Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Bestilte en ultraportabel JVC Interlink for kjæresten min og bad dem sette verdien lavere enn det jeg hadde betalt, nærmer bestemt til $1300 isteden for $2450 så jeg kunne slippe unna med halv momsregning hvis de ikke var altfor nøye på det i tollen. Kommunikasjonen slo imidlertid heeelt feil internt hos leverandøren. Da jeg mottok pakken stod det "Personal Computer JVC Interlink" og value oppgitt til 20$ -idiotisk! Men tror dere ikke den sklei igjennom! Er forklaringen at tollvesenet slurvet eller tar man bare stikkprøver? Og hva med pakker over 200grensa? Selv har jeg bestilt saker og ting med reell og oppgitt verdi opp til 4000 tidligere uten at jeg har hørt noe mer fra tollen. Mens cdeene med Posten ALLTID blir stoppet. Alle tollfrioplevelsene mine er med FedEx, er det forskjell på transportørene? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Nei men fysj da he he Tenkt å lure vår kjære stat slikt, tror du bare er heldig heh e Gratulerer da forresten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 (endret) Jeg tar det som et godt tegn, men jeg har faktisk litt dårlig samvittighet... På den annen side er det liksom ikke noe jeg får meg selv til å gjøre -ringe ned til Tollvesenet og gi fra meg et god bunke tusenlapper. Det blir like dumt som å inkriminere seg selv hver gang nåle bikker 90 på motorveien. Endret 28. oktober 2005 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 heldig der, kva måtte du ha betalt vist du skulle ha tolla pakken då? Lenke til kommentar
Obix Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Husk at prisen som står på fraktseddelen er det du får i erstatning hvis varen skulle forsvinne eller bli ødelagt under transport. Normalt sett går det godt men en kan aldri vite... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 25% av $2450 dollar eller 25% av $1300 hvis den lille spanske hadde funket, så det blir en del penger ja! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Husk at prisen som står på fraktseddelen er det du får i erstatning hvis varen skulle forsvinne eller bli ødelagt under transport. Normalt sett går det godt men en kan aldri vite... 5072706[/snapback] Litt ulik praksis på dette, men det er mulig å forsikre for et annet beløp. I alle tilfeller tar som regel selger ansvar hvis noe slikt skulle skje. Har selv opplevd at en pc forsvant på vei fra Japan og fikk da straks en ny maken pc selv om det var avtalt at det skulle settes en mye lavere verdi på "tollappen" Men det er et reelt problem du tar opp så sjekk dette med avsender først ellers kan det bli dyrt. Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Jeg pleier å få leverandøren til å merke pakken "gift" og da er grensa på 1000,- for å slippe moms. Samtidig får jeg dem til å bruke en privat avsender i stedet for firmanavn. Kvitteringer får jeg dem til å sende med "airmail" En rimelig bankers oppskrift Lenke til kommentar
bengh Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Synes det lukter av et firma som glatt går med på å sette en annen pris en riktig verdi når de vet det skal fortolles. Greit at du er en småkjeltring men du er tydelig ikke alene Lenke til kommentar
rscue Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Synes det lukter av et firma som glatt går med på å sette en annen pris en riktig verdi når de vet det skal fortolles. Greit at du er en småkjeltring men du er tydelig ikke alene 5080908[/snapback] Vel omtrent alle firmaer i asia,europa og usa som driver handel med kunder i norge skriver gift på pakken, selv om du ikke ber dem om å gjøre det.. Play.com og amazon har som regel nesten alltid rett beløp på pakken.. Men de to sist nevnte hadde samme system som resten før de ble store og fikk brev fra fortollingen i norge at hvis de ikke satt rett verdi på pakken så kom tollerene til å nekte alle pakker sendt fra de firmaene ankomst til norge.. Og det er faktisk et virkemiddel tollen bruker.. Men dette etter at samme avsender har jukset en rekke ganger og blir tatt for det.. Husker når amazon begynte å sende pakker fra USA som gaver. noe en kunne betale ekstra for slik at den ble pakket inn med gavepapir og sendte den som gave for komme seg unna tollen i norge + andre land som hadde dette. Nå er jo dette lenge siden da.. RScue Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå