Gå til innhold

Tregner noen tips til støydemping!

Anbefalte innlegg

Maskina mi ble betydelig stillere etter at jeg skifta ut CPU vifta og de tre 120mm viftene mine. men er enda ikke fornøyd. Alle viftene går på minimum hastighet og jeg lurer da på om det er noen som har noen tips til hvordan jeg kan senke støyen enda mer? generelt så kommer støyen fra viftene så det er der det må gjøres noe....

Endret av Zathardor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, du har satt alle viftene på minimum hastighet og ENNÅ så bråker de?

Hmm, ville anbefalt å sette inn nye vifter som ikke støyer så mye, men det kommer nok an på hva du definerer støy.

Antar at lysten for å invistere i nye vifter er liten, eneste jeg kan komme på i farta er å støydempe viftene på noe vis.

- Fjerne alle små luftehull. Ta en dremel ellernoe som kan få disse vekk, så skal unødig støy være borte.

- Sett viften en liten avstand fra viftens opprinnelige plass. Ca. 1cm.

- Tettpakke hele kabinettet med lydisolerende materialer.

Lenke til kommentar

Jeg har godt erfaring med gummiknotter under kabinettet. Dette gjør at vibrasjonene holder seg til kabinettet og får mye mindre resonaskasse. For å gi et lite bilde av dette, alle dere som har en grei sub hjemme. Prøv å spill høy med denne med en pute eller lignende under, alt som hindrer vibrasjonene i å nå golvet fungerer. Så prøver dere å spille uten vibrasjonsdempende materiale. De av dere som bor i trehus vil oppleve en stor forskjell, hele rommet blir til en resonanskasse. Det samme skjer med vibrasjonene fra kabinettet. Klarer du å hindre de i å forsterkes av hele rommet ditt så hjelper det litt iallefall.

Lenke til kommentar

Hvis du har funnet ut at det er viftene som støyer, og at det ikke er luftsus som er problemet (dette får du ikke bort uten å sakke ned viftene ytterligere), er enten viftene festet til kabinettet på en ikke optimal måte eller så er det vifter av en type som ikke er stille. Prøv å ta viftene ut og hold dem i hånda, bråker de da? Hvis de gjør det må du nok skaffe deg noen andre vifter. Hvis ikke, må du feste dem til kabinettet på en måte som ikke fører til så mye vibrasjoner. Det finnes flere ulike løsninger til salgs, og med litt strikker, gummi pakninger eller lignende kan man alltids fikse noe selv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kan evt kjøpe deg en viftestyring som lar deg regulere spenningen fra 12V og helt ned til 0V. Eks: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=N...5BK&mcat=15s230

Harddisker støyer også en del, skaff ett støydempings kabinett til dem, evt monter dem med gummioppheng, da det er vibrasjoner fra disse som vanligvis gir mest støy.

Ellers bråker jo chipsett- og grafikkortvifter en del, om du da ikke allerede har tatt deg av disse.

Lenke til kommentar

Hvis Viftene allerede står på lavest hastighet, så bør det ikke være grunn til at de skal støye noe. Gjør de det, så er det vel bare å koble på noen motstander eller noe sånt, kanskje seriekoble på et potmeter til?

Jeg har tidligere bare koblet viftene til 5 volt (bruker en sukkerbit, og bytter 12 volt med 5 volt, kan også beholde 12 volt og heller bytte jord med 5 volt, og da blir det 7 volt)

Med tanke på støymatter, så har du jo liggeunderlag og lim?? fantastisk ide.

Egentlig håper jeg du kobler fra de viftene og hører vhor mye det er uten, for normalt er det harddisker, cpu og skjermkort som bråker mest

Lenke til kommentar
Hva er laveste hastighet? Rpm, volt?

5199266[/snapback]

Hastigheten i rpm er en hastighet som er definert fra produsent, avhengi av hvilken type vifte du har. De fleste vifter er 12 volts vifter, så det er da rpm ved 12 volt.

Om du kobler dem til 5 volt vil de få en laverehastighet..... vet ikke helt hva det blir, men kan sikkert regnes ut.

p=u*i

u=r*i

P=(u^2)/r

12^2=144

5^2 = 25

Effekten blir hvertfall et sted mellom 1/5 og 1/6 av hva den er ved 12 volt. Med andre ord..... mye mindre. Da kan man jo alltids se hvilken effekt vifta har ved 12 volt og hvor mange rpm det er da, og så se etter en vfite med 1/6 så høy effekt, og se hvor mange rpm som er ved den?

Lenke til kommentar

Uavhengig om viftet kobles til 3 pins HK kontakt eller 4 pins molex så gis de alltid 12v på maks(på 4 pins molex kobles vifteledningene som oftes til 12v parret).

Derfor jeg spør om hvilken volt han kjører de på nå og hva som er rpm i det tilfellet(hvis han vet) og hva som er rpm på maks volt.

Men vet du hvilken volt du kjører de på nå? Når du sier "Laveste", mener du da 5 volt?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...