Gå til innhold

AMD4000 vs Pentium D 840. Hva er best?

Sjefern

Anbefalte innlegg

Fått tilbud fra jobben å kjøpe en maskin med pentium d 840 dobbelkjerne med 3.2ghz, 2gig ddr2 4200, 1000GB hd, 7800gtx + +. Står ikke noe om hovedkort og slikt. Tilbudet er fra dell.

Nå har jeg jo en rimelig oppegående maskin fra før, så jeg lurer på om jeg skal ta skrittet å binde meg til 672,- før skatt i 3år? (431,- med 35.8% og 351,- med 47,8%. Vet ikek helt hva jeg får :hmm: )

Er det verdt det? Rammen og grafikkort er jo bedre men jeg vet ikke med cpu.... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jarmo: :) Til neste år får jeg nok ikke lov av madamen å kjøpe noe slikt. Jeg kjøpte jo "akkurat" amd4000. Dette er jo siste gang man kan kjøpe rå hjemmepc. "Its now or never" :lol:

Snaxxor: Linkene du henviser til har jo ikke med Pentium D med dobbelkjerne som jeg prøver å fa info om :)

Dillemaet mitt er jo om jeg skal vente et halvt års tid å så kjøpe et 7800GT eller om jeg skal hive meg på denne pcen her og selge min gamle. Men som sagt så aner jeg ikke om hvor godt 840D yter.

post-17633-1130521172_thumb.jpg

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Tre år.... :( Men det er jo ikke så veldig ille. Det blir jo ikke mere enn 15516,- i rèel ubetaling hvis jeg har skatt i den dyreste varianten. Enda mindre hvis det er den med mest skatt.

For å være helt ærlig skjønner jeg ikke hvem jeg skal se på og hvorfor. Vet bare at man ihvertfall ikke skal se på den dyreste prisen. Man trekker jo det beløpet brutto lønn.

Lenke til kommentar

Tror du bare bør gi f... idet tilbudet jeg.

Tiden har løpt ut for Intel, og det at det er fra Dell gjør ikke saken noe bedre. Det kan også være masse skjulte kostnader på et slikt oppsett, alt blir fremstilt i det gunstigste tilfellet, men i realiteten vil det nok bli noe dyrere. Du gjør nok klokest i å beholde Athlon64, og eventuelt oppgradere senere. Hjemme-PC tilbud har alltid blitt fremstilt som rosenrøde med skattefratrekk og man blir lovt gull og grønne skoger. :nei:

Lenke til kommentar

Ja kanskje jeg skal la være... Men det er jo litt fristende med s-ata/ddr2/kjappere ram/masse mere lagring/mye bedre grafikkort/kjappere dvd-brenner.

Det var vel det. Hehe.

Man jeg får vel kanskje ganske tilnærmet samme ytelse ved å kjøpe et 7800GT?

Det er forresten ingen som har svart på inlednings-spørsmålet mitt ;) Hvordan vil AMD4000 vs Pentium D 840 være i spill og filmredigering? Noen som vet?

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Jeg pleier å styre unna Intel vs AMD tråder, men å påstå at tiden har rent ut for Intel blir bare dumt.

Personlig synes jeg tilbudet du nevnte over rundt Intel pc'en er ett bra tilbud.

Her på forumet har jo folk helt panikk for å støtte noen som er interessert i Intel produkter. Uansett hvilke konspirasjonsteorier man bruker, tror jeg at verden i dag er basert på markedsøkonomi, der kundene bestemmer hvilke selskaper som overlever eller ikke.

Hadde Intel produktene vært så dårlig som veldig mange her på forumet skal ha det til, så hadde neppe Intel overlevd lenge.

Jeg venter fortsatt på tester av folk her i Norge med ett AMD X2 system som IKKE er overklokket og som faktisk slår mitt system ned i støvlene.....

Er dere AMD fans der ute heldige, så kanskje dere greier noen få prosent over, men jeg venter i spenning.

Dell er en av verdens største PC produsenter, og jeg tror ikke de hadde satset alt de eier på en produsent som er på vei utenfor stupet. Hadde virkelig AMD vært sså bra og billig, ville nok de store selskapene valgt AMD. Greit at de kommer inn her og der, men Intel er fortsatt størst der.

Og hvilken CPU produsent har verdensrekordene i overklokking? Jeg bare lurer....det burde jo være den produsenten som lager de beste CPU'ene :D

PS! Jobber du for Teller? Hørte de skulle komme med ett tilbud til de ansatte....

Lenke til kommentar

Ps: Til spørsmålene dine:

Til videoredigering, er det ingen tvil om at Intel er best. De bekrefter også alle tester der AMD X2 4800 er testet opp mot Intel EE 840.

D840 er den samme prosessoren som jeg har bare uten HT. Tror ikke den er noe spessielt tregere enn min på video encoding.

Se f.eks her http://www.tomshardware.com/cpu/20050603/stresstest-28.html

Helt konkret bruker jeg ca en time for å komprimere to timer med HDTV kvalitet video til DVD film. Den samme prosessen tar ca 4-5 timer på Intel Celeron 2.5

Ser rundt omkring at denne prosessen tar lang tid på nye Intel og AMD systemer også.

Så driver du mye med video, er det ingen tvil....gå for Intel D840. :thumbup:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg tilbudet du nevnte over rundt Intel pc'en er ett bra tilbud.

PS! Jobber du for Teller? Hørte de skulle komme med ett tilbud til de ansatte....

5073506[/snapback]

Hehe. Hei Kenneth. Du vet da hvem jeg er. Gamle sviker ;) Sniker deg unna trafikkavdelingen så fort det kom et bedre tilbud opp :tease:

Men fra spøk til revolver. Den pcen jeg har i dag er ikke mulig å klokke mere enn 150mhz før den blir ustabil. Seriøst.... :no: Vil 840 D på denne pcen i overklokket tillstand yte enn en "uklokket" AMD4000?

Edit: Du var litt kjapp der Kenneth. Kunne tenke meg at intel var bedre på video, men hvordan tror du den er på spill i overklokket tillstand?

Edit2: :lol: Der kom det en fin link oxo da. Takk for den. Synd at ikke tomshardware testet den mot amd4000.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Seriøst tror jeg Intel D840 uklokket yter bedre enn AMD 4000 når det gjelder video encoding. Men når det gjelder høy FPS i spill, er nok AMD bedre.

Men jeg sliter jo ikke akkurat når jeg spiller da....men i rene FPS ligger jeg under AMD systemer, ingen tvil om det. Men merkbar spillopplevelse...tror ikke at man merker noen stor forskjell

Så du må velge hva du primært vil bruke pc'en til.

Off topic: Hehe, forlot skuta ja....hører at det har vært mye frem og tilbake, så jeg angrer vel ikke....

Og regner med at du er Thomas....minns at du brukte tilsvarende nick i Jottonia, eller tar jeg helt feil :blush:

edit2: Som du ser på spill testene ligger ikke AMD milevis forann, men når det gjelder video encoding...ja da må du ha 7-8 AMD pc'er for å gjøre samme jobben som en Intel EE 840. Så velger du Intel har du muligheten til å gjøre begge deler :thumbup:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

hehe.hei Magnus... har lurt en stund ja..men da vet jeg!

Hadde det kun vært spill du skulle ha brukt pc'en til, hadde jeg nok ikke kjøpt ny pc nå. Det kommer jo nye AMD systemer neste år, med DDR2 støtte.

Men siden du nevner at du skal drive med litt video encoding, hadde jeg nok ikke tvilt, jeg hadde slått til på det tilbudet.

Selvsagt kommer det nye Intel cpu'er neste år (eller allerede nå i år), men de finner du ikke i jobbtilbud på en stund. Og det blir vel uansett en stund til neste jobb tilbud.

Stemmer det med ca 15-16.000 for den pc'en er det ett bra kjøp. Jeg betalte 32.000 for min, med 1.25 TB, litt bedre minne + hovedkort...men ja, for halve prisen er det ikke ett dårlig valg.

ps! Ser på Dell.no at det er ett nVidia® nForce4 SLI-brikkesett som hovedkort....men det skal være greit nok det. Litt problemer med dette brikkesettet i starten, men tror de problemene er løst.

Km til ca 31.000 for samme oppsett ved å velge de delene du har i tilbudet.

Stemmer greit med prisen jeg betalte for min, når du tenker på at jeg ikke kjøpte fra dell.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

edit2: Som du ser på spill testene ligger ikke AMD milevis forann, men når det gjelder video encoding...ja da må du ha 7-8 AMD pc'er for å gjøre samme jobben som en Intel EE 840. Så velger du Intel har du muligheten til å gjøre begge deler :thumbup:

5073576[/snapback]

overdriv mer...

Lenke til kommentar

Sorry, jeg underdriver litt faktisk.

På divX encoding er Intel EE 840 ca 15 ganger raskere enn AMD X2 4800+.

Runs of DivX

AMD 110

Intel 1660

http://www.tomshardware.com/cpu/20050603/stresstest-28.html

Så vet ikke om jeg trenger å overdrive... :D

5073576[/snapback]

overdriv mer...

5073638[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...