Gå til innhold

Fjerne partisjoner samt omgjøre fra FAT32 til NTFS

k_h

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg en Acer Aspire 1694, hvor det finnes 3 partisjoner: C:, D: samt en "service"-partisjon.

Dersom jeg legger sammen kapasiteten på disse 3 partisjonene får jeg ca. 93 GB, men harddisken skal være 100 GB.

Jeg har brukt "datamaskinbehandling" for å omgjøre D: til NTFS, men C: hvor systemet ligger får jeg ikke gjort noe med.

Hvordan går jeg frem får å omgjøre hele harddisken til en partisjon (C:) samt NTFS?? og hvorfor har jeg ikke total kapasitet på 100 GB?

Det er ingen problem å måtte formatere maskinen siden den nettopp er tatt i bruk og det kun er standard Acer prgrammene som ligger inne etter oppstart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp fått meg en Acer Aspire 1694, hvor det finnes 3 partisjoner: C:, D: samt en "service"-partisjon.

Dersom jeg legger sammen kapasiteten på disse 3 partisjonene får jeg ca. 93 GB, men harddisken skal være 100 GB.

Jeg har brukt "datamaskinbehandling" for å omgjøre D: til NTFS, men C: hvor systemet ligger får jeg ikke gjort noe med.

Hvordan går jeg frem får å omgjøre hele harddisken til en partisjon (C:) samt NTFS?? og hvorfor har jeg ikke total kapasitet på 100 GB?

Det er ingen problem å måtte formatere maskinen siden den nettopp er tatt i bruk og det kun er standard Acer prgrammene som ligger inne etter oppstart.

5072671[/snapback]

Om du ikke har 3. parts programmer ala Partition Magic lar det seg ikke gjøre å "merge" partisjoner.

Du kan konvertere filsystem til ntfs ved å bruke kommandolinje verktøyet "convert" -convert c: /fs:ntfs-

Lenke til kommentar

Vel ! Det ligger mest sannsynlig Ghost av systemet på disken din, den bør ta vare på hvis du vil slette alt... ;)

For det andre så blir 100GB disk ca. 92-3GB effektivt i windows.

C: kan ikke du slette uten videre, Windows tar ikke livet av seg selv.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...