Christian86 Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Dette er en tråd på genrelt grunnlag, men jeg kan nevne at jeg har to saker der selger hevder det jeg vil debatere nå. Sony Ericsson er representert med flere verksteder i Norge. Noen selgere har direkte avtale med noen få av disse, mens noen er autoriserte og har mindre kapasitet. Selger 1 hevder seg fri fra hevingsønske fordi Nordialog Skøyen (verksted) og Teleservice har utbedret feil på telefonen. Jeg brukte disse to fordi jeg slapp postgang hos forhandler, ulempen med venting og krangel om lånetelefon. Butikken sier seg som sagt fri pga dette. Kan virkelig en butikk tolke avhjelps paragrafen så A4 at alle andre verksteder enn deres verksted vil "ødelegge" min hevingsrett? Altså; jeg leverer til andre enn deres deltaservice, og jeg har dermed ingen krav. butikk nummer to ville kontakte advokat pga det samme. nå trenger jeg virkelig innspill Lenke til kommentar
swanky Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Dette er en tråd på genrelt grunnlag, men jeg kan nevne at jeg har to saker der selger hevder det jeg vil debatere nå. Sony Ericsson er representert med flere verksteder i Norge. Noen selgere har direkte avtale med noen få av disse, mens noen er autoriserte og har mindre kapasitet. Selger 1 hevder seg fri fra hevingsønske fordi Nordialog Skøyen (verksted) og Teleservice har utbedret feil på telefonen. Jeg brukte disse to fordi jeg slapp postgang hos forhandler, ulempen med venting og krangel om lånetelefon. Butikken sier seg som sagt fri pga dette. Kan virkelig en butikk tolke avhjelps paragrafen så A4 at alle andre verksteder enn deres verksted vil "ødelegge" min hevingsrett? Altså; jeg leverer til andre enn deres deltaservice, og jeg har dermed ingen krav. butikk nummer to ville kontakte advokat pga det samme. nå trenger jeg virkelig innspill 5071753[/snapback] Ga du selger beskjed om manglene? Jeg tenker her på at Lov om forbrukerkjøp § 27 sier at " Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Dersom du ikke ga selger beskjed om at det forelå en mangel så forstår jeg at de ønsker å benytte seg av muligheten til avhjelp. Det jeg spør om er vel om du faktisk reklamerte på telefonen(e). Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 jeg gav beskjed til begge ca 3 dager etter at problmene ble merket om at det var mangler og at jeg ville reklamere. Ingen motsatte seg det...eneste grunnen til at begge sår tvil er fordi jeg nevnte "heving". Hadde jeg ikke sagt det, så hadde de vært flinkere. Dog p910i selgeren er veldig grei å ha med. Er Mobildata som bevisst stikker kjepper i hjulene. De mener at de aldri ternger å tillate heving. Er derfor de er vanskelige. Butikksjefen spilte på det "du må jo ha en telefon da". Underforstått "vil ikke la deg sleppe unna med pengene dine, de skal bli her, koste hva det koste vil" Dog kan jeg nevne at jeg hadde en tilsvarende sak med Computercity, der butikksjefen gav seg. Ipaqen ble sendt inn flere ganger, men jeg sa aldri ifra til selger om problemene. Siden Compaq hadde hentetjeneste, så benyttet jeg meg av den, siden den var til vesentlig fordel for meg, fremfor ventetid hos butikken og ingen lånemaskin (ganske sikkert). Den gikk inn 3 ganger hos Compaq, og butikken godkjente hving. Er tilsvarende her, bortsett fra at teleservice og nordialog er et verksted mer enn Compaq sitt. Dog ser jeg klare paraleller. Forbrukerrådet var enig med meg at mine krav bestod selv om jeg hadde benyttet produsenten til å reparere. Slik butikksjefen uttalte det "det er helt lovlig å sende inn utenom butikken, men det er dog en fordel å ta det via selger ettersom det er historikk i bildet". Kan også nevne at disse to er de første butikkene som noen gang har lagd problemer over at de ikke har fått inn telefonen først. Så her er det egentlig minimun av service, eller bare stae. For elkjøp,lefdal,computercity,siba,netshop,komplett,mshop,telebutikken,nordialog og telekiosken har aldri lagd problemer over dette. I begge saker er butikken med høy sansynlighet å få ny salgspakke tilbake som kan selges. I p910i tilfellet har jeg tillat avkorting tilsvarende selgers kostand x 2. Pakken koster 450 kr for han, jeg lot han få det ekstra som blir igjen + 550 kr. Så ser ikke noe egentlig problem der? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Kan virkelig en butikk tolke avhjelps paragrafen så A4 at alle andre verksteder enn deres verksted vil "ødelegge" min hevingsrett. Nei. Caveat: Om du 'på eget initiativ' (se §29 siste ledd) har fått reparert telefonen hos et autorisert SE-verksted under garanti har selger selvsagt fortsatt sin mulighet til å tilby retting eller omlevering i behold. Jeg er nok så sikker på at en slik omvendt regress ikke kunnet vinne frem rettslig. Ta det til det ekstreme der et høyere salgsledd har forårsaket ytterligere skade på produktet. Kan du gjøre dette kravet gjeldende ovenfor selger? Om du har hatt telefonen inne to ganger etter avtale med selger vil dog dette telle som avhjelpsforsøk uavhengig av hvilket verksted som er brukt. Edit: Men du kan nok gå rett på SE etter §35 fjerde ledd. SE (eller i dette tilfelle de to verksdedene som i egenskap av å være "yrkesutøver som etter avtale med [...] tidligere ledd har utført arbeid på tingen") har tross alt allerede hatt to sjanser til å reparere telefonen, noe selger ikke har. Endret 29. oktober 2005 av qwert Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 geokri 16/05-2005 : 13:52 Post #9 Bruker Registrert: 10/05-2002 dette regnes som et avhjelpingsforsøk så lenge dette er et verksted som er godkjent av samsung. Men ta vare på kvitteringen fra verkstedet at du har vært der. Grunnen for dette er at en forhandler trenger dokumentasjon på 3 ganger service for å kunne gjøre noe i forhold til Samsung, og har dem ikke dokumentasjon på 3 ganger service så er det jo lite dem kan gjøre i forhold til produsent. Egentlig er loven teit laget, i henhold til loven så er det forhandler det går ut over i de fleste tilfeller, ikke produsenten som lager møkka Nagel 16/05-2005 : 13:38 Post #8 Bruker Registrert: 13/02-2003 QUOTE (Christian86 @ 16/05/2005 : 13:26) men hva er hensikten med autoriserte verksted som kunder kan henvende seg til, dersom det ikke hjelper kunden som service forsøk på telefonen? Slike autoriserte verksteder vil jo nettopp ofte kunne identifiseres med selger etter disse reglene. De er jo gjerne representanter for et tidligere salgsledd også, jvf. systematikken i forbrukerkjøpsloven § 35. Dermed vil man vel fort anse reparasjon hos slike autoriserte verksteder som et avhjelpsforsøk etter loven. Er det derimot et verksted som hverken kan identifiseres med selger eller tidligere salgssted, kan jeg vanskelig se at det vil telle som et avhjelpsforsøk. Så, verksted 1 kan identifiseres med selger fordi det er i samme kjeden som dem. Verksted 2 kan identdifiseres med kjeden fordi det er der reklamasjonen vil havne, og mange av butikkene hos kjden sender dit. Uansett så vil §29 være konkurranse vridenede fordi det smeller ut de mindre verkstedene som forbruker ikke lengre kan bruk for å korte ned ventetiden. Skal dog forbruker bruke selgers verksted og alle skal være 100% A4, så vil dette medføre mindre verksteder og lengre kø. Jeg antar det heller ikke vil oppfattes som riktig i en domstol. Dog er det nesten å tro at det er sedvane for butikkene å akseptere verksted besøk hos andre enn det de bruker selv. Eneste grunnen til at Mobildata er så kjip, er fordi jeg vil heve kjøpet. Hadde jeg sagt jeg ville ha en annen mobil, så hadde de neppe vært så firkanta. Så her er det neppe helt riktig det de driver med....ville heller sagt det var et forsøk på trenering av saken. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 Kan virkelig en butikk tolke avhjelps paragrafen så A4 at alle andre verksteder enn deres verksted vil "ødelegge" min hevingsrett. Nei. Caveat: Om du 'på eget initiativ' (se §29 siste ledd) har fått reparert telefonen hos et autorisert SE-verksted under garanti har selger selvsagt fortsatt sin mulighet til å tilby retting eller omlevering i behold. Jeg er nok så sikker på at en slik omvendt regress ikke kunnet vinne frem rettslig. Ta det til det ekstreme der et høyere salgsledd har forårsaket ytterligere skade på produktet. Kan du gjøre dette kravet gjeldende ovenfor selger? Om du har hatt telefonen inne to ganger etter avtale med selger vil dog dette telle som avhjelpsforsøk uavhengig av hvilket verksted som er brukt. Edit: Men du kan nok gå rett på SE etter §35 fjerde ledd. SE (eller i dette tilfelle de to verksdedene som i egenskap av å være "yrkesutøver som etter avtale med [...] tidligere ledd har utført arbeid på tingen") har tross alt allerede hatt to sjanser til å reparere telefonen, noe selger ikke har. 5074730[/snapback] Snakket med forbrukerrådet igjen. regelen er ikke så streng viser det seg. Dessuten bekrefter flere forhandlere i kjeden (daglig leder) at det ikke er noe problem slik jeg har gjort det. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Snakket med forbrukerrådet igjen. regelen er ikke så streng viser det seg. Dessuten bekrefter flere forhandlere i kjeden (daglig leder) at det ikke er noe problem slik jeg har gjort det.Det ville fortsatt overraske meg litt om man har *rett* til å gjøre gjeldende avhjelpsforsøk lenger opp i kjeden ovenfor lavere ledd på generellt grunnlag. (Kan det hende at SE har vilkår i leverandøravtalene sine som regulerer slikt?) Jeg tviler dog ikke på at du har hevingsrett. Forøvrig er det jo Forbrukerrådets jobb å tolke loven til forbrukers beste, dor så å argumentere deretter. (Og bra er det...) Ikke dermed sagt at de alltid har rett, siden hele deres mandat innebærer en kraftig bias. Antar at det ikke blir noen FTU-sak på dette jeg kan lese med det første siden det høres ut som du får gjennomslag. Synd (for meg - ikke for deg), siden jeg ville vært interessert i en 'upartisk' juridisk betraktning på dette. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 Snakket med forbrukerrådet igjen. regelen er ikke så streng viser det seg. Dessuten bekrefter flere forhandlere i kjeden (daglig leder) at det ikke er noe problem slik jeg har gjort det.Det ville fortsatt overraske meg litt om man har *rett* til å gjøre gjeldende avhjelpsforsøk lenger opp i kjeden ovenfor lavere ledd på generellt grunnlag. (Kan det hende at SE har vilkår i leverandøravtalene sine som regulerer slikt?) Jeg tviler dog ikke på at du har hevingsrett. Forøvrig er det jo Forbrukerrådets jobb å tolke loven til forbrukers beste, dor så å argumentere deretter. (Og bra er det...) Ikke dermed sagt at de alltid har rett, siden hele deres mandat innebærer en kraftig bias. Antar at det ikke blir noen FTU-sak på dette jeg kan lese med det første siden det høres ut som du får gjennomslag. Synd (for meg - ikke for deg), siden jeg ville vært interessert i en 'upartisk' juridisk betraktning på dette. 5083830[/snapback] tror uansett ikke z800i blir utbedret. Så det hele ser bare ut til å ta lengre tid enn først antatt. Mne er det ikke underlig når fåtall av butikkene i kjeden følger den beinharde praksisen? Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 For elkjøp,lefdal,computercity,siba,netshop,komplett,mshop,telebutikken,nordialog og telekiosken har aldri lagd problemer over dette. 5074348[/snapback] Dæven, er det feil på ALT du kjøper eller!??! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 For elkjøp,lefdal,computercity,siba,netshop,komplett,mshop,telebutikken,nordialog og telekiosken har aldri lagd problemer over dette. 5074348[/snapback] Dæven, er det feil på ALT du kjøper eller!??! 5085477[/snapback] velkommen etter Eneste som aldri har hatt problem (ikke på lenge) er laptopen,kameraene og mp3 spilleren Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 velkommen etter Eneste som aldri har hatt problem (ikke på lenge) er laptopen,kameraene og mp3 spilleren 5085521[/snapback] Huff... jaja, håper jeg slipper å få deg som kunde ;-) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 velkommen etter Eneste som aldri har hatt problem (ikke på lenge) er laptopen,kameraene og mp3 spilleren 5085521[/snapback] Huff... jaja, håper jeg slipper å få deg som kunde ;-) 5086392[/snapback] altså; jeg er aldri noe "slem" kunde er bare det at forhandlerene sliter med å selge en fungerende mobil... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå