og sjekk om PCen klikker underveis. Jeg har 2 RAM-brikker og testet pga. at PCen fryste og klikket. Testet begge to sammen og PC klikket på 2. loopen. Testet deretter hver enkelt og da gikk det bra. Prøvde også å bytte plassering på brikkene men det virket heller ikke. Det betyr at disse brikkene ikke passer sammen. NB! ene RAM-brikken er CL2 og den andre er CL2,5. Det er merkelig, men det var feilen i mitt system. Måtte da ta ut den ene brikken :sad: Dessverre. Har ingen feilmeldinger etter dette og alt er stabilt. Feilmeldingene jeg fikk før sandra-testen var forskjellige. Det var blant annet meldinger om at "directdraw ikke kunne fullføre en tegneoperasjon" og meldinger om feil på "NV4-disp" osv. Trodde selvsagt at det var skjermkortet men da jeg testet med et gammelt ett jeg hadde i skapet, fikk jeg de samme meldingene. Det er kanskje ikke feilen på din maskin, men dette er et tips du kan prøve og sjekke hva som skjer. Ta ellers og test "burnin" på de andre delene i din PC og sjekk om noe melder feil. Har du noen svakheter, bør disse melde seg på denne testen :wink: Sveinl. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå