knutroe Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Mulig Intel er noe raskere på visse ting, men se på stress test på tomshardware; Hvilken plattform krasjer flest ganger og ødelegger flest hovedkort? :!: Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Men den testen var kanskje litt for tidlig ute? Uten skikkelig kort til den prosessoren? Rart om Dell selger en PC som ikke klarer å kjøre stabilt egentlig.. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Dagbladet: Hjemme-PC blir dyrere Det nytter forresten ikke å tro at du nå kan skaffe deg en hjemme-PC før nyttår og slippe skatt. Finansministeren har nemlig bestemt at skatteskjerpelsen skal gjelde fra dagen i dag, da budsjettforslaget ble lagt frem. Altså satt i umiddelbar virkning med den nye regjeringen. Endret 28. oktober 2005 av TrondH86 Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Sorry, jeg underdriver litt faktisk. På divX encoding er Intel EE 840 ca 15 ganger raskere enn AMD X2 4800+. Runs of DivX AMD 110 Intel 1660 http://www.tomshardware.com/cpu/20050603/stresstest-28.html Så vet ikke om jeg trenger å overdrive... Lever du i din egen verden? Eller er du bare en stor intel fan? Utsagnet er ikke bare ment til denne posten, men også til de andre du har skrevet! http://www.hardware.no/tester/prosessor/in...ion_840/18829/1 Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Sorry, jeg underdriver litt faktisk. På divX encoding er Intel EE 840 ca 15 ganger raskere enn AMD X2 4800+. Runs of DivX AMD 110 Intel 1660 http://www.tomshardware.com/cpu/20050603/stresstest-28.html Så vet ikke om jeg trenger å overdrive... edit2: Som du ser på spill testene ligger ikke AMD milevis forann, men når det gjelder video encoding...ja da må du ha 7-8 AMD pc'er for å gjøre samme jobben som en Intel EE 840. Så velger du Intel har du muligheten til å gjøre begge deler 5073576[/snapback] overdriv mer... 5073638[/snapback] 5073677[/snapback] Riktig at den slo amd i akkurat den testen, men hva med alle de andre testene? Og jeg vil ikke si at thomshardware er den rette siden til å se på amd vs. intel heller.. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 Det var da som svarte.... Forbanna regjering. Så hvis jeg kjøper denne pcen. Hvor mye vil den koste meg etter at de 3 årene har gått? Noen som er gode i matte her? Jeg betaler vel ca 35% skatt hvis det har noe å si. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Det var da som svarte.... Forbanna regjering. Så hvis jeg kjøper denne pcen. Hvor mye vil den koste meg etter at de 3 årene har gått? Noen som er gode i matte her? Jeg betaler vel ca 35% skatt hvis det har noe å si. 5074084[/snapback] Luxusproblem eller ... Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Hva skal du egentlig med en ny pc når du har en A64 4000+? Spar pengene og vent til midten av 2006 med en oppgradering/ny pc! Vær fornuftig og spar pengene dine Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Så vidt jeg kan se vil den koste 24120 reelle kr. (hvis det var 670kr/mnd). Får du trekt det før skatt blir det vel 15678 reelle kr om jeg ikke er helt på gjordet nå Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 Hehe. Litt luksusproblem kanskje. Men som nevnt før var det var jo alt dette andre snadderet som fristet da. Hadde det vært en FX57 der hadde jeg ikke tvilt . Men det var liksom denne CPUen jeg ikke var helt sikker på da. Nå har jeg funnet frem til en test selv etter litt intens googling: http://www.pcstats.com/artvnl.cfm?articleID=1838 Her har de testet rimelig grundig mot en AMD4000 og så lenge de ikke benytter seg av multitasking så taper D840 rimelig ofte. I 3dmark05 vant vel D840 med 10poeng eller noe. Managhead: Har du tatt med denne skattingen som nye regjeringen trykker over hodet på oss da? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Det jeg gjorde var 670x36=24100 og 670x36x0,65=15678 Om dette blir riktig er jeg ikke sikker på. Første tilfellet her er hvis du ikke får trekt noe på skatt, det andre er hvis du betaler 35% skatt. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 Ja.. 15000 er jo ikke dårlig egentlig. Jeg får vel en del for min gamle pc på qxl regner jeg med. Så sammenlagt er det vel et greit kjøp. Men så var det dette med "dårligere" cpu i mange sammenhenger. Nei.... Jeg får sove på det. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Men med den rette kjølinga (og hk) så kan den 840'n klokkes bra tror jeg.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Som jeg sier: AMD er nok bedre til spill, men ikke med mange ti prosenter.... Skal du også drive med video encoding, er Intel det beste valget. Slik jeg ser det, så får du i pose og sekk hvis du går for Intel, men med AMD får du bare i pose.... Grunnen til at jeg snakker varmt for Intel på dette forumet, så er det fordi jeg føler at det er få Intel fans her. Men at det er få Intel fans på HW.no betyr ikke at Intel er så mye dårligere. Personlig føler jeg at Intel og AMD er ganske jevngode. AMD har sine områder og Intel har sine områder. Men på tunge oppgaver som video encoding, som faktisk tar mange timer betyr det litt å kanskje måtte velge Intel og ikke AMD. Om jeg får 60 eller 70 FPS i ett eller annet spill, betyr ikke så mye. Men om jeg sparer to timer på video encoding, så betyr det mye. Hadde vært bra om noen tester faktisk ga oss oversikt over "real time" ytelse, og ikke bare benchmark tall. Folk er alt for opptatt av benchmark tall, enn virkelig ytelse. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Hehe. Du har egentlig ganske rett da Kenneth Og som du sier får jeg en pc til 30lapper til halv pris..... Nei nå er det leggetid. Jobbe i morgen oxo. Edit: Og som ManagHead sier er det vel greit overklokkingpotensiale i forhold til hva jeg sitter med nå...... I tillegg til at den sannsynligvis kommer til å yte bedre i fremtidlige spill enn min AMD4000. Når spill begynner å støtte to kjerner sikkerlig. De må vel få til det en gang? Neste år på denne tiden kanskje? Endret 28. oktober 2005 av Sjefern Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Du får pc'en til ca halv pris ja. Så ta det med i betraktningen. Venter du til neste år, for å så kjøpe den beste Intel eller AMD pc'en, må du regne med å betale ca 30.000 for en tilsvarende pc. Venter du til den er priset til 15.000 har det kommet minst en eller flere topp modeller.... Så en "topp modell" pc, som faktisk er i topp sjiktet pr dags dato (om ikke helt på topp) får du neppe så billig. Om det lønner seg i forhold til ytelse/pris er en annen diskusjon. Tror de fleste kan være enige om at det aldri lønner seg å kjøpe i topp sjiktet hvis du skal tenke på ytelse/pris faktoren. Men har du lyst, har du lov En annen ting er at AMD X2 i dag oppgir hastigheten til 2 ganger Ghz hastighet. 4800+ = 2x 2.4 Ghz. Mens Intel fortsatt oppgir hastighet pr kjerne. Altså D840 = 3.2 Ghz. Så kommer det programmer og spill som virkelig kan utnytte begge kjerner, har man i teorien 6,4 Ghz på en Intel D840, mens man "bare" har 4,8 Ghz på AMD. Men i "real life" blir det vel ikke snakk om så store forskjeller....men det vil tiden vise.. Lykke til Endret 28. oktober 2005 av myhken2 Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 En annen ting er at AMD X2 i dag oppgir hastigheten til 2 ganger Ghz hastighet. 4800+ = 2x 2.4 Ghz.Mens Intel fortsatt oppgir hastighet pr kjerne. Altså D840 = 3.2 Ghz. (...) Skjønner ikke helt hva du vil frem til her.. 4800+ er ikke et forsøk på å "oppgi" hastigheten til 4800 MHz. Etter gudvethvormangeår med AMDs PR-rating, har du virkelig ikke oppfattet hva den går ut på? Så kommer det programmer og spill som virkelig kan utnytte begge kjerner, har man i teorien 6,4 Ghz på en Intel D840, mens man "bare" har 4,8 Ghz på AMD. Ja, for antall GHz har jo alt å si for ytelsen Lenke til kommentar
myhken Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Jeg er veldig klar over pr ratingen til AMD. Men AMD X2 4800+ fungerer ikke som to 4800 Mhz CPU'er....Er vel mer som 2x 3800 - 4000 Mhz cpu'er. Men uansett, jobb tilbudet var en Intel D840...ikke AMD. Spørsmålet til sjefern var om dette var ett bra tilbud, og om han skulle bytte ut sin nåværende pc. Skjønner at dere ikke verdsetter Intel maskiner særlig høyt, men jeg sier at det tilbudet sjerfern fikk, er et meget bra tilbud, siden han får pc'en til under halv pris, og det er MED avbetaling over tre år. Vanligvis ville jo det ha doblet prisen så og si.... Så ca 15.000 for en Intel D840, 2 GB RAM, 7800GTX skjermkort, 1 TB diskplass, DVD brenner, 680W PSU, muligheten for SLI siden pc'en bruker nforce4 SLI brikkesett +++ er ikke ett dårlig kjøp. Men om han virkelig har behov er en annen ting. Men ikke vær så redd for å "miste" en av AMD folka for en periode. neste pc sjefern kjøper blir sikkert en AMD.... Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 En annen ting er at AMD X2 i dag oppgir hastigheten til 2 ganger Ghz hastighet. 4800+ = 2x 2.4 Ghz. Mens Intel fortsatt oppgir hastighet pr kjerne. Altså D840 = 3.2 Ghz. Så kommer det programmer og spill som virkelig kan utnytte begge kjerner, har man i teorien 6,4 Ghz på en Intel D840, mens man "bare" har 4,8 Ghz på AMD. Det hjelper så lite med masse MHz når konkurenten sine MHz er mye mer effektive, og selv x2 3800+ sliter ikke nevneverdig med ytelsen til en D840 i divx Intel Pentium Extreme Edition 840 Les noen tester og bli litt klokere! Har du lest denne Myhken2? Bastante og feilaktige påstander, Typisk "AMD vs Intel" Trådstarter: Du vil spare noen tusner ved å kjøpe denne pc'en og er ikke så dumt kjøp! Men for meg så virker det litt bortkastet å betale ca. 450.- i månden i 3 år fremover når du allerede har en bra pc fra før av. Har du råd til det så er det bare å slå til, det er et uansett et bra kjøp når man tanker på prisen i dag Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Tror du bare bør gi f... idet tilbudet jeg.Tiden har løpt ut for Intel, og det at det er fra Dell gjør ikke saken noe bedre. Det kan også være masse skjulte kostnader på et slikt oppsett, alt blir fremstilt i det gunstigste tilfellet, men i realiteten vil det nok bli noe dyrere. Du gjør nok klokest i å beholde Athlon64, og eventuelt oppgradere senere. Hjemme-PC tilbud har alltid blitt fremstilt som rosenrøde med skattefratrekk og man blir lovt gull og grønne skoger. 5073304[/snapback] Har hørt mye ratr men du tar kaka, for det første er en dobbelkjerneprosesor lamgt mere fremtidsrettet enn en enkeltkjerne uansett om den kommer fra amd eller Intel, og å påstå at tiden her løpt ut for Intel viser vel heller at din innsikt er sterkt begrenset. Når det gjelder Dell er det vel heller ikke uten grunn at de er suverene på ferdigpcmarkede, få eller ingen klarer jop å levere maskiner til den prisen de gjør og få eller ingen har en så god service/garantiordning som dem . I tillegg er jo dagens amd maskiner "ut" til neste år da det kommer ny sokkel og amd endelig går over til DDR2 de også . Endret 29. oktober 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå